Nu när Alliansen har gett ett teoretiskt klartecken till kärnkraften infinner sig behovet av att ge en bakgrund till detta skeende.
Det budskap som matas ut i medierna är att industrin är rädd för att det ska bli energibrist i Sverige och att kärnkraften är räddningen.
Några förtydliganden: vem är ”industrin”? Det är primärt skogsindustrin, SCA, Holmen och Stora Enso har sagt sig villig att satsa stora pengar i kärnkraftsutbyggnad.
Det konstiga är dock att nyproducerad kärnkraft är dyrt och dåligt om man jämfört med te.x. vindkraft. Varför lobbar då skogsindustrin så hårt för kärnkraft?
Eftersom det teoretiska energiinnehållet i trä värt ca 5000kr/ton är den traditionella skogsindustrin livrädd för konkurrens om råvaran.
Skräckscenariot är nämligen att energin blir så dyr och har så högt bidrag i form av elcertifikat att det lönar sig att elda skog bara för att producera el.
Därför måste energipriserna och konkurrensen om råvaran hållas nere till varje pris så att den traditionella skogsindustrin kan koka och såga råvaran som vanligt.
Fakta från Västerbottningen 13 mars 2008:
Sveriges energiförbrukning 2006:
Totalt 403TWh
Bioenergi 116TWh
Kärnkraft 68TWh
Vattenkraft 62 TWh
Kärnkraften står bara för 16% av energiförsörjningen i Sverige.
2020 så är målet att vi har byggt 30TWh ny vindkraft vilket är 44% av dagens kärnkraft.
Jag tycker dock att vi inte behöver mer kärnkraft.
Varför?
1. Nyproducerad kärnkraft är dyr och ej förnyelsebar.
2. Nyproducerad vindkraft är billigare (jag själv har idag vindkraft för 12 öre/KWh)
3. Idag kan man producera solel för 2kr/KWh, om 10 år så kostar det under 1kr/KWh vilket löser energiproblemen.
4. Vi kan enkelt spara el, exempel, ändra byggnormen från 130KWh/kvm/år till 65KWh/kvm/år, det blir 5% dyrare att bygga men tjänas snabbt in på lägre energikostnader.
5. Förbjud glödlampor, LED-lampor kommer nästan helt ta över.
6. Sätt in en huvudströmbrytare på alla bostäder, när bostaden lämnas så bryts strömmen för allt utom kyl/frys mm.
7. Sätt in elmätare/varmvatten/värmemätare i alla bostäder, vill man duscha i 30 min så ska man betala själv.
8. Sätt in solfångare för nybyggda hus, varmvatten och uppvärmning ska vara gratis i minst 6 månader.
9. Ta bort fasta avgifter för energi, med dagens höga fasta avgifter kan det bli svårt att räkna hem besparingsinvesteringar.
Jag har gått kursen ”Kraftsamling skog” där man vill producera 50% mer i skogen. Om man klara detta så skulle dagens biobränsleproduktion på 116TWh kunna höjas till 174TWh. Med kombinerade värme/elkraftverk så skulle man kunna producera 52TWh/år el från biobränsle.
Kärnkraft är dyrt och farligt
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article507015.ece