Gallring

drivningskostnader vid gallring?

27 inlägg 14002 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Andreas99  
#498688 Vad var det för annan avverkning de gjorde hos dig?

Malwa
Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498689 Dessutom som nämnts innan att hugga och skota 170m3 för 20' som skulle sluta på drygt 117:-/m3 känns inte rimligt med den medelstammen om inte entreprenören skulle syssla med välgörenhet.

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498701 Slutavverkning 250m3.

Den har fungerat fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

Beavern  
#498702 Nej där har kjugekarlsson en poäng. Jag tror inte att man gallrar och skotar någon medelstam alls med det totalpriset. Man ska kanske upp i medelstam runt 0,30 för att det ska vara där någonstans, och det vete fanken om man ens gallrar i de meddlstammarna. Hur som hellst ska man om man jobbar i skogen se skilnad på medelstam 0,045 och 0,30

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Andreas99  
#498703
ulo skrev:Slutavverkning 250m3.

Den har fungerat fint.

Mest nyfiken så att det inte var de siffrorna som hade rörts ihop. För de siffrorna du nämner för gallringen är ju mer siffror för en liten slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

mb-man  
#498719
ulo skrev:I efterhand kan jag säga att avverkningskostnaderna inte definierades bra. Det var ett standardkontrakt där det står att virkesföretaget skulle ta betalt för "självkostnader" för avverkningen. Muntligen sades det att virkesföretaget skulle bara förmedla en räkning på det som entreprenören tagit betalt. Muntligen sades det att de hade jättefina entreprenörer som höll ned kostnaderna, som borde ligga mellan 10-20 000kr (räkningen blev således 46 000kr!) som således resulterade i att gallringen gick på minus.

Virkesföretaget har bara ett standardkontrakt! med detta innehåll.

Hur skulle jag ha gjort? Anlitat någon annan?

Hur gör tex Mellanskog eller Billerud/Korsnäs?

Det är verkligen de finaste entreprenörerna som håller nere priserna! För i skogen ska man helst jobba gratis för det är så roligt...

Det är väl bättre att ta upp det verkliga problemet, att det är för dåligt betalt för virket!

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498987 Hej,

som ägare av skogen blir nog min bedömning att gallringen skulle inte ha skett nu utan ett antal år senare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

mb-man  
#498996 Kanske ändå vara rätt att gallra nu med tanke på riskerna med att vänta för länge!
Sen är det riktigt dåligt att du blivit vilseledd med priset! Man får ju hoppas det inte var medvetet!
Men som sagt avverkningskostnaden var det inget fel på.

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

charger  
#499295 Hej, tja de klena gallringarna blir varken skogsägare eller entreprenörerna feta på, 270 spänn i avverkningskostnader
och massavedspris på 250 spänn efter transportavdrag. dvs skogsägaren får ge bort virket.
Bättre att gå en sväng med en lätt motorsåg och röja de klenaste stammarna och vänta några år för grövre medelstam
i gallringen .

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#499465 Hej, tja de klena gallringarna blir varken skogsägare eller entreprenörerna feta på, 270 spänn i avverkningskostnader
och massavedspris på 250 spänn efter transportavdrag. dvs skogsägaren får ge bort virket.
Bättre att gå en sväng med en lätt motorsåg och röja de klenaste stammarna och vänta några år för grövre medelstam
i gallringen .


Håller helt med. Den här gallringen var ett klart misstag som inte borde ha skett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

mb-man  
#499480 Ja med så dåliga massavedspriser vore det det bästa!

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

jannee  
#499483 Plantera glest för att senare röja hårt så slipper ni dessa problem :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).