Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

99 inlägg 47939 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Fredrik Reuter  
#502052 Trenden är klar, unga lockas inte att bli skogsmaskinförare 2018. Många skogsmaskinförare är äldre och Sverige är nu mitt i en generationsväxling där många nu går i pension.

Vissa unga har en felaktig bild och tror att skogsmaskinförare jobbar med motorsågar, det kan hindra i vägvalen unga gör vid val av utbildning. Detta i alla fall enligt GS-facket som blivit intervjuade av SVT Gävleborg.

Men frågan är om det är så enkelt?

Tyvärr har yrket några egenskaper som troligtvis inte är till dess fördel. Idag, 2018, ökar urbaniseringen och människor bor inte längre i samma omfattning med skogen runt knuten. Det är istället i en stad, i en lägenhet, där de flesta unga hamnar, låt vara att staden inte behöver vara värst stor.

Att vara skogsmaskinförare är fysiskt ensamt, har man behov av att vara social är det telefon som gäller långa stunder. Lägg därtill att skogen som ska avverkas oftast inte är stadsnära skog - på vintern är det inte ovanligt att man med sin bil själv får ploga skogsbilvägen på morgonen i allt från några meter till flera mil.

Behövs det ens nämnas att det numer måste vara vedertaget att skogsentreprenören som äger skogsmaskinerna man ska köra ofta är pressad av uppdragsgivaren. Virket ska helst varit hugget igår och till en extremt låg kostnad. Detta smittar av sig ner till maskinhytten och den anställde. Skogsindustrin (oftast) har alltså också en del i detta.

Med detta sagt tror jag personligen att man som människa inte enbart måste lockas av diesel, hydraulolja och 40 ton virke om man ska bli långvarig i skogsbranschen. Det sitter djupare än så - man måste vara intresserad och gilla skog!

Så, vad händer nu? Förare går i pension och måste ersättas - men hur?

Typ 1 Miljard m3fub står på spel på 10 år - det ska bara ner om inte skogsindustrin börjar tokimportera - hur löses detta?

Hittar vi ett tusental unga skogstokar som gillar skog men ändå vill avverka den och som inte räds varken mörker, kyla, stress, hydraulolja eller ensamhet?

#köraiskogen



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502063 Det har det väl talats om i minst tio år :roll: .

Det är väl inte ens helt enkelt för dom som gått utbildning till maskinförare att sen få börja köra, det ska ju gå för fullt från första dagen. Visst entreprenörerna är pressade men ingen kan producera max på direkten, sen finns det ju även såna som är villiga att lära upp nya förmågor men dom växer nog inte på träd.
Inte att förglömma så finns det många landsbygdsungdomar som är uppväxta med olika maskiner och kört sen barnsben, som snabbt skulle sätta sej in skogsmaskinkörning utan treårig skola..

Vet inte ungdomarna om en maskinförare kör motorsåg eller skogsmaskin, så är det nog tveksamt om dom passar och skulle trivas i skogen :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

bgl  
#502070 Jag har tagit upp ämnet tidigare men det tål att upprepas.
Dagens ungdomar ogillar lukten av modern diesel (det gör jag också, det var bättre förr). Det är inte bara ett hot mot tillgången på maskinförare utan även ett hot mot service och reparation av maskiner. Kommer även att gälla lastbilssidan och entreprenadmaskiner. Finns exempel på nyutbildade personbilsmekar som villkorat sin anställning med att slippa dieselbilar.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502071 Har försökt upplysa uppdragsgivarna man kört åt de senaste åren om detta men tyvärr rister de bara på huvudet och ser inte att det är och kommer bli ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502078
tallen100 skrev:Det har det väl talats om i minst tio år :roll: .

Det är väl inte ens helt enkelt för dom som gått utbildning till maskinförare att sen få börja köra, det ska ju gå för fullt från första dagen. Visst entreprenörerna är pressade men ingen kan producera max på direkten, sen finns det ju även såna som är villiga att lära upp nya förmågor men dom växer nog inte på träd.
Inte att förglömma så finns det många landsbygdsungdomar som är uppväxta med olika maskiner och kört sen barnsben, som snabbt skulle sätta sej in skogsmaskinkörning utan treårig skola..

Vet inte ungdomarna om en maskinförare kör motorsåg eller skogsmaskin, så är det nog tveksamt om dom passar och skulle trivas i skogen :lol: :mrgreen:


Håller med, produktionskraven på nyutbildade är för höga. Skolorna har stora problem att hitta entreprenörer att ha praktik hos pga att det sänker produktionen. Det är prissättningen som är boven i dramat, inte de ungas lust att arbeta...

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Palakangas  
#502081 Hitintills har det poppat upp nya entreprenörer i samma takt som andra slutat/gått i konkurs. Efter 20 år så kanske allt är vid vägs ände.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

dotcom  
#502086 Det är ett bekymmer för industrin, inget som pressade entreprenörer ska ta ansvar för. Det är industrin som i trettio år bäddat för detta.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Palakangas  
#502092
dotcom skrev:Det är ett bekymmer för industrin, inget som pressade entreprenörer ska ta ansvar för. Det är industrin som i trettio år bäddat för detta.

