sön 01 feb 2009, 20:49#49586
Som elektriker måste jag skriva detta, att EKRK (kulo) är för torra inte brandfarliga utrymmen, dvs inne i bostadshus ej i badrum över diskbänken, tvättstugor, i källaren,ELLER garaget!
EKLK däremot är den enda kabel av dom som nämts som jag skulle använda i jordbrukets driftsbyggnader.
EKK funkar i garage, vindar, källaren(delarna som inte är inredda typ gillestyga) badrum(utvändig installation)
EKLK går lätt att göra snygga inst för att den är styv och som nämdes att till uttag kan de var bra att lägga 2,5 kvmm
så du kan säkra vägguttagen med 16A.
Biledare finns(tyvärr) även i EKRK numera och gör de trångt i kulodosorna, suck...
Att folk lägger rör o kabel själva får de inte göra enligt föreskrifterna(som är våran BIBEL) och jag förstår alla elektriker som vägrar att gå vidare sen för att vi har ansvaret att installationen är gjord enligt föreskriften när vi avslutar jobbet.
De en du får göra utan behörighet är att byta vägguttag,strömbrytare, byta stickpropp o skarvkontakter på sladdar om du har "nödig kännedom".
Dvs om de går bra hade du det, gick de inte bra så kanske försäkringsbolaget undrar varför huset brann ner
Att dra tråd i rör som dragna av nån icke elektriker är ett helvete och har de användt slang utan fördragen FK är det bara att köra, totalt meningslöst att fortsätta att lägga tid på det rätt om de håller på att bli lågkonjunktur
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd