Gallring

drivningskostnader vid gallring?

27 inlägg 14004 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498431 Hej, ny med detta och har svårt att bedömma kostnader. Har haft en låggallring utförd i Dalarna. Drivningskostnadeen är uppsatt till 259kr per skotad volym. Den totala volymen som fällts är 170 m3fub (medelstam 0,048), vilket inräknat 1634kr för maskintransport resulterar i en avverkningskostnad på 45 886kr. Den info jag hadde innan var att kostnaden skull ebli ca 20 000kr, men i verkligheten blev det mer än dubbelt.

Brukar det bli så här?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

Axl  
#498433 Är det ink skotning så tycker jag det verkar rimligt.

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Torbjörn Johnsen  
#498443 Jag antar att du gjorde någon form av överenskommelse med virkesköparen? Det borde i alla fall finnas någon form av dokument där avverkningskostnaden definieras och där det också anges vilka priser/prislistor som ska användas för betalningen för virket.

Avverkningens medelstam är något som påverkar avverkningskostnaden väldigt mycket. Det avverkningspris du anger per m3fub är nog som Axl skriver ganska rimligt m a p att medelstammen är väldigt klen (jag får det i o f sig till 269 kr/m3fub men även det är rimligt). Det som kan ha hänt är ju t ex att virkesköparen, medvetet eller okunnigt, missbedömt medelstammen rejält. Eller att volymen blev större så att avverkningskostanden därför blev högre som totalbelopp räknat. Fick du något avverkningspris per m3fub när ni gjorde upp om uppdraget? Jag tror att det finns många som delar frustrationer över oväntat dåliga utfall från avverkningar så det är väldigt tacksamt att du delar med dig av dina erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498626 I efterhand kan jag säga att avverkningskostnaderna inte definierades bra. Det var ett standardkontrakt där det står att virkesföretaget skulle ta betalt för "självkostnader" för avverkningen. Muntligen sades det att virkesföretaget skulle bara förmedla en räkning på det som entreprenören tagit betalt. Muntligen sades det att de hade jättefina entreprenörer som höll ned kostnaderna, som borde ligga mellan 10-20 000kr (räkningen blev således 46 000kr!) som således resulterade i att gallringen gick på minus.

Virkesföretaget har bara ett standardkontrakt! med detta innehåll.

Hur skulle jag ha gjort? Anlitat någon annan?

Hur gör tex Mellanskog eller Billerud/Korsnäs?

   TS
Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

Beavern  
#498632 Det är en helt rimlig avverkningskostnad. I den medelstammen.Hur lång var skotningsavståndet?
Som Torbjörn skriver är det konstiga i detta att någon inköpare sagt att totalkostnaden skulle blivit hälften. Grundade det utalandet sig på att han trodde att halva volymen skulle bli uttagen fast till samma uttag. Eller har denne uppfattat medelstammen så jättefel när den sett beståndet?
Det viktiga är eg inte totalkostnaden utan kostnsden/m3. I dedär klena medelstammarna är priskurvan väldigt tvär.

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

skogsjan695xl  
#498633 Är det inkl skotning?
Om så är fallet ska du inte klaga vid den medelstamen.
Det är en helt normal kostnad för endast huggning i vanliga fall.

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498651 Den ligger precis utmed en bilväg och det finns traktorvägar ned till bilvägen, det maximala avståndet vid det avverkade området är 30m ned till vägen. Tanken var den att de skulle ta ut en del timmer också men så skedde inte utan de träden står kvar. De tog bara de små träden, dvs en utpräglad låggallring fast så inte var planerat.

Det går säkert att försvara ur skogsskötselsynpunkt att man gjör så, men planen var inte sådan så mina förväntningar blev inte uppfyllda.

Att de medvetet hållet ned medelstammen kan inte vara en förklaring som godtas. Om jag vetat att så skulle ske hade jag inte genomfört gallringen utan väntat ett antal år så jag fått en normal ekonomi i jobbet (dvs medelstammen blivit högre).

Någon måste väl ha använt sig av Mellanskog . Billerud, Stora etc ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Andreas99  
#498653 Tror det behövs bilder ifrån beståndet. Har svårt att se att man medvetet håller ner medelstammen när man hugger. Tror inte det finns någon som tjänar på att hantera de kle klena träden utan alla vill hantera lite grövre träd.
Du skulle betala självkostnaderna, vart ifrån kan man flytta maskiner för 1634kr?

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498656 Det utfördes dels en avverkning och dels denna gallring. Avståndet mellan de 2 platserna är 800m. Ursprungligen kommer de från en annan avverkning som låg 2-3 km längre bort.

Dessutom gjorde en avverkning för annan persons räkning som ligger mitt emellan mina två platser, dvs 400m från min gallring resp avverkning). Dvs de starta med gallring, utförde sedan avverkningen för den andre och sist min avverkning 800m bort.


Vet inte flyttkostnaderna för den andre personen, men för min del tog de samma belopp på både gallring resp avverkning, dvs sammanlagt ca 3300kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Mellberg  
#498665 Gallring i ett kontrakt, betyder alltid låggallring. Ingen seriös aktör gör en höggallring på eget bevåg.

Rimligen har flyttkostnaden fördelats på flera kontrakt.

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Andreas99  
#498671 Antagligen har man en standard flytt kostnads ersättning och sen får entreprenören stå med mössan i handen och hoppas att han får stora objekt nära varandra. 1600 kr för att packa ihop, avsluta objektet, köra 2 maskiner till nästa och starta upp det. Ja det kan nog inte vara mer än 400m bort om det ska betalas av 1600kr.

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Andreas99  
#498673 Stod det ingenting om vilka volymer det förväntades bli? Pratade ni om att du skulle få ett netto på 25 000-35 000kr?
Det skulle behöva vara en väldigt väldigt grov första gallring om du skulle ha fått 2/3 i netto.
Om inköparen har lurat dig eller om det har blivit missuppfattningar är ju omöjligt att säga.

Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

ulo  
#498683 Hej, han skrev på en inritad karta att det skulle huggas ca 100m3 och ge brutto 60 000kr. Från detta skulle sedan drivningskostnaderna tas, ca 10-20 000kr.

I verkligheten blev bruttot 35 000kr och drivningskostnaderna 46 000kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: drivningskostnader vid gallring?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498685 Oftast är där ju en etableringskostnad per maskin eller grupp per objekt. Inget konstigt med det.

Användarvisningsbild

Re: drivningskostnader vid gallring?

Andreas99  
#498687
ulo skrev:Hej, han skrev på en inritad karta att det skulle huggas ca 100m3 och ge brutto 60 000kr. Från detta skulle sedan drivningskostnaderna tas, ca 10-20 000kr.

I verkligheten blev bruttot 35 000kr och drivningskostnaderna 46 000kr.

Då kan de inte ha gallrat rätt bestånd. Något har blivit rejält fel. Vart i landet är det? 500kr fuben efter avverknings kostnaden i en första gallring finns ju liksom tyvärr inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).