Men industrin har sett att det alltid finns entreprenörer som accepterar de hårda kraven. "Om ingen går i kk betalar vi för mycket". Sa en på Holmen Skog.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

jannee  
#502095 Däringa snacket om att det ska vara brist på skördarförare är lika mycket BULLSHIT som att det saknas 5 000 chaufförer.
Betalar bara entreprenören/åkaren en skälig lön så finns det förare till alla maskiner :grin:
Det går bra att köpa dj**gt dyra maskiner men betala löner är det svårt för.
Både entreprenören likväl åkaren som har svårt för att få förare har sig själv att skylla.
Är INTE föraren som ska straffas för att entreprenören/åkaren tar körning som är olönsam :mrgreen:
En snickare/målare/elektriker/rörmokare tjänar runt 200 kr/timme - vad har en maskinförare som har ansvar för ett fordon på 2 - 4 miljoner ------------------------------- Där har ni en del av svaret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag blir nästan förbannad av att höra gnället om att det saknas kompetent folk :d

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

dotcom  
#502098
Palakangas skrev:
dotcom skrev:Det är ett bekymmer för industrin, inget som pressade entreprenörer ska ta ansvar för. Det är industrin som i trettio år bäddat för detta.

Men industrin har sett att det alltid finns entreprenörer som accepterar de hårda kraven. "Om ingen går i kk betalar vi för mycket". Sa en på Holmen Skog.

Det tråkiga för industrin och dess företrädare är att den yngre generationen är så mycket mer luttrad redan från barnsben. Deras pappa eller morbror gjorde aldrig någon förmögenhet med de kreditköpta maskinerna trots att de försakade all form av familjeliv och fritid, det verkar nog inte så lockande.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JohannesG  
#502129 Något jag kan störa mig på (gäller väl fler yrken) är att man gärna skall vara nyutexaminerad med 10 års erfarenhet. Samt att man får en känsla av att utbildning ofta väger högre än intresse och erfarenhet. Det kan mycket väl finnas enormt skickliga, intresserade och noggranna förar-ämnen som bara inte orkar gå utbildning men skulle bli enormt duktiga förare. Och då syftar jag inte på lata, datorspelande stads-ungdomar som tror dom kan allt om skogsbruk för de spelat Farming Simulator (OBS, generaliserar grovt). Sedan är det självklart en stor risk att sätta en okänd person bakom spakarna i en maskin för 3 miljoner som vid fel hantering fort kan kosta många hundra tusen i reparationer. Så frågan är inte helt enkel, men i vissa fall tror jag nödvändigheten av utbildningen i form av skola överdrivs.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502135 Håller med, det viktigaste av allt är intresse och fallenhet för saker och ting.
Det är i mina ögon betydligt mera värt än tre år i någon skolbänk,
det är såklart inte fel med dom åren i skola, men många gånger tror jag att folk
inte riktigt vet vad dom utbildar sej till. Det ser ju alltid så fint ut på kort när en skotare kommer
körande i ett snöfall och solen är på väg att skina igenom ett moln, men på bilden syns inte det översnöade
virket, mörkret som kommer om en timme, slangen som några timmar senare går, eller den långa resan ut till maskinen o.s.v.............

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502142 Det verkar finnas en outsinlig ström av unga män som vil bruma med maskiner i skogen. Hur skall man annars förklara den dåliga lönsamheten? Detta har inte ändrat sig så länge jag kan minnas?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502147
jannee skrev:Däringa snacket om att det ska vara brist på skördarförare är lika mycket BULLSHIT som att det saknas 5 000 chaufförer.
Betalar bara entreprenören/åkaren en skälig lön så finns det förare till alla maskiner :grin:
Det går bra att köpa dj**gt dyra maskiner men betala löner är det svårt för.
Både entreprenören likväl åkaren som har svårt för att få förare har sig själv att skylla.
Är INTE föraren som ska straffas för att entreprenören/åkaren tar körning som är olönsam :mrgreen:
En snickare/målare/elektriker/rörmokare tjänar runt 200 kr/timme - vad har en maskinförare som har ansvar för ett fordon på 2 - 4 miljoner ------------------------------- Där har ni en del av svaret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag blir nästan förbannad av att höra gnället om att det saknas kompetent folk :d


Lön motiverar inte!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

jannee  
#502151 Tror att Valmet har lite fel när hans uppfattning om att lön inte motiverar.
Varför går sjuksköterskor och läkare till bemanningsföretagen om att det just inte är för att tjäna mer.
Lönen för förare är urusel, tidigare har arbetsgivarna förlitat sig på ungdomarnas maskinintresse och som struntat i lönevillkoren, bara de fått köra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).