lör 24 jul 2010, 20:10#96680
Det ena membranet pumpar fram bränsle. Det drivs av tryckimpulser från vevhuset, och där har du den slangen som finns på vissa, den förmedlar impulserna till membranet. På de som inte har en slang så går det en kanal genom förgasarflänsen istället. Kan du se på vissa att där är ett litet hål vid sidan om insugskanalen. I pumpmembranet ser du att det finns två små klaffar som verkar som ventiler för pumpen.
Det andra membranet doserar fram bränsle i takt med att sågen behöver det. Enkelt uttryckt, det pumpas in bränsle innanför membranet via en nålventil. När det är fullt och membranet buktar ut så stänger nålventilen. Sen suger motorn bränsle genom munstyckena och membranet sugs sakta inåt nålventilen öppnas och ny soppa kommer in.
De flesta hålen i förgasaren är kanaler för att bränslet skall rinna til de olika membranet. Sen har du munstyckena, ett för tomgång/lågfart ett för fullvarv.
Kolla här:
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocumentDär finns en schematisk bild av en Tillotson HS, en mycket vanlig förgasare på lite äldre sågar. I princip är den samma som de flesta sågförgasare.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)