sön 18 mar 2018, 17:46#504019
lars jag tror ni får strama upp er skogsforskning, kanske snacka ihop er om hur ni ska kunna backa upp skogsindustrin lite bättre kanske, och då måste ni som alla lögnare komma ihåg vad ni har sagt, annars blir det ju svårt att dupera folket .. jag har inga problem med människor som alltid ska säga tvärtemot vad jag säger, det öppnar för diskussioner som, (om man är öppen för vad den andra säger) kan bli givande .. barkgnag som ni på slu studerade för 20 år sen, är ju inte mina kunskape,r utan ni forskare på slu som har skrivit och forskat om, jag bara citerade .. det var åke pehrson och lars edenius som skrev om detta i slu "fakta skog" och för min del så var det bara en av många orsaker till att man inte ska ha världens största population älgar i ett land med världens största andel planterad skog .. och medföljande svårigheter att bevara skogsekosystemet naturligt, att plantera gran på tallmarker eller röja fram självsådd gran på tallplanterade marker är vi ju världsmästare på. ja givetvis ser vi alla som har kunskapen om hur träd ska se ut att årskotten äts upp av älgen, men ni får väl bestämma internt om barkgnag på tall är ett problem eller inte, jag har större bekymmer med skogsbruket i sverige än så .. förresten så är det du säger om att senarelägga röjning så älgen inte når topparna bara skitsnack, alla som vet nåt om älgar, vet att dom förstör ännu mer när dom böjer ner äldre tallar till kalvarna.. det är förtusan antalet älgar som är problemet .. ni på slu får väl fråga jägarförbundet om ni får forska på vad färre älgar skulle betyda i pengar för sveriges skogsägare .. men hur det ska gå till förstår jag inte, vem har den ryggraden.. i riksdagen är 50% av männen älgjägare, ute i verkliga livet i sverige är dom 2% ... hur många dom är på slu vet jag inte, skulle vara intressant att veta ..