Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Maskinval för blädning

83 inlägg 23089 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502848 Ja alltså det är ju helt klart att stora maskiner gäller...

kjugekarlsson: jag hade i tanken en Buffalo om man skall välja Ponsse. Det verkade även du tänka, en mindre känns i mina trakter lite klen när det kommer till avstånden. Annars om avstånden är lite kortare så kan ju en Elk vara smidig och snabb.

Detta kring stamkvistning passar nog i en annan tråd gällande mer individnivå kring träd kanske....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502851 Om du med avstånd menar stickvägsavstånd så tänk på att sällan kan se träd som står 10 m in från stickvägen. Man måste nog oftast tänka sig ganska tätt mellan stickvägarna, 15-16 m. Det går dessutom inte att flytta stickvägarna efter första blädningen. Det tar sådär en 150 år eller så för vägarna att växa igen.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#502869
mb-man skrev:
Hema skrev:Samt skulle det bli vanligare med blädning igen kommer det nog komma andra typer av skördare och även kanske skotningslösningar. Men just är nog de tips som gjorts passande för avverkningsjobbet.

Man kan inte trolla bort stora tunga träd! Det kräver lite storlek på maskinerna!

Med klenare kvist krävs väl inte samma oljeflöde, men kranen och övrigt behöver såklart klara uppgiften. Jag säger bara att framtiden kan erbjuda andra lösningar helt enkelt.

En framtidstanke skulle kunna vara att man kör upp ett aggregat längs med stammen 5-5,5m upp, där resten av trädet kapas, svängs ut som ett dörrgångjärn och sedan matats nedåt och kapas i lämpliga längder. Sedan åker aggregatet ned igen och rotstocken fälls. Aggregatet plockas upp av en kran och körs fram till nästa träd. Om det skulle avverkas några träd här o där.

Kanske finns en rad problem med denna tanke, men med autunoma/fjärrstyrda maskiner kommer det finnas möjlighet till helt andra lösningar än dagens.

Ja drivare kommer nog mer till sin rätt här. Och med ökad blädning, kanske vi skulle kunna få sorteringsstationer, så att skogsägaren inte behöver bry sig om sorting i lika stor skala som idag. Vilket även skulle underlätta för mindre avverkningsposter.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

finskpinne  
#502918 Skördaren bör vara då stor som möjligt enligt mina erfarenheter. Man måste ofta fälla träden ät ett håll som inte är optimalt ur upparbetningssynvinkel för att inte fälla sönder kvarvarande bestånd. Därför behöver maskinen kunna upparbeta trädet utan att följa med med kranen lika mycket som man kan göra vid normal slutavverkning. Dessutom fälls ju träden på långt avstånd från maskinen, vilket betyder att du behöver ha en rejäl kran för att kunna flytta träden utan att kran och aggregat brakar sönder efter en tid. Kvistningen är inte så stort problem med ett mindre aggregat utan det är storleken på träden som gör det svårt och det tär på grejerna.

Angående val av maskintyp så skulle jag inte rekommendera en ponsse ergo eller liknande i nån form av gallring. För att citera en trogen ponsseägare som tidigare bara kört ponsse och sedan bytte till en scorpion: "Att gallra med en maskin där man sitter så långt från kranen som på en ergo är som att köra en buss sittandes på bakersta bänkraden!"

Aggregatet bör vara så stort att du inte behöver kapa från flera sidor, i en gallring är det svårt att slippa till att kapa från baksidan av stammen. Och dessutom behövs storleken på aggregatet för att ha nån sorts mätnogrannhet och hållbarhet när man upparbetar träden utan att följa med med kranen.

