Före och efter jobbet

Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:64

95 inlägg 181848 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31535 Nu har den äntligen kommit med postverket :-)

ERTL´s nyutsläppta Engreppsskördarmodell på JOHN DEERE 1270E i skala 1:50. Vilken supermodell, dock ingen leksak !! Denna skall "bara" stå i hyllan och glänsa 8)
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


En riktigt fin modell !!
Dock litet midjestyrutslag + aggregatet är i plast med det är smågrejer :-)


Hoppas nu att skotaren 1510E kommer inom en snar framtid ifrån ERTL 1:50. Vet att den är planerad som modell.

Det dök även ner en fin Timberjack-keps i dagarna till samlingen:

   TS
Elmia
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33654 Så har ännu en mycket fin skogsmaskins-modell tagit plats i samlingen. Denna gång en IH TD-24 Lunnare.
Den riktiga modellen utkom 1947 med en 180 hästars motor. Det var då världens största bandtraktor !
Tillverkare: SpecCast (Made in China)
Skala: 1:50
Längd: 19,5 cm (med vagn)

En mycket tung (330gr) och detaljerad modell !!!!
Framför modellen ligger en "nyckel", till att manövrera schacktbladet (Ner/Upp) respektive Winsch-vajern (Ut/In

Denna modell finns även i skala 1:25, då byggd med ca: 250 induviduella delar.
(Har beställt en sådan oxå, bilder kommer)

Bild



Bild


Bild


Bild


Nu har IH Lunnaren kompletterats med en maskintrailer, när det blir tal om flyttning :wink: .
Lastbilen är en IH White WC22, även den ifrån modelltillverkaren SpecCast. En mycket detaljerad modell.
Delad öppningsbar motorhuv med detaljerad motor. Dörrarna öppningsbara, och styrning på framhjulen.
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Fotade lite bilder på IH ekipaget kontra Tekno Åkerman-ekipaget......

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Skal-skillnaden imellan 1:50 och 1:25 modellen :
Bild
Senast redigerad av kockums850 fre 29 aug 2008, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34229 Lite bilder på IH TD-24 Lunnaren i skala 1:25:

Två "nycklar" följer med till att justera schaktbladet och winsch-wiren på lunningskärran.
Den verkliga modellen utkom 1947 med en 180 hästars motor. Det var då världens största bandtraktor !

Modell Tillverkare: SpecCast Dyersville IA. (Made in China)
Längd: 37 cm (med vagn)
Vikt på modellen: 1,6 kg !

Byggd på ca: 230 induviduella delar. Lunningsvagnen går även att koppla bort, med en sprint som är fastmonterad på en kedja :bra: Kruxet är att man får lossa kroken på wiren.......



Bild


Bild


Bild


Några bilder att jämföra Lunnaren mot Emek´s 1:25 modeller:
Bild


Bild

Passar perfekt till maskintrailer´n.....
Bild


Bild


En fantastik modell.....

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#37140 Har du testat nån sån här Kockums?
Skulle vara kul att testa en sådan!


Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37165 Har tyvärr inte testat någon sådan, och tur är väl det..... 8)

Filmen var väldigt roligt att titta på, tack för länken !!

Har sett många filmer på olika radiostyrda entreprenadmodeller (youtube), så en skogsmodell var välkommet !!

Film på JD Lunnare:


Sanslösa modeller, har haft funderingar på att bygga men tiden räcker som bekant inte till, eller rättare sagt: Har inte prioriterat det............

   TS
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39925 Då lägger jag ut lite bilder på en Hemmabyggd Volvo BM 860 "Skotare".
Jag har "slaktat" en Rottne skotare och tagit en Volvo BM 860 framdel och satt ihop, i skala 1:50.

Det som återstår är att fixa till lite dekaler och sätta på.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#39933 Applåder!!! :D :D Snyggt!

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39989 Schysst! Har det funnits någon fabrikstillverkad modell av
BM 860 i timmertransport utförande med tillhörande vagn
att köpa någon gång ?

Användarvisningsbild
totte  
#40021 Det gick en sån i mina gamla hemtrakter i Småland på 70-talet, det var ett lokalt sågverk som hade den för att hämta småposter ute på dåliga skogsvägar hos enskilda markägare. Men om den var fabrikstillverkad vet jag inte, skulle misstänka att det var nån firma som byggde om dom.

Men den var äldre än den du byggt, ser ut som din är en 860S, vill minnas den kom 74. Den som gick hemma tror jag var från 68-70, dvs A-modellen utan turbo.

Avatar Fallback
Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40025 Sjukt snyggt, beundrar ditt tålamod och noggrannhet :lol:

Andreas

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40028 Hittade en äldre broschyr på en liknande transportmaskin i broschyrs-samlingen.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#40031 Japp, det där är en framända från 71 eller tidigare 860 A, kom väl 68 om jag inte minns fel. 72 flyttade dom insteget bak på skärmen och gjorde framhängda dörrar. 72 kom turbon också. Jag körde en 71:a dumper i slutet på 80-talet, men konverterad till turbo.

S-modellen kom som sagt 74, dom ändrade nosen en del då, blev längre och lite bredare och lägre framtill. Och dom där lådorna som man ser på din modell som går från skärmarna och svänger in mot nosen kom på den modellen. På dom äldre måste man ha smörjsprutan i hytten.

Ser att dom byggdes i Braås, nere i Växjö-trakten om jag minns rätt. Dom var som sagt mycket bra på småskogsvägar, gick fram där en lastbil inte kom in, men inget för långa transportavstånd, max 30 var farten och det gick rejält segt i långa uppförsbackar.

Avatar Fallback

Re: Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:64

Mickev  
#45325 Det var en otroligt imponerade samling du hade. Många riktigt fina modeller i den. Gillar skarpt den gamla IH-lunnaren, har aldrig sett en sådan tidigare. Hoppas du hittar fler roliga modeller framöver.

Min timmerscania känner sig verkligen ensam då man ser din digra samling
Bild

Användarvisningsbild

Re: Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:64

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50451 En ny modell ifrån ERTL/Britains har utkommit.
John Deere 1110E i skala 1:50.

ERTL skall under 2009 även släppa 2 st timmerlastare och 2 st bandgående engreppsskördare (JD och Hitachi) i skala 1:50.
Se länk: http://ertl.com/brand/farm_const/2009/c ... log_15.pdf


Även Motorart utlovade en Volvo Fällare-Läggare (bandgående) i skala 1:50 under 2008, denna har dock uteblivit, tyvärr.
Enligt rykten har Motorart bytt ägare till ett företag som ej har licens att tillverka Volvo miniatyrmodeller. Framtiden får utvisa vad som händer på den "fronten".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina skogsmaskinsmodeller i skalor 1:16,1:32,1:50 och 1:64

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52602 Hej !
Knäppte några kort på hur modellsamlingen ser ut för tillfället.
Ingen vidare ordning på skalorna, huller om buller :oops: .
Bild


Bild


Bild



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).