Traktorer och processorer

Varvräknare valmet 6300

82 inlägg 21410 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

axwell  
#502637
Jolly skrev:Testade det efteråt men det hände inget mer. Det kan ju vara glapp eventuellt. Går det lura generatorn att lampan är igång, typ jorda den kontakten eller nått bara för se om den laddar? Kolen har jag inte kollat. Är det bara att öppna och se?

Nej kortslut ingenting, lampan förser via tändningslåset fältet i generatorn med spänning.
Det räcker med ett litet batteri på några Volt, ännu bättre med ett platt gammaldags på 4,5 Volt.

Det hörs på varvtalet om laddningen flyger igång.

Jorda minus på lilla batteriet, plus till där lampan ansluts vid generatorn.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502639 Går det att dra en sladd från pluspolen till det kontakten? Blir det för hög spänning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

ÅsaNisse  
#502648 Det blir nog inte bra. Lampan fungerar som ett motstånd så det är också viktigt att det är rätt lampa men samma styrka som original.

Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502650 Var i landet finns du?

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502651 Värnamo.
Då måste man ha en orginal lampa eller nått?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502653 Ok.
Lite långt ifrån för mig.
Försök att först få loss lampan i instrumentet.Lampor finns säkert på närmsta bilverksta eller tillbehör.
Kolla om det finns några kopplingsstycken i framväggen på traktorn så inte det glappar där.

Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

axwell  
#502657
Jolly skrev:Värnamo.
Då måste man ha en orginal lampa eller nått?


Nej, mellan 3-5 Watt, troligen bajonett dia. 15 mm.

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502664
skogogräv skrev:Ok.
Lite långt ifrån för mig.
Försök att först få loss lampan i instrumentet.Lampor finns säkert på närmsta bilverksta eller tillbehör.
Kolla om det finns några kopplingsstycken i framväggen på traktorn så inte det glappar där.

Det skall jag göra vid nästa tillfälle. Synd att det är så mörkt på kvällarna bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

ÅsaNisse  
#502669 En ny lampa lyser upp tillvaron.
Snarare 1,2-2W enligt instruktionsboken. Det står inte vilken som är vad. 😢
Skruva ur och kör bort till Biltema vid Bredasten. Dom har handlampor också så du ser även om det är kväll.

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502676
ÅsaNisse skrev:En ny lampa lyser upp tillvaron.
Snarare 1,2-2W enligt instruktionsboken. Det står inte vilken som är vad. 😢
Skruva ur och kör bort till Biltema vid Bredasten. Dom har handlampor också så du ser även om det är kväll.

Jag har ju ett fordon till som behöver vård. Detta kom emellan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

massa-ved  
#502716 Med för låg watt risk att inte generatorn kan börja bygga upp magnetfältet, men en 4 w istället för 2 w spelar ingen roll

Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

axwell  
#502738
massa-ved skrev:Med för låg watt risk att inte generatorn kan börja bygga upp magnetfältet, men en 4 w istället för 2 w spelar ingen roll

Ja bara dumt att trixa någonting under 2 Watt, med 3-5 W är man säker att den inte är för klen i en så pass kraftig generator.

Jag brukar välja 5 W när jag bygger om från DC generator till dagens AC, eller slopar det osäkra systemet med laddningsrelä.
Den lamptypen är så vanlig att tom. bensinstationer med korv och spelbutik har såna.

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502750 Det sitter två kontakt till över den blåa sladden på generatorn som inte annvänds. Skall dom vara till något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502754 Står de något på dom?

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502764 Nej inget som går att läsa. Det finns tre stift. Den blåa sitter längs ned. Dom andra är bredare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).