Visst skulle man gärna ha dom i skala 1:1, men rent ekonomiskt och platsmässigt är det inte möjligt
SKRIV gärna vi ni tycker, för många bilder, tråkigt eller vad ????
Roligt med lite feedback
John Deere Lunnarna är i skala 1:16. Timberjack lunnaren kan vara något större, är ej skala på kartongen.
Här är min samling av Skogsmaskiner i angiven skala 1:32 eller 1:35. Utgivningsåren har jag tagit ifrån minnet så det kan "slå" på några år.
Här visar jag min samling av skogsmaskinsmodeller i skala 1:50
Tyckte Timberjack maskinen behövde lite mer bärförmåga för mossmark så jag ändrade den lite.
Tigercat tillverkar typen av denna lunnare idag, kallas för 635C
( http://www.tigercat.com/635c.htm# ) mycket brutal modell !! Så själva utförandet finns i verkligheten, dock med annan färg.
Lägger ut några amerikanska Lunnare ifrån ERTL och NZG.
Här en CAT 528B ifrån NZG. Hjulen är av eget påhitt, Twin så det "skriker"
Tre varianter på NZG´s CAT 528B. Närmast originalet, resten ombygge av mig.
Äldre och Nyare version av NZG´s Caterpillar Lunnare 528.
Ifrån vänster 848H, 648GIII och 843J. Originalmodeller ifrån ERTL.
NZG´s CAT 528B Stroplunnare och ERTL´s John Deere 843J Fällare-Läggare
ERTL´s John Deere 848H Grip-Lunnare mot NZG´s CAT 528B Strop-Lunnare med Twinhjul (ej original)
Här är ett Timmer-ekipage i skala 1:50 ombyggd av mig.
A25:an kommer från Joal och timmerpåbyggnaden är ifrån Motorarts Rottne skotare. Banden kommer ifrån Joals Volvo EC650 Grävare. Banden passar perfekt för hjulen till A25:an (joals smala hjul)
Banden är ditsatta för att klara köra ut virke från timmerupplag med dålig bärighet till det närliggande sågverket (inte för att köra i 50 km/h).
Vagnen är inte lackerad än, med det kommer (Vagen är bara prototyp änså länge,justeringar ska göras)
Här kommer lite bilder på mina modeller i skala 1:64. Kan "slå" något år på när modellen är ifrån,taget ur minnet.
Mina HO modeller:
På Elmia mässan hittade jag en helt ny modell , har aldrig sett eller hört talas om denna modell innan......roligt med en överraskning
En mycket fin modell (hårdplast) med justerbara stakar (längsled), långt utskjut, fällbar stege och riktig boggirörelse. Ett mästerverk ifrån EMEK.
Här är det lastat till max på skotaren
Slutligen ett kort över lite entrepenadmodeller, lastbilar.
Genom åren har man kört en del. bla. A45G FS, JD 1510E och 1470G, Swetruck TMF 28-21 Vedtruck, Ljungbymaskin L30,L25,L15 Cat 972G och Lindetruckar."Pappa" till PDF-broschyrerna på Elmia Classics. ;o).