Verkstan

Elektriker se hit..

35 inlägg 29959 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49552
Torparn79 skrev:ni som har varit med ett tag, var det kablarna eller rören som var dyra på 80-talet...? nå´t av det måste ju ha kostat multum eftersom att man inte kan följa ren logik och gå vågrätt eller lodrätt...?


Man försöker få så mjuka svängar som det går för att lättare få i trådarna. Inte så kul att öppna upp en vägg där det tar stopp med dragfjädern.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

Torparn79  
#49559
roten skrev:
Torparn79 skrev:ni som har varit med ett tag, var det kablarna eller rören som var dyra på 80-talet...? nå´t av det måste ju ha kostat multum eftersom att man inte kan följa ren logik och gå vågrätt eller lodrätt...?


Man försöker få så mjuka svängar som det går för att lättare få i trådarna. Inte så kul att öppna upp en vägg där det tar stopp med dragfjädern.


men för det behöver man väl inte dra rören på diagonalen...?

håller man samma radie som "köpe-böjarna" så brukar det inte vara nå problem...

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49586 Som elektriker måste jag skriva detta, att EKRK (kulo) är för torra inte brandfarliga utrymmen, dvs inne i bostadshus ej i badrum över diskbänken, tvättstugor, i källaren,ELLER garaget!

EKLK däremot är den enda kabel av dom som nämts som jag skulle använda i jordbrukets driftsbyggnader.
EKK funkar i garage, vindar, källaren(delarna som inte är inredda typ gillestyga) badrum(utvändig installation)
EKLK går lätt att göra snygga inst för att den är styv och som nämdes att till uttag kan de var bra att lägga 2,5 kvmm
så du kan säkra vägguttagen med 16A.
Biledare finns(tyvärr) även i EKRK numera och gör de trångt i kulodosorna, suck...

Att folk lägger rör o kabel själva får de inte göra enligt föreskrifterna(som är våran BIBEL) och jag förstår alla elektriker som vägrar att gå vidare sen för att vi har ansvaret att installationen är gjord enligt föreskriften när vi avslutar jobbet.
De en du får göra utan behörighet är att byta vägguttag,strömbrytare, byta stickpropp o skarvkontakter på sladdar om du har "nödig kännedom".
Dvs om de går bra hade du det, gick de inte bra så kanske försäkringsbolaget undrar varför huset brann ner :mrgreen:
Att dra tråd i rör som dragna av nån icke elektriker är ett helvete och har de användt slang utan fördragen FK är det bara att köra, totalt meningslöst att fortsätta att lägga tid på det rätt om de håller på att bli lågkonjunktur :lol:

Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

Torparn79  
#49589 -> gnisten83:

för oss som inte är riktigt hemma på fackspråket, FK, vad är det??

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49596 Sorry, FK är tråden vi drar i elrören, normalt är att den har 7 kardeler(trådar)
RK ser lika dan ut men är betydligt fintrådigare och är segare att få in trådarna i dragfjädern.
Är arean på den större typ 4 el 6kvmm så kallas den inte FK utan MK
E=en trådig
F=få trådig
R= fin trådig
M=Mång trådig
K=isoleringen på ledaren är av ett visst plastmatrial
och mycket nytt elmatrial är halogenfritt och då är K ersatt av Q i märkningen.
EKK heter då EQQ och blev i ett ögonblick mer djävlig att skala :lol:
Jo slangen finns med FK dragen redan från fabrik och de göra att slang blir användbart för oss oxå.
Att dra tråd i slang i en dubblad vägg är hopplöst, slangen blir som en säck mellan fästpunkterna och går jättetrögt.
I vprör(styva rör) är samma sak skitlätt om böjarna har stor diameter,"köpeböjarna" är rätt snäva oxå och till 16 o 20mm rör har jag aldrig användt sånna utan böjer allt ned fjäder, 25ans rören kan man diskutera och gröver blir riktigt jobbiga att böja så där dyker dom upp för mej :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).