SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 294469 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Huggar Herman  
#503629 Men, vafan! :surp:
Håller ni på fortfarande?
Popcornen är slut och ölen är varm och avslagen sen länge. Lägg ner nån gång!

Malwa
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:ja visst är det tunt med fakta i skogssverige, men det beror ju på att industrin bestämmer vad det ska forskas på och vad som är fakta och inte .. det största problemet för att få upp tall tex, ingen har gjort något åt älgstammen på 30 år, och ändå vet alla att det är problemet, det talas om att göra något, men inget radikalt händer ... det är svensk skogsindustri i ett nötskal .. och det är därför dom behöver en förmyndare .. http://www.landskogsbruk.se/skog/per-os ... gskadorna/

Det är väl knappast skogsindustrins fel att länsstyrelsen inte sköter sitt jobb när det gäller älgtilldelning.

Å apropå skogsforskning, så ligger SLU väldigt bra till, läste jag https://www.slu.se/en/ew-news/2018/3/qsrankning/
/Niklas

Användarvisningsbild

Huggar Herman skrev:Men, vafan! :surp:
Håller ni på fortfarande?
Popcornen är slut och ölen är varm och avslagen sen länge. Lägg ner nån gång!

Poppa dig en ny omgång popcorn och ta dig en ny öl i kylen... :-bd
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 17 mar 2018, 11:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503823 förmyndare .. visst låter det sorgligt att de människor som har hand om vår natur ska behöva ha förmyndare, ännu sorgligare blir det när de som borde träda in som det är totalt fnoskiga .. vi har forskare som står och talar om för oss att det inte fungerar med att ha flerskiktade skogar om vi inte lämnar över vår mark till granarna, vi har politiker som är så fnoskiga att dom tror att vi kan dubbla uttaget av biobränsle, när det istället borde halveras, och satsas på det enda som går att sälja och få någon förtjänst på i en snar framtid, kvalitetstimmer .. man kan inte ha fnoskiga människor som förmyndare, så vad ska man göra, fortsätta som de senaste 40 åren kanske, med en totalt förljugen verklighetsbeskrivning av sakernas tillstånd .. 1960 sköt man 300 älgar på på scas marker i år så blev det 12 000 ... va fan är det för fel på dessa människor ..hur tror man att man ska kunna få upp talltimmer med alla dessa älgar, hjärntvättningen från dessa två särintressen ( jagare och skogsindustri) har gått så långt att man hjärntvättat sig själva och kan inte förmå sig att sig ur dödsspiralen .. 1960 var debatten hög om skogsskadorna (då man sköt 300 älgar) ungskogarna med tall var svårt härjade och man pratade om att MINSKA älgstammen som tredubblats sen 1950 .. den debatten har sen malt under alla dessa år utan att en enda ansvarig fått tummen ur arselet .. den här uppvisningen i fnoskighet är så grav att alla borde förstå att vi inte kan låta dessa människor ha sin frihet kvar ... schas ..

Användarvisningsbild

svampbob  
#503825 Jag tror att Trump skulle bli imponerad om han fick se hur Ulf hanterar fakta.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503853 om man konstaterar fruktansvärda älgskador med vinterstam på 30 tusen älgar på 60 talet, och sen släpper upp stammen till 3-400 000 som de var 1983, måste man väl anses ha fått det ultimata hjärnsläppet, allra helst som man varje år sen 50 talet har talat om att man måste minska stammen .. donald trump kan aldrig komma i närheten av den idiotin som svensk skogsnäring visat och visar upp .. att lämna över vår natur i dessa människors händer kan bara betyda att vi förlorat vår natur och framtida inkomstmöjligheter ... i helgen bor två människor från göteborg i min timmerstuga i skogen, de berättade igår när dom kom att de letat efter en stuga mitt i skogen, men att dom läst hundratals stugannonser utan att hitta just en som verkligen låg som min .. och med den takten vi nu har på fiberodlandet så lär det snart bra finnas granplanteringar i vår natur .. märkligt att vissa tycker att det tjatas om något som håller på att försvinna, är det inte bra att någon väcker alla zombiesar .. att erbjuda en bit äkta natur kommer att vara den säkraste inkomstkällan i framtiden, det enda som kan ha evig tillväxt är att erbjuda lycka och tillfredsställelse åt människor, behovet är oändligt .. ta er samman nu människor .. riskkapitalisterna lämnar snart skogen, de har inte tid att vänta på att den ska växa upp till en riktig natur igen .. håll packet borta ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503856 och hur tänker man nu när allt mer skog hamnar i dessa händer, senast sca skogarna, är det verkligen någon som tror att riskkapitalister också har frihet under ansvar .. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6527323

Användarvisningsbild

T Landström  
#503900 Vart finns avsättningen för tall timmer?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503911 pröva här landström https://www.virkesborsen.se/ jag har pratat med killarna på virkesbörsen och gissa om dom är hatade av baggbölarna .. jag frågade också om dom kan börja förmedla försäljningar till andra länder och dom tackade för tipset .. och det kommer säkert bli så i framtiden... tänk att en sån här självklar börs inte kommit för 50 år sen, hur många miljarder som sveriges skogsägare förlorar varje år törs man inte tänka på .. de har funnits i flera år nu men först nu har några ord skrivits om dom i svenska skogstidningar.. det säger väl allt om sveriges skogsmaffia .. skogsägarföreningar där vd har en miljon i månadslön är bara så sunkigt ..

