Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydrauliska vinschar för kranmontage!

37 inlägg 19621 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

källefall8  
#496302 Minst 1400kg, radio, frihjul och minst 40m vajer ska du ha. Min mohedavinsch är i klenaste laget å de tror jag är en 1400.

Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

uffejohan  
#496321 Jag har satt på en Weimer 2200, skulle nog inte fundera på att ta en mindre, förutsatt att traktorn/vagnen är stabil nog för den dragkraften. Inga problem att dra till sig risiga granar. Frihjul när man drar ut och radiostyrning är ett måste. Får plats med 35 meter 8 mm wire. Jag hade tidigare 6 mm wire men bytte direkt efter att den gick av ute vid kroken på full belastning och hela wiren for med rasande fart genom rutorna och rakt in i hytten. Tur man inte stod i vägen där!!!

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

stegmaster  
#496328
uffejohan skrev: Frihjul när man drar ut och radiostyrning är ett måste.

Jag har ju samma vinsj, och frihjul vet jag inte riktig om min har, för trumman er trög som tusan, utan att jag riktig klarer luska ut va det er som er problemet.
Sprutat mycket med 5-56 och likn, och det hjälper lite, men forsatt så trög att jag får vara med och dra ut wiren så min kompis inte sliter ut sig helt.
Spesielt blir det tungt när man ska gå i uppförslut, nerför kan man ju bruka kroppsvikten til hjälp.
I början tog trumman i karossen den sitter i, men nu låter det inget när jag drar i wiren, så får ta en mer noggran koll på denna mannicken när blir värmare väder.
För något har vore fel på denna vinchen sen den var nästan ny. (Funkade perfekt dom första 2 timer)
När jag drar inn et träd och stanner intrekket, så er ju wiren spänd, och när jag trycker på utlöseren, er det knappt så man ser nån skillnad. (wiren blir bara aningen lösare)
Kan nåt lager ha skurit, eller nåt annat som kan nypa????
Någon med några forslag??

Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

uffejohan  
#496336 Slå en signal till Weimers, så ska det inte vara. När jag drar ut wiren har jag inget motstånd alls, går hur lätt som helst.

Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496342 Stegmaster: Frikopplas motorn ordentligt eller får du "vinscha ut"? Kolla noga så du har frigång mellan vajertrumman och chassiplåten resp täckkåpan. Om du tar loss kåpan så se upp så att inte trumman glider ut så att bromsbelägget och dess fjäder ramlar ur och försvinner ned i granriset :grin: De sätter nämligen i en försänkning i chassiplåten.

Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496348
Magnus M skrev:Jag tänkte införskaffa en sådan framöver men är lite osäker på vilken.

Dragkraft? Vad behöver man? Finns ju allt från 500 till runt 2000 KP.

Fastnade lite för weimers lilla 700, men den har inte frikoppling utan man måste köra ut vajern, problem?
Sen tar den Max 20m wire, i kortaste laget kanske.

Tittade sen på deras 1400, dubbla priset o betydligt större/tyngre, blir kanske lite klumpig på min ganska klena kran, men sväljer mer wire samt har frikoppling.

Vad har ni för vinschar? Vad drar ni med dom o hur har dom fungerat?

Magnus M


Måste du ha vinschen på kran? På vår vagn(mowi 850) sitter vinschen intill kraninfästningen och sedan sitter det ett block uppe på grinden. Om du har liten kran och vagn får du med detta montage ner tyngdpunkten.


Tycker 1400 funkar bra. jag resonera som så att hastigheten var viktigare än kraften. Skulle kraften tryta får man lägga brytblock.

Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

uffejohan  
#496360 Nja, jag tycker nog tvärtom, tycker hastigheten på min 2200 är lagom, går det för fort blir det svårare att parera hinder. Jag har satt vinschen vid kranfoten och ett block uppe på sidan vid knäet på krantornet. Måste visserligen vrida kranen ibland så att blocket pekar åt rätt håll, men man kan samtidigt få visst stöd om man sätter gripen i marken när jag vinschar tungt. Med den vinschen drar jag i princip hur tungt som helst.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

stegmaster  
#496372
Morgan Nordin skrev:Stegmaster: Frikopplas motorn ordentligt eller får du "vinscha ut"? Kolla noga så du har frigång mellan vajertrumman och chassiplåten resp täckkåpan. Om du tar loss kåpan så se upp så att inte trumman glider ut så att bromsbelägget och dess fjäder ramlar ur och försvinner ned i granriset :grin: De sätter nämligen i en försänkning i chassiplåten.

