Motorsåg och handhållet

Motorsågsförgasare

19 inlägg 18399 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågsförgasare

spock  
#96676 Finns det någon vänlig själ som kan förklara
hur en motorsågsförgasare fungerar?
Det jag undrar över är membranens funktion
vad är alla små hål inuti förgasaren bra för
varför har vissa en slang tll vevhuset andra inte
kort sagt allt som kan vara bra att veta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

totte  
#96680 Det ena membranet pumpar fram bränsle. Det drivs av tryckimpulser från vevhuset, och där har du den slangen som finns på vissa, den förmedlar impulserna till membranet. På de som inte har en slang så går det en kanal genom förgasarflänsen istället. Kan du se på vissa att där är ett litet hål vid sidan om insugskanalen. I pumpmembranet ser du att det finns två små klaffar som verkar som ventiler för pumpen.

Det andra membranet doserar fram bränsle i takt med att sågen behöver det. Enkelt uttryckt, det pumpas in bränsle innanför membranet via en nålventil. När det är fullt och membranet buktar ut så stänger nålventilen. Sen suger motorn bränsle genom munstyckena och membranet sugs sakta inåt nålventilen öppnas och ny soppa kommer in.

De flesta hålen i förgasaren är kanaler för att bränslet skall rinna til de olika membranet. Sen har du munstyckena, ett för tomgång/lågfart ett för fullvarv.

Kolla här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Där finns en schematisk bild av en Tillotson HS, en mycket vanlig förgasare på lite äldre sågar. I princip är den samma som de flesta sågförgasare.

Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

spock  
#96685 Tack!
Precis ett sånt svar som jag önskade mig
Är det över eller undertryck som styr membranet?
Har nämligen en Stihl 021 som ej matar fram soppa
startar o går när jag snapsar den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96693 Det är både över och undertryck eftersom kolven går upp och ner skapas detta under kolven.
Det i sin tur puttar o drar i membranet. Om det leds i slang eller kanal är ovesentligt, sufte o arbetssätt är detsamma.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

totte  
#96694 Pumpmembranet styrs av under/övertryck från vevhuset. Doseringsmembranet styrs av undertrycket från förgasaren.

Har du kollat alla bränsleslangar och filter mm. Minsta lilla spricka eller hål i en slang så kan det vara kört. Är membranen mjuka? Är dom styva så funkar det inte. Och så kolla att inloppsilen i förgasaren inte är igensatt, brukar sitta nånstans under pumpmembranlocket. Samt förstås att det inte kommit smuts i munstyckena.

Kolla att kanalen/slangen från vevhuset inte är täppt också, är den det så pumpar den förstås inte.

Det bör finnas renoveringssatser till förgasaren på den här, minns nu inte vilken det är, men det bör en bra handlare kunna fixa fram om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

spock  
#96720 Genast blev livet lite enklare
Tack för ett kanonsvar och den bra lämken

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

spock  
#96766 Hej igen nu går 021an var ett hål i slangen mellan cyl o insug
Tack åter en gång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

totte  
#96790 Aha, ja det är inte ovanligt. Trevligt att höra att det löste sig så enkelt!

Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

Axl  
#495575 Har problem med min stihl 361. Bytte slang och filter utan framgång, köpte då en membransats som jag monterat ikväll. Men i satsen var det inte med något sånt membran som har nr 13 i tottes länk, bara nr 9 och packningar. Har jag fått en icke komplett sats? Det var skit på nr 9 så jag hoppas det var problemet. Det blev lite för sent för provstart ikväll.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

totte  
#495673 En membran eller repsats till en sån förgasare skall innehålla två membran, det som du fått är doseringsmembranet. Det öppnar nålventilen och släpper fram bränsle efterhand som det sugs in i motorn.

Det andra, som tydligen inte är med, är pumpmembranet som pumpar bensinen från tanken och fram till nålventilen.

Har du köpt något som påstås vara en komplett sats så bör du klaga.

Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

Axl  
#495781 Den startade och gick fint en liten stund sen dog den mitt i ett kap. Gick bra att starta igen men samma sak hände efter en liten stund igen. Så det hade nog inte gjort något om jag fått en komplett sats...

Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

Axl  
#497252 Då var även pumpmembranet bytt. Startade på första rycket. Hoppet tändes men efter att ha kapat ungefär en halv 30 cm grov stock började det hacka och sen dog den. Startade snällt igen men dog ganska snart igen. Vad ska jag ge mig på nu?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

JensSkoog  
#497268 Är stiftet bra?
Ger den bra med el till stiftet, ochså när den är varm?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsförgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497276 Vad har du för inställning på justernålarna?

Avatar Fallback

Re: Motorsågsförgasare

Axl  
#497278 Stiftet är nytt och förgasaren är grundinställd, den 4-taktade en del.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).