Användarvisningsbild

T Landström  
#503916 Flera år? Dom startade väl 2015?
Finns väl redan sågverk som köper in, sågar och exporterar.

Jag undrar va all text du levererat i den tråd har med gallring att göra? Du känns som en ny Bertilsson som kastar skit på alla som inte dansar efter din pipa. Kommer aldrig med något riktigt konkret utan bara en massa svepande ord om ditt och datt.
Skulle vara väldigt intressant att se hur din skog ser ut men dina bilder uteblir hela tiden.

massa-ved  
T Landström skrev:Flera år? Dom startade väl 2015?
Finns väl redan sågverk som köper in, sågar och exporterar.

Jag undrar va all text du levererat i den tråd har med gallring att göra? Du känns som en ny Bertilsson som kastar skit på alla som inte dansar efter din pipa. Kommer aldrig med något riktigt konkret utan bara en massa svepande ord om ditt och datt.
Skulle vara väldigt intressant att se hur din skog ser ut men dina bilder uteblir hela tiden.

Det är oerhört mycket text och det enda röda tråden som upprepas gång på gång är att alla forskare och skogsägare är slavar under fibermaffian. Inte ett endaste vettigt svar på nån fråga inte ens en ja eller nej fråga utan bara mal på, inte en endaste bild på detta fantastiska projekt.

Användarvisningsbild

ulf 1 skrev:förmyndare .. visst låter det sorgligt att de människor som har hand om vår natur ska behöva ha förmyndare, ännu sorgligare blir det när de som borde träda in som det är totalt fnoskiga .. vi har forskare som står och talar om för oss att det inte fungerar med att ha flerskiktade skogar om vi inte lämnar över vår mark till granarna, vi har politiker som är så fnoskiga att dom tror att vi kan dubbla uttaget av biobränsle, när det istället borde halveras, och satsas på det enda som går att sälja och få någon förtjänst på i en snar framtid, kvalitetstimmer .. man kan inte ha fnoskiga människor som förmyndare, så vad ska man göra, fortsätta som de senaste 40 åren kanske, med en totalt förljugen verklighetsbeskrivning av sakernas tillstånd .. 1960 sköt man 300 älgar på på scas marker i år så blev det 12 000 ... va fan är det för fel på dessa människor ..hur tror man att man ska kunna få upp talltimmer med alla dessa älgar, hjärntvättningen från dessa två särintressen ( jagare och skogsindustri) har gått så långt att man hjärntvättat sig själva och kan inte förmå sig att sig ur dödsspiralen .. 1960 var debatten hög om skogsskadorna (då man sköt 300 älgar) ungskogarna med tall var svårt härjade och man pratade om att MINSKA älgstammen som tredubblats sen 1950 .. den debatten har sen malt under alla dessa år utan att en enda ansvarig fått tummen ur arselet .. den här uppvisningen i fnoskighet är så grav att alla borde förstå att vi inte kan låta dessa människor ha sin frihet kvar ... schas ..

Ja, nu är det tyvärr så att det är länsstyrelsen som slutligen bestämmer tilldelningen och där sitter ju en massa muppar. Det är dessa byråkrater som ska hängas ut.

Det bästa vore ju om älgtilldelningen släpptes fritt under säg 4-5 månader per år. Då borde det gå snabbt att få ner älgstammen till rimliga nivåer.

Å är det några som borde sättas under förmynderi, så är det väl SNF, skydda skogen, greenpeace och WWF.

F.ö. så betalas grantimmer bättre än talltimmer i mina trakter.
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503949 för mig är kritik något bra, något som gör mig klokare, något som ger mig chans att göra saker bättre .. men jag kan förstå att det vara svårt, att det kan göra ont, att det förstör ens självbild, att det hotar ens ego .. men det är ju bara om man inte vill ta kritiken och göra något bra av den .. att få kritik kring ens eget skogsbruk är nog extra jobbigt, här kan man snacka om att egot får en smäll rakt in i solarplexus, och det gäller även stora organisationer som skogsstyrelser och skogsbolag .. så jag är inte det minsta förvånad över reaktionerna .. gränsen mellan vad som är trakasserier och rena dumheter och vad som är befogad kritik är ju inte lätt att dra då okunskapen kring skogens ekosystem är monumental .. med mina inlägg vill jag bara väcka oss alla ur en situation då de starka makterna har sövt ner oss till en zombienivå, för det tjänar deras giriga skitintressen, glöm att makten står på er sida, den vill bara ha era pengar och sen skita ut er ...

olli  
#503961 Det är väl det som kännetecknar kloka människor. Att kunna ta del av andras kritik och åsikter och inte bara tro att just den egna övertygelsen är den enda sanningen.

Palakangas  
#503965 @Ulf 1, din kunskap om skogsbruk är på samma nivå som ditt ordbruk.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).