Bioenergi

Stor vedbrist i Norge

11 inlägg 7792 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor vedbrist i Norge

Fredrik Reuter  
#500572 TT kablar idag ut nyheten om att den starka kylan från Ryssland har skapat akut vedbrist i Norge. Livsmedelskedjan Coop har intervjuats som sålt 40% mer ved i år jämfört med föregående år och enligt dem är veden i princip tokslut.

I lördags morse fick man in nära två tusen säckar med ved till en Coop-butik i Trondheim och klockan 12 var allt slut.

Hur ser det ut hos dig?

https://www.dn.se/ekonomi/vedbrist-i-rekordkallt-norge/

TS
Användarvisningsbild

Re: Stor vedbrist i Norge

stegmaster  
#500583 Ja det finns div, artikler om detta ämnet i dag ser jag.
Dessa kedjor (Coop, Plantasjen..........) sysslar ju mest med importved från Baltikum, men det står even att "alla" Norsk vedprodusenter ochså er tomme, och att antal Norska vedprodusenter har minskat dom senaste åren, vilket ochså er min erfarhet.
Själv har jag bara några säcker med tallved kvar att sälja, så er det tvärrslut.

Här et citat från en artikel:

Bakken forteller også at det er blitt færre norske produsenter, og at det dermed ikke er like lett å få tak i ved på kort varsel. Varehuset har fått 160 vogntog-leveranser med ved, hovedsakelig fra Balkan, denne sesongen.

Den här ju varit til salu i typ 5år nu, någon som er sugen? :wink:
https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... e=86901552

Användarvisningsbild

Jolly  
#500601 Får man ihop ekonomin med en sån maskin? Jag har annonserat ut ved med har väldigt svårt att sälja. Här har i princip alla bytt till värmepump.

Användarvisningsbild

stegmaster  
Jolly skrev:. Här har i princip alla bytt till värmepump.

Jo, 80-90% av mina vedkunder har nog ochså värmepump, och nästan alla köper mindre volum en före dessa, men å andra sidan har man fått flera nya kunder.
Så det har blitt flere kunder som köper mindre volumer mot hur det var tidligare, men totalen öker dock.
Men tror inte det er någon som våger lita på endast värme från värmepumpen.
Nu har jag ingen sådan pump själv, men va jag ha fattat av dom som har, så kan man inte värma tillräkligt om det blir ordentlig kallt med endast en sådan pump, va dom säger til mig så brukar dom värmepumpen til att motverka värmetapet under dagen medans dom er på jobb, sen fyrar dom i vedugnen när dom kommer hem från jobb.

En annan sak som vi haft just nu, er långa strömbrott på grunn av mycket snö (och träd som lagt sig på ledningarna), och då er det ju inte så roligt med endast värmepump.
Tror flere vakner upp och ser dessa problem som kan uppstå, even i dessa digitale tider, och ting man ofta tar för givet.
Med vedugn har man värme til sig själv, värme til värma mat, och lite ljus ochså om man stor glasöppning. :grin:

Hoppas du får solgt din ved Jolly, bordet vel hjälpa på lite nu med sibirkuldan.
Men annars har du nog rett, det tar tid att bygga upp en fast kundkrets.

Användarvisningsbild

Jolly  
#500623 Det att värmepumpar inte klarar driva huset vid kyla är en myt från förr. Under dom nio år vi bott i huset med värmepump så har elpatronen bara gått 30 timmar totalt och då är det till största delen för att hinna med vid stora varmvattenuttag som bad och liknande. Totalt sett gör vi åt under 5000kwh på värme och 2500kwh på vatten så man kan ju förstå att folk inte vill krångla med vedeldning.
Dom man får försöka hitta är i så fall dom som har äldre hus med luftvärme pump, men dom verkar helst vilja köpa i små påsar någon gång i bland för myseldning. Jag har i alla fall hittat en kund, men han gör inte åt några mängder heller.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#500626 Det här med värmepumpar finns ju oändligt många varianter av. Man ska nog skilja lite på bergvärmepumpar och enklare luftpumpar. Väldigt många av mina kunder har ju förstås också någon värmepump. I de allra flesta fallen en luftvärmepump och den har sin funktion naturligtvis. Men det blir för dålig effektivitet när den behövs som bäst och då är också elpriset högst.

Jag ser det bara som positivt för vedförsäljningen med dessa luftpumpar för då skaffar man en braskamin också som man eldar sina 5 kubik i.

Användarvisningsbild

stegmaster  
Vedproducent skrev:Det här med värmepumpar finns ju oändligt många varianter av. Man ska nog skilja lite på bergvärmepumpar och enklare luftpumpar. Väldigt många av mina kunder har ju förstås också någon värmepump. I de allra flesta fallen en luftvärmepump och den har sin funktion naturligtvis. Men det blir för dålig effektivitet när den behövs som bäst och då är också elpriset högst.

Jag ser det bara som positivt för vedförsäljningen med dessa luftpumpar för då skaffar man en braskamin också som man eldar sina 5 kubik i.

Ja just, jag skulle givetvis skrivit att det endast handlar om luft/luft värmepumper, nåt annat finns inte här.
Vet inte ens om det finns bärgvärme nånstans als i Norge?? Kanske i dom större byar? Har ingen aning, men här ute på landsbygden er det endast luft/luft.

Användarvisningsbild

Jolly  
#500639 Borde inte bergvärme funka väldigt bra i Norge? Det finns ju massa berg i alla fall.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#500642 Jo det sant, och det finns säkert ochså, bara jag inte vet, men vi har gjordt oss mycket mer beroandet av ren el, even til uppvärming, enn ni har i Sverige vil jag minnas jag läst nån stans, då vi alltid har haft goda tillgånger til el. i form av vannkraft.
Det diskuteras just nu hur man ska forvalta överskottet av el. til utlandet här.
Någon vil sälja el.direkt via kablar til Europa, medan andra menar vi ska förvalta råvaran (elen) själv, i form av aluminiumproduktion och likn, för sen att sälja detta vidare, så att elen skapar arbetplatser och verdier innan den lämnar landet.
Tycker själv det senaste låter vettigast.

Om man gör et google snabbsök, så verkar det absolut finnas bärgvärme här i Norge med, men hur vanligt det er hittar jag inte direkt.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jolly skrev:Borde inte bergvärme funka väldigt bra i Norge? Det finns ju massa berg i alla fall.

Bergvarme fungere best med et vannbasert oppvarmings system.
De fleste bostads hus i norge er byggd for direkte el.
Da passer ikke bergvarme så bra om man ikke samtidig bytter varme distribusjons system.
Investerings kostnaden kan ikke forsvares 3-500.000. Kanskje om strøm prisen går over 2 kr/kw.
Det som selger er luft/luft varmepumpe, lav investerings kostnad.
Bergvarme er mer vanlig på større bygninger typ industri/kontor o.l

De senere vintre har vert ganske milde. Er nok også medvirkende til at folk slutter å kjøpe ved.
Når det plutselig blir en kulde periode får "alle" panikk og vil kjøpe ved.
I våre dager er vi vant til at det er lett tilgang på alle varer så folk slutter å planlegge for fremtiden, samt at vi har for mye penger.
Norske bensinstasjoner (bensinmacker) selger mye ved, 40 liters sekker for ca 100 kr. Spesielt i de store byene.

Användarvisningsbild

Jolly  
#500861 Har man billig el så är givetvis direktverkande el ett smidigt och billigt system! Trodde inte att det var så vanligt i Norge. Jag har inte tänkt på det när jag varit där.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).