Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416092 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

klahr  
#446614
skogshasse skrev:
klahr skrev:Japp precis, har sålt 912an och tog över ett påbörjat projekt med som jag tyckte var rätt bitar. Traktorn fanns och vagn och midja var grundkonstruerat.
Största skillnaden mot 912an är att denna har bättre markfrigång och har manuell växellåda vilket jag tycker i mitt fall är en fördel för den funkar bra både i skogen och på vägen. Dock så hade det varit bra med några extra hästkrafter ibland i riktigt branta backar. Denna maskinen är betydligt lättare också vilket märks i skogen när det blir lite surt. Dock så saknar jag vinchen som jag hade på den förra.


hej på dej har du eventuellt några bilder på midjan

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

klahr  
#446616
klahr skrev:
skogshasse skrev:
klahr skrev:Japp precis, har sålt 912an och tog över ett påbörjat projekt med som jag tyckte var rätt bitar. Traktorn fanns och vagn och midja var grundkonstruerat.
Största skillnaden mot 912an är att denna har bättre markfrigång och har manuell växellåda vilket jag tycker i mitt fall är en fördel för den funkar bra både i skogen och på vägen. Dock så hade det varit bra med några extra hästkrafter ibland i riktigt branta backar. Denna maskinen är betydligt lättare också vilket märks i skogen när det blir lite surt. Dock så saknar jag vinchen som jag hade på den förra.


hej på dej har du eventuellt några bilder på midjan

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497830 Här är ett hemmabygge till med en midja och kran som ser lite tveksamma ut.
Gungar rätt mycket i fronten på maskinen.


Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Seb macahan  
#497845 Vilka fina svetsar på kranen vid 3min in. Nu kanske inte skaparen av maskinen är skyldig men ändå...

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Stefanw  
#497855 Jo kan bli spännande att köra nedför med lass... :-o

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497871
Seb macahan skrev:Vilka fina svetsar på kranen vid 3min in. Nu kanske inte skaparen av maskinen är skyldig men ändå...


Precis min tanke. Inte nog med att svetsen ser sådär ut plus att han valt att lägga en skarv där det är stora krafter.
Börjar det spricka så finns det ingen annan svetsfog som kan ta över.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498447 Har denna vart uppe förut?
Ser ganska välbyggd ut om än lite låg samt verkar sakna drivning bak.
Verkar vara från Estland.

https://youtu.be/7GmYS9Fay-U

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#498576
Magnus M skrev:Har denna vart uppe förut?
Ser ganska välbyggd ut om än lite låg samt verkar sakna drivning bak.
Verkar vara från Estland.

https://youtu.be/7GmYS9Fay-U

Magnus M


Nej, den kan jag inte minnas att vi sett innan. Inte precis nåt för skogsterräng, men som gårdsfordon funkar den nog bra. Instämmer, ser ut att vara mycket bra byggd. Fint dieselmorr.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498580 Den maskinen som rekommenderas av Youtube efteråt,
är inte så pjåkig heller. Imponerande drivförmåga utan kedjor 👍

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498581 Är väl samma snubbe, han verkar ha byggt en del.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#499855 Instämmer med Anders_S som föreslog en egen tråd för Stefanws skotarbygge. Har sålunda fått en egen byggtråd, ligger nu i Verkstan: Stefanw - Stefanw skotarbygge

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500156 Hur mycket längre ska jag göra kärran? Stockarna som ligger på är 5.5 meter 30 i topp.
Räcker en halvmeter eller ska jag ta en meter direkt?
1519563133_20180225_105731.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#500168
sveakatten skrev:Hur mycket längre ska jag göra kärran? Stockarna som ligger på är 5.5 meter 30 i topp.
Räcker en halvmeter eller ska jag ta en meter direkt?
1519563133_20180225_105731.jpg

För 5.5-stock räcker väl 3m från grind till sista banke. Men det hänger även på om du kan optimera läget på boggin. Samt för att vara på den säkrare sidan med kort vagn, ha rotändan mot grinden.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500215 Jag har 3meter i dag, skulle ju kunna flytta tillbaka boggien lite, men tror det vore bättre att förlänga kärran.
Som jag har det idag blir illern väldigt gungig, pga tyngden så långt bak på kärran.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

svampbob  
#500217
sveakatten skrev:Jag har 3meter i dag, skulle ju kunna flytta tillbaka boggien lite, men tror det vore bättre att förlänga kärran.
Som jag har det idag blir illern väldigt gungig, pga tyngden så långt bak på kärran.


Prova med att förlänga boggin när du nu kör fullångt virke. Jag gissar att du vanligtvis använder Illern till betydligt kortare och klenare virke och det är väl där den kommer till sin rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).