Har dock inte sett någon sådan murstock med stålpipa som avslutande skorsten, men det kanske någon där ute har? Samt vad är er tanke om det hela?
T Landström skrev:Beror på lite olika saker....
Hur gammalt huset är? Hur bra isolerat det är på vinden?
Delsbo skrev:Det enda jag befarar är pipans expansion vid eldning och krympning däremellan.. och hur det ser ut i punkten där pipa och murstocken möts.. Eller tänker du dra innerröret hela vägen ner till botten av den murade delen, dvs "spilla" över värme till murstocken tilldess murstocken tar slut och först därefter isolera uppåt..
Delsbo skrev:Jag har inte sett något liknande men ta ett samtal med en sotarmästare för rådgivning
Hema skrev:T Landström skrev:Beror på lite olika saker....
Jag tänkte helt allmänt, sedan så borde man kunna utforma skorstenen (delen ovan tak) som en plåtinklädd murad historia. Vill/önskar dra ventilation på samma ställe, så fler pipor tillsammans.
Eller är det något vitalt jag missat i tankegången? Hade tänkt använda denna lösning vid nybyggnation. Gäller antagligen att stålpipans inre rör har samma utformning som murstockens pipa/pipor eller tvärtom.
T Landström skrev:Hema skrev:T Landström skrev:Beror på lite olika saker....
Jag tänkte helt allmänt, sedan så borde man kunna utforma skorstenen (delen ovan tak) som en plåtinklädd murad historia. Vill/önskar dra ventilation på samma ställe, så fler pipor tillsammans.
Eller är det något vitalt jag missat i tankegången? Hade tänkt använda denna lösning vid nybyggnation. Gäller antagligen att stålpipans inre rör har samma utformning som murstockens pipa/pipor eller tvärtom.
Fördelen som jag ser det med en varm murstock genom vinden är ju att du torkar ut vinden om man inte skulle få ångspärren helt tät i huset.
Sedan är det ju ett problem som någon annan tar upp...värmeutvidgningen som är olika i stål och murstocken... Hittar du material med samma värmeutvidgningskoefficient som tex det är mellan betong och armering.