Uppvärmning

Skorsten vara eller icke vara.

43 inlägg 14151 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Micke36  
#500853 Kunde inte ha hållit med dig mer.

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#500877 Om man inte ska isolera skorstenen på vinden, får man väl isolera taket runt skorstenen eller något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

T Landström  
#501005
Hema skrev:Om man inte ska isolera skorstenen på vinden, får man väl isolera taket runt skorstenen eller något.


Då är det väl bättre och enklare att isolera vindsbjälklaget.

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#501012
T Landström skrev:
Hema skrev:Om man inte ska isolera skorstenen på vinden, får man väl isolera taket runt skorstenen eller något.


Då är det väl bättre och enklare att isolera vindsbjälklaget.

Nu är det du o inte jag som är snickare, så jag ger mig ut på tunn is. Men hur skyddar det taket från skorstenens värme? Vindsbjälklaget är väl det man går/kryper på uppe på vinden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

T Landström  
#501028
Hema skrev:
T Landström skrev:
Hema skrev:Om man inte ska isolera skorstenen på vinden, får man väl isolera taket runt skorstenen eller något.


Då är det väl bättre och enklare att isolera vindsbjälklaget.

Nu är det du o inte jag som är snickare, så jag ger mig ut på tunn is. Men hur skyddar det taket från skorstenens värme? Vindsbjälklaget är väl det man går/kryper på uppe på vinden?


Varför ska du skydda taket från skorstenens värme?

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#501039 Jag inbillar mig att snön isolerar. Men det kanske bara är en tankevurpa. Dock smälter snön och man får is och istappar från den smälta delen, men framförallt är det nog det estetiska, ser tråkigare ut.

Självklart är det bäst att se till att isoleringen runt rummen/boendet är tillräckligt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

T Landström  
#501068
Hema skrev:Jag inbillar mig att snön isolerar. Men det kanske bara är en tankevurpa. Dock smälter snön och man får is och istappar från den smälta delen, men framförallt är det nog det estetiska, ser tråkigare ut.

Självklart är det bäst att se till att isoleringen runt rummen/boendet är tillräckligt bra.


Att snön smälter på taket beror inte på skorstenen utan snarare på att vindsbjälklaget är för dåligt isolerat.
Vet inte vad du har för isolering eller hur mycket...

Men ligger det spån på vinden skulle jag spruta vinden med träfiberisolering.

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#501071 Ska ta en bild imorgon. Snön har bara smält runt skorstenen med typ radien knappa metern, resten av taket har snön kvar. Men som sagt, jag får återkomma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#501443 Här kommer en bild om än lite sent.
1520123333_dsc_1660.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Rasken  
#501589 Jag har fått lära mig att det är bra för huset med lite spillvärme från en skorsten på vinden. Detta gör att det blir bra ventilation på vinden. För ut kondens och fukt. Huset mår bättre. Det är likadant under ett hus med torpargrund. Förr i tiden när torpen byggdes så gick skorstensmuren ända ner till marken. Eftersom man eldade konstant i vedspisar och ugnar så följde värmen muren ner i torpargrunden och bidrog till att fuktig luft ventilerades ut.

Nu gäller ju detta resonemang bara gamla hus utan fuktspärrar och måttligt isolerade.

Det är det som jag har fått lärt mig av bönder och timmermän i trakten iallafall.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Delsbo  
#501782
Hema skrev:Här kommer en bild om än lite sent.
1520123333_dsc_1660.jpg

Tittar på din bild och tycker att skorsten ser väldigt lång och smal ut ovanför yttertaket... Måste fråga, om det verkligen finns några ventilationspipor runt omkring en central eldningspipa i skorstenen och om husventilation ligger i rör skilda från murstocken.. Om det i princip är endast en eldningspipa, så förstår jag att snön smälter som den gör.. hur många ventilationspipor är det ?

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#501790
Delsbo skrev:
Hema skrev:Här kommer en bild om än lite sent.
1520123333_dsc_1660.jpg

Tittar på din bild och tycker att skorsten ser väldigt lång och smal ut ovanför yttertaket... Måste fråga, om det verkligen finns några ventilationspipor runt omkring en central eldningspipa i skorstenen och om husventilation ligger i rör skilda från murstocken.. Om det i princip är endast en eldningspipa, så förstår jag att snön smälter som den gör.. hur många ventilationspipor är det ?

Skorstenen är lite förskjuten från nocken, därför ser den lite högre ut. Samt tyvärr bara två pipor, kamin och vedspis. Eldstäderna drar luft inifrån och ger på sätt ventilation. Det funkar hyffsat, men skulle inte funka i ett tätare hus gissar jag.
Skulle gärna haft tre pipor, så jag kunde haft köksfläkten på ena o sluppit den fula.

Men anledningen till min tråd och fråga är för framtida nybygge. Jag kommer inte bygga om denna, men vill bygga en bra lösning framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Delsbo  
#501793
Hema skrev:
Delsbo skrev:
Hema skrev:Här kommer en bild om än lite sent.
1520123333_dsc_1660.jpg

Tittar på din bild och tycker att skorsten ser väldigt lång och smal ut ovanför yttertaket... Måste fråga, om det verkligen finns några ventilationspipor runt omkring en central eldningspipa i skorstenen och om husventilation ligger i rör skilda från murstocken.. Om det i princip är endast en eldningspipa, så förstår jag att snön smälter som den gör.. hur många ventilationspipor är det ?

Skorstenen är lite förskjuten från nocken, därför ser den lite högre ut. Samt tyvärr bara två pipor, kamin och vedspis. Eldstäderna drar luft inifrån och ger på sätt ventilation. Det funkar hyffsat, men skulle inte funka i ett tätare hus gissar jag.
Skulle gärna haft tre pipor, så jag kunde haft köksfläkten på ena o sluppit den fula.

Men anledningen till min tråd och fråga är för framtida nybygge. Jag kommer inte bygga om denna, men vill bygga en bra lösning framöver.

Med bara två pipor för ventilation så måste rökgaspipan vara max en helsten från utsidan av skorstenen, troligen bara en halvsten delvis.. klart att skorstenen läker en hel del värme.. Skorstenen bör ju ha ventilationspipor runt hela eldningspipan för att eldningspipan ska spilla värme till dessa och skapa ventilation i huset med hjälp av självdrag.. Svårt dilemma du sitter i.. Jag ser ingen bra lösning i den befintliga skorstenen, med det är väl just därför du undrar förståss..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).