Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 126800 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Yanmar 1502d  
#49948 Hej!

Behöver en svets. Har aldrig använt svets och ska lära mig av en polare som gått instruktörskurs men har fått så många tips att jag blir snurrig på vilken svets jag ska köpa.

Jag har möjlighet att använda den inne. Kommer att använda den till normalt gårdssvets såsom laga timmervagnen till atv då det är en kines. Har en gammal släpvagn som ska svetsas om och byggas om till lunningsvagn. Det blir inget bilplåtssvets eller liknande då jag hellre byter bil en åker i rostlagat.
Jag ska fixa ett grillgaller som kan snurra över min grill, fixa ramen till en rävfälla m.m
Ja ni ser att det finns ett behov och jag är less på att tigga av grannarna för det blir bara gentjänster.

Mig, pinne, mag, konverter osv.= främmande språk för mig så orkar någon beskriva vad det innebär samt vad de används till så tackar jag.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49951 http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=355

Migsvets Minimig 156 gas no gas

Migsvets av hög kvalitet för verkstad, reperationsarbeten mm. Svetsar lika bra i stål, rostfritt som aluminium. Fungerar lika bra med eller utan svetsgas. Fläktkyld och utrustad med överhettningsskydd. Levereras med 2 meter slangpaket, hjulsats, ej reduceringsventil.

Teknisk data:
Nätspänning 230 V
Effekt 60% 1,6 kVA
Tomgångsspänning 18-26 V
Svetsström 30-120 A
Intermittens
- 15% 105 A
- 60% 52 A
Antal effektlägen 4 st
Svetstråd
- stål 0,6-0,8 mm
- rostfritt stål 0,8 mm
- aluminium 0,8 mm
Trådrullens storlek 1-5 kg
Isolationsklass H
Skyddsklass IP21
Mått (lxbh) 500x280x420 mm
Förpackningsstorlek (lxbxh) 565x320x400 mm
Vikt 25 kg

3 700,- inkl. moms

[2 960,- exkl. moms]


Börja med den, går sannolikt att sälja vidare när du köper kraftigare doningar, om det sker.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49952 Jag skulle rekomendera en 3-fasMIG, jämnare svetsströmmar mm.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49958 Gammalt,rostigt,oljigt=pinne
Nytt material som är för klent för pinne,typ plåt osv måste man ha mig.

Jag anv. en Kemppi(inte är man finne för intet :D) Minarc 180 tror jag den heter(en liten som ryms i matväskan)sen har vi en urgammal 350amp(oxå Kemppi) den är suverän då man ska svetsa 4 mm pinnar

Kort sagt:pinne o går det inte med pinne så måste du ta till en mig 8)

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

risarn  
#49959 ja en riktig pinnsvets ska det va,så det värmer igenom godset ordentligt när du knittrar loss

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#49961
Simba skrev:Gammalt,rostigt,oljigt=pinne
Nytt material som är för klent för pinne,typ plåt osv måste man ha mig.

Jag anv. en Kemppi(inte är man finne för intet :D) Minarc 180 tror jag den heter(en liten som ryms i matväskan)sen har vi en urgammal 350amp(oxå Kemppi) den är suverän då man ska svetsa 4 mm pinnar

Kort sagt:pinne o går det inte med pinne så måste du ta till en mig 8)


den minarc'en du har, är det 1-fas eller 3-fas???
jag har hade den största 1-fas minarc'en på förra jobbet och den gick riktigt bra.
lättsvetsad och orkade med 3,2 mm elektroder bra, man fick i o f s inte vara stressad för intermitensen vid 120-130 A är ju inte den bästa men man ska slipa lite och knacka slagg m m och då hinner den vila...

svetsade skopstål (20 mm hardox 400) på en snöskopa med den och det höll.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49969 MIG är mer allround, så börja med den imho.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49974 Är en en-fas,men siffran gick åt h-e,150 heter den,åtminstone 2,5 mm brinner rent,men alltför lång skarvkabel ska man väl undvika,hörde om en som testa med 40meters kabel men då orka han inte starta
Det jag tycker är bra med pinne är att man kan inte fuska som med en mig,med det menar jag att om han har nå orent i botten så blir inte fogen bra,men med en mig kan du fylla på och det "ser bra ut"fast det egentligen är bara skräp därunder 8)

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#49977 då är det samma svets som den jag hade.
har oxå provat det där med "för lång" sladd, skulle häfta ihop armeringskorgar till en ränna där vi skulle ha en spannmålstransportör. men jag tog en 3-faskabel så långt jag kunde och sen en övergång och ca 5-10 m en-faskabel, då gick det bra.

precis som du säger Simba, så går det inte att fuska ihop något med en pinne på det viset som det gör med migen och då lurar man sig själv bara att "det håller nog"...

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#49982 Måste vara 2,5 mm2 kabel om det skall gå att ha lång förlängning, enfasare är nästan alltid max 1,5, det blir rena värmekabeln med sån belastning. Sen om man har hög belastning så skall man alltid dra ut hela kabeln i vida slingor fram och tillbaka, om man inte använder hela längden, annars funkar den som en spole och belastar ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#49983
totte skrev:Måste vara 2,5 mm2 kabel om det skall gå att ha lång förlängning, enfasare är nästan alltid max 1,5, det blir rena värmekabeln med sån belastning. Sen om man har hög belastning så skall man alltid dra ut hela kabeln i vida slingor fram och tillbaka, om man inte använder hela längden, annars funkar den som en spole och belastar ytterligare.


ja, men visst är 2,5 mm2 krav på 16 A som ex. 3-fas...?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#50001
ja, men visst är 2,5 mm2 krav på 16 A som ex. 3-fas...?


Stämmer precis, en installation i en grupp som är säkrad till 16 A skall göras med 2,5 mm2 kabel. För förlängningskabel vet jag inte om det finns några lagkrav, skulle nästan tro det, men om man har nåt som drar fullt på 16 A så skall man i vilket fall inte gå lägre i dimension. Det är inte bara det att man förlorar effekt, det är farligt. Om man får en kortis så kan en klen kabel hindra att säkringen löser ut snabbt nog, genom sitt höga motstånd, och då kan det tända nånstans eller hända en massa annat otrevligt. På fackspråk heter det att utlösningsvillkoret inte är uppfyllt.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50005 200-250amp 3-Fas mig är en bra start svets.
klarar man sig rätt så långt med.
Köp en Svets med ett bra matarverk till tråden.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Yanmar 1502d  
#50071 Jaha! Det blev en hel del svar som jag tackar för. :smile: Det verkar vara lättare att svetsa med MIG en med pinne. Stämmer det. Hört att pinnen fastnar och att det är lätt att svets hål i godset eller att det blir för varmt så att godset blir klent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#50082 det är lättare att svetsa Mig om man menar att det ska blixtra och spraka för man måste vara nogrann med underarbete och inställning av svetsen..

att pinnen fastnar är en träningssak, det har med avståndet mellan elektroden och godset att göra, sen kan det bero på hur bra jordning man har..

det där med att bränna hål brukar bero på för hög ström och felaktig grovlek elektroden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).