Morgan, K.T.S


Tack för varningen med bromsens fjäder. Ska hålla koll på det. :-bd
Jo, tidligare har det vore trumman som låg mot chassipålten, men jag tror jag lyckas benda bort det med et skruvmejsel type stor och en hammare,
(då hörde man det gnisslade när man drog i wiren)
Nu hör jag inget gnissel, men det kan ju vara samma problem som kommit tilbake endå. :???:
Om man drar inn wiren på trumman utan att den er spänd kan den rulla sig på lite hur som helst och kan trycka ut chassiet så det tar i trumman och nyper. Spesielt er detta ett problem på innsidan(motorsidan)
Glömde skriva at motoren går ifrån som den ska, så det er nåt med trumman som nyper nånstans.

Kolla vid dom gula pilerna på bilden nedan, så ser ni var chassiplåten ligger utanpå wiretrumman.
Om wiren spolas på helt perfekt varje gång er det nog lungt för då kryper den inte över toppen av trumman, men med lite trassel, så det kommer lite mer wire på ena sidan trommelen blir det problem, då wiren kommer högre enn trumman och trycker mot chassiet.

1517911214_uten_navn.jpg




Lite off topic, men en lite melding til dig Morgan.
Har nu kört ca 10 timar til med prog25 gripen (totalt ca 30timar), och inga problem med bulten, så börjar bli mer och mer övertygad om du har rett om detta problem. ^:)^
Tidligare har det bara gått några få timer så har den gått av.

Avatar Fallback

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496420 Stegmaster: Med chassiplåten menar jag den 16 mm tjocka plåten som allt sitter fast i. Tror du får ta loss täckkåpan och kolla var det tar emot, det är ju bara 5 skruvar och du kanske märker felet om du bara lossar dem lite grann.

Ang bulten så är det otroligt vad kälverkan kan ställa till med ang hållfasthet eller så har du kört extra försiktigt :-)

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

stegmaster  
#496425
Morgan Nordin skrev:Stegmaster: Med chassiplåten menar jag den 16 mm tjocka plåten som allt sitter fast i.

Aha, ja så kan det ju ochså vara.
Tidligare har det som sagt vore den 2-3mm tjocka karosseriplåten som bilden over visar som vore problemet.
Ska ta isär den nån dag, men inte just nu med -10 grader ute i blå hallen.
Dessutan er det vid denna tid vi har mest bråttom med att få hem vedvirke, så det får bli senare til våren.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

Huggar Herman  
#496901 Jag har haft samma problem. Lossade bultarna och shimsade med tunna brickor. Nu går den "lagom" lätt igen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

stegmaster  
#496913
Huggar Herman skrev:Jag har haft samma problem. Lossade bultarna och shimsade med tunna brickor. Nu går den "lagom" lätt igen. :grin:

Se det ja, flere med liknande problem. Tack så mycket. :-bd
Er det dom skruvar med umbraco som håller karosserien du menar??? (Dom som dom gula pilerna på bilden ovan går rakt över?)

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

Huggar Herman  
#496916 Japp! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

halvproffs  
#496943 Min vinch på Vretenkran går att dra ut med lite motstånd och det måste det nog vara annars rullar den väl ut av sig själv.
Mycket stark.

Vinchen på Avestavagnen är också en liten stark rackare som man måste köra ut men det är i gångfart så det gör inget.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauliska vinschar för kranmontage!

stegmaster  
#496951 Ja just det där med wiren på utsidan av trumman lyckas man inte med på weimer, men det er så tajt mellan trumman och karossen att om karossen trycks ut lite så funkar det som broms på trumman.

Jo, det ska nog normalt bromsa lite, men det ska inte bromsa så mycket att man inte klarer gå iväg med wiren, så man får stoppa upp och dra ut några meter wire för sen att gå tils man får göra det hela om igen.

Jag minns ju hur den var som ny, och då var nästan inget motstand als.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).