Uppvärmning

Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

60 inlägg 59499 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498108 Är det någon som testat mindre klyvyxor med ca 50 cm skaft och kunde 0,8-1 kg huvud? Vet att både Gränsfors och Hultafors/Husqvarna har sådant i sitt sortiment. Misstänker att de kan funka bra för att klyva mindre vedbitar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

DrW  
#498112 Har Gränsfors mindre klyvyxa och använder den främst till att klyva bitar som blev lite för stora första gången när de passerade vedklippen. Funkar utmärkt till det. Är på det hela taget riktigt trevlig och lätthanterlig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498113 DrW! Vilken variant har du, den med 60 cm eller 48 cm skaft?

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

DrW  
#498115 Kan inte svara på rak arm. Får kolla mär jag kommer hem.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

HenkeV  
#498127 Kör både gränsfors släggyxa, samt en fiskars klyvyxa. Båda fungerar bra. Fiskars använder jag mest till mindre grejer.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498146 Antar att ni slår på släggyxan, eller kan man använda den till att hugga som vanligt med också?

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

DrW  
#498149 Nog går släggyxor att hugga med också. Men jag är lite för klen för att orka någon längre stund. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498153 Släggyxan använder jag bara till att klyva vresiga bitar med, då den vanliga klyvyxan inte räcker till.

Behövs klyvkilar, använder jag en Stanley 5,2 kg uretanslägga (Luna art nr 9293-0304), för att slippa riskera att metallflisor lossnar från kilen och far in i t.ex. ögat.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 15 feb 2018, 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498159 Mmm, kanske investera i en släggyxa då? Gränsfors stora klyvyxa räcker inte alltid till. Eller är det kil som gäller?

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498168 Frågar du mig, så har släggyxan definitivt sin plats i arsenalen och då främst som en tung yxa.
Så länge det går snabbare med släggyxa än med kil + slägga ELLER med vanlig klyvyxa, så är det släggyxa som gäller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498231
DrW skrev:Kan inte svara på rak arm. Får kolla mär jag kommer hem.

Har du kommit hem än?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

åberg  
#498331 Funderar lite på om det är dags att skita i det blå skåpet. :mrgreen: Jag använder Fiskars plastskaftade yxor och skulle inte byta bort dom i första taget.

X17 och X23 har jag för mig dom heter. Eller som Wranglerstar säger: the hateful Fiskars.

Det var nån som skrev att man blir kall om händerna av plastskaften men eftersom jag har tjänstemannahänder så använder jag ändå handskar, därför är kylan sällan ett problem. Och det brukar ju inte vara så kallt i Östergötland heller.

Jag tycker dessa är bra för mig och mina 5-6 m3 kaminved om året men skulle ibland ha nytta av en större yxa alternativt kilar och klubba. Nu har grannen och jag knuffat omkull en 60-centimetersbjörk på en tomt också och det kan bli lite vrångt att hållas med tänker jag. Vi får se hur vi gör med dom klumparna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498356 Fiskars har ju några större yxor i sitt sortiment än X23...

Dessutom har ju Fiskars också en plastbit på sina klyvkilar, vilket ska eliminera risken för att metallflisor ska lossna från kilen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498407
Niking skrev:
DrW skrev:Kan inte svara på rak arm. Får kolla mär jag kommer hem.

Har du kommit hem än?
/Niklas

DrW! Har du kommit hem ännu, så att du kan mäta skaftlängden på din lilla klyvyxa?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498426 Du menar @DrW ? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).