Skotarvalet är väl lite beroende på skotningavstånd och marktyper. Är det stenigt så är det jävligt med en liten skotare eftersom man får relativt lite ris på vägarna. Men det blir ganska mycket kubik jämfört med en klenare gallring så en allt för liten skotare blir snabbt en dyr affär. Under 12 tons klassen skulle jag aldrig vilja gå... Jag tycker ändå att man måste hugga breda vägar för att inte köra sönder rothalsarna på träden då man inte får helt risade vägar eftersom riset inte räcker till hela vägen när man bara plockar lite här å där. Och med tanke på att det ska köras där ofta så lär inte kvarvarande bestånd gilla att man kör nära rötterna.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502920 Bra inlägg finskpinne!...jag håller med dig i dina tankar, känns för min egen del som både kört Ponsse, Komatsu/Valmet och JD att det nog lutar åt Komatsu hållet just för det med att man faktiskt ser på ett helt annat sett.
Jag väljer att säga ett annat sätt just pga alla som sitter och kör typ JD, Ponsse m.m inte skall behöva känna sig trampade på tårna....kan ju va känsligt :wink:

Frågan blir då nästa....Komatsu minst 911 helst 31:an tror jag. Men aggregat då?

Sp 561 för litet?
C93?
C144?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

skogsjan695xl  
#502926
JD 2006 skrev::
Frågan blir då nästa....Komatsu minst 911 helst 31:an tror jag. Men aggregat då?

Sp 561 för litet?
C93?
C144?


561 håller inte i längden. C93 för litet om det blir mycke grovt där inte det kan följas med med kranen. C144 känns lite overkill. Men däremot ett C124 då kan du ha långkran på 931an oxå.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502963 Ja okej bra tankar där skogsjan...det är ju frågan om man egentligen behöver långkran i blädningen.

Det är ofta svårt med sikten och som Lars skrivit tidigare så ska man inte gåt ut i "mellanzon" och ganska korta stickvägsavstånd är vanligare i blädningen än i gallring.
Känns som tvåhjulsdrivet skulle vara ett bra alternativ typ s132 med bra skyddade slangar m.m
Men då är det ju ändå härligt med flerhjulsdrivna också....för och nackdelar som vanligt... :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502967 Bör ju gå mindre slang på ett s132 och ett enklare uppbyggt aggregat borde ge bättre driftsäkerhet.
Ett långt svärd är viktigt för precision vid fällning och svärdets hållbarhet.

På tex. H414 är det 75cm svärd och det är för kort annars klarar det grov skog bra.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502990 mb-man: Ja det känns ju så...ska man gå på begagnat så kan det ju bli ett Loggmax 6000 då.
Vilka andra alternativ finns med tvåhjulsdrivet?

Allt handlar mycket om fällningsmomentet för min del egentligen....har kört en del med ett H60e i väldigt grovkvistig skog men när det blir rotgrovt så blir fällningen väldigt osmidig jämfört med ett annat aggregat med längre svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502992 Kesla verkar vara fina aggregat, lätt i förhållande till storlek! Ett 28 då. Blir kul att se sp661, borde gå fint.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

finskpinne  
#502994 Ett kesla 28 RH II kan också vara ett alternativ. Den bärande hjulgeometrin som kesla har fungerar mycket bra. Utmärkt stamhållning även om det är ett tvåhjulsaggregat. Man får plats med långa svärd på dom också. Kör med upp till 64 cm på mitt kesla 20 RH II. På ett kesla 28 går det väl 90 cm.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502999 Ja okej....ja det är ju lite speciellt om man inte går på helt nya maskiner.
Det är alltid en fråga om...gå på ett märke rakt av för enkelheten med service m.m. Alltså typ 931 med komatsuaggregat samt en komatsu skotare. Det kan ju faktiskt många gånger hänga på möjligheten till reservdelar och eventuellt med service ute i fält m.m.
Blir väl oftast det som styr maskinval.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503014 Ska det blädas så ska det väl huggas lite mest överallt och flyttas hela tiden. Så då lär man ha 8-hjulingar med kedjor på bara två axlar och boggielyft båda fram och bak. Så kan man hjula över hela socknen och hugga enstaka övergrova. Förresten kanske något drivare/ Dual koncept vore aktuellt så det räcker med att dra runt en maskin.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

svampbob  
#503016 Jag gissar att i princip all blädning som har utförts hitintills har skett med yxa, svans och utkört med häst.
Jag gissar att de flesta som vill ha sin skog blädad ser fram för sig utan körvägar och hjulspår.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

JohannesG  
#503024 Som skördare borde ju en 40tons grävare vara lämplig. Lyfter upp hela trädet och läger ner det där det skadar så lite som möjligt. 😉 🙃 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).