Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246510 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Vardon  
#502056 Intressanta råd. Något jag märker är ju att kranen är alltid för kort men när man ska lägga upp i vältor så lider man verkligen.

Ska det vara vodka eller whisky man lämnar under traven till timmerbilschauffören för att kompensera för sin eländiga vältor? :-)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Traktordave  
#502058
hayabusa 08 skrev:Läste nånstans här att virket sprätte rundor när du öppnade gripen.
Virket i gripen eller i traven?
När man lägger av virket i traven så ska man försöka att samtidigt som öppna gripen, lyfta kranen så att skänklarna inte tar i traven för mkt


Tack för tipset! Det jag tycker är framförallt att virket i gripen har en tendens att sprätta runt när jag öppnar.
Upplevde inte det på min förra grip, å andra sidan har jag kört mer och mer klent och krokigt så svårt att jämföra.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

hayabusa 08  
#502089 Jadu.... klent o krokigt är näst intill stört omöjligt att få granna avlägg med...
Då är det än mer viktigt att hålla det jämt o fint hela kedjan, allt ifrån brossling till lastning på vagn till avlägg..

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#502102
hayabusa 08 skrev:Jadu.... klent o krokigt är näst intill stört omöjligt att få granna avlägg med...

Ja det kan jag med skriva under på, då jag nästan bara håller på krogigt virke til vedproduksjon. 😡
Körde hem lite björkvirke i dag som er avverkat med skördare, och levert med timmerbil, och huva vilken skillnad.
Var ju nästan lika raka som gran/tall, samt lika långa och rot och topp blandat, så det var ju bara ösa på vagnen med full grip en jädrans fart, och samma vid avlägget. Körde 4 lass hur snabbt som helst, och traven blev mycket finare enn dom jag normalt gör med virket jag själv hugger.
Så vil nog säga att typ av virke er det som absolut avgör hur bra/fin man har sjans att få sina vältor.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#502155 Krokigt virke är ett elende i lasset. Har ju i vinter huggit mycket björk och al och sista 3-5metern på alarna var rejält krokiga så dom fick ligga kvar i skogen för jag vet vilket elände det är i hela vedhanteringskedjan.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

sundelius  
#502169
halvproffs skrev:Krokigt virke är ett elende i lasset. Har ju i vinter huggit mycket björk och al och sista 3-5metern på alarna var rejält krokiga så dom fick ligga kvar i skogen för jag vet vilket elände det är i hela vedhanteringskedjan.

:shock:
Det bor då ingen snålänning i dig.
Jag vet också vilket merjobb det skapar men att lämna dem klarar jag inte :oops:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

åberg  
#502175
sundelius skrev:
halvproffs skrev:Krokigt virke är ett elende i lasset. Har ju i vinter huggit mycket björk och al och sista 3-5metern på alarna var rejält krokiga så dom fick ligga kvar i skogen för jag vet vilket elände det är i hela vedhanteringskedjan.

:shock:
Det bor då ingen snålänning i dig.
Jag vet också vilket merjobb det skapar men att lämna dem klarar jag inte :oops:

Kan det inte vara värt att lämna några krokiga och motsträviga bitar om man tack vare det kan producera mer färdig ved på kortare tid?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#502179 Vill ha så lite problem som möjligt och på denna blöta mark blir det bra jordförbättring av topparna. Förr tog väl jag reda på mycket mera också men man blir ju förhoppningsvis visare med åren. Likaså med röjning har jag efter många snåla år insett att det är bättre att röja ganska hårt och få grövre ved nästa gång man kommer dit än att hålla på med vekt och krokigt. 😀

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#502186 Ett tips om en vill slippa klent & krokigt i vältorna, men ändå vill få ut det ur skogen :

Letar upp någon som eldar med flis och har en egen flistugg. Föreslå sedan att byta klena pinnar (lågt värde för dig som säljer virke eller producerar ved men passar för flisaren) mot grovt virke som inte går genom flismaskinen.

Win - win.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

sundelius  
#502224
åberg skrev:Kan det inte vara värt att lämna några krokiga och motsträviga bitar om man tack vare det kan producera mer färdig ved på kortare tid?


Absolut, jag jobbar på det :oops:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#502232 Tog bild av traven jag körte i hop snabbt i går, och högen jag huggit och kört fram själv.
Ja,Ja det finns åtminstone lite att kapa/klyva på, men det er fortfarandet mycket virke som ska hem.
Det var åtminstone mycket enklare att få til vettig hög med raka träd, framför krokerna jag själv hugger, notera dock att jag inte er nogran när jag laster av, då virket ska lastas vidare på vedmaskinens stegmatare av mig själv.


1520522042_img_20180308_105529.jpg

1520522042_img_20180308_105445.jpg

1520522042_img_20180308_105326.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#502345 Ett tips :
När jag ska backar i kuperad terräng med tom vagn flyttar jag alltid kranen så långt bak på vagnen det går samt griper om ramen.

Detta för att få bak tyngdpunkten, då en mowi av mindre modell är MYCKET ranglig olastad. Om kranen står i parkeringsläge och en har max utslag på ramstyrningen så kan du välta vagnen på plan mark med handkraft (beror också på var den flyttbara boggien är placerad)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#502360
donky-kong skrev:Ett tips :
När jag ska backar i kuperad terräng med tom vagn flyttar jag alltid kranen så långt bak på vagnen det går samt griper om ramen.

Detta för att få bak tyngdpunkten, då en mowi av mindre modell är MYCKET ranglig olastad. Om kranen står i parkeringsläge och en har max utslag på ramstyrningen så kan du välta vagnen på plan mark med handkraft (beror också på var den flyttbara boggien är placerad)

Beror mycket på storlek på vagnen, vår är inte alls så, men då är det å andra sidan en 12ton som efter våra modifieringar är 2,47m bred. Men helt klart ett bra tips, Mowin är ju svår att få ner tyngdpunkten på i parkeringsläge. När det lutar läskigt mycket brukar jag ta ett knippe i gripen och hålla ut det som motvikt om plats finns, alternativt vid tom vagn så räcker det med bara kranen, men då lutar det ganska skapligt.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#502361
donky-kong skrev:Ett tips :
När jag ska backar i kuperad terräng med tom vagn flyttar jag alltid kranen så långt bak på vagnen det går samt griper om ramen.

Detta för att få bak tyngdpunkten, då en mowi av mindre modell är MYCKET ranglig olastad. Om kranen står i parkeringsläge och en har max utslag på ramstyrningen så kan du välta vagnen på plan mark med handkraft (beror också på var den flyttbara boggien är placerad)


Nu vet jag inte hur Mowin är men.. Jag lägger alltid gripen mot grinden för lägre kan inte kranen bli och då är gripen skyddad. Varningens ord att gripa tag runt ramen och köra i skogen. Hur lätt som helst att kröka gripen.. jag vet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#502366 Instämmer till 110%! Som många inklusive i reklamfilmer från tillverkarna ha gripen runt röret bak eller så att den på annat sätt sticker ner under vagnen är rent vansinne. Kör man ris efter en åker där det inte finns stubbar och stenar så visst men annars inte! Sätter jag gripen bak så ställer jag den på sista banken eller på lasset om jag inte kör på åker efter diken, då kan det hända att den hamnar runt röret, men det är undantagsfall.

Problemet med Mowi är att man inte kan lägga ner bommen längre, Denna bild visar parkeringsläge, och längre ner är omöjligt att komma i detta läge, det är parallellförningen som gör detta.
1520580900_mowi_1250_4wd_-_400_-_2_productimage.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).