Traktorer och processorer

Felsökning koppling Valmet 502

94 inlägg 31316 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495013 Haha, jag stod emot länge jag med och hävdade Nokias förträfflighet.....men jag måste nog erkänna att en smartphone är väldigt bra vid just dessa tillfällen, att dokumentera en demontering för att komma ihåg hur allt satt ihop. Mååånga bilder finns det på mystiska tekniska ting.. :lol:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495014
Blondin 750 skrev:Glaskoppen är en vattenavskiljare. Luftning eller retur till tanken, håll reda på vilken som sitter var.
Såg att TK´s annonserade på Blocket om att de demonterade en 702 idag. Kanske kan vara nyttig info..


Jo men absolut! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

totte  
#495031
sturee64 skrev:Haha tack! men har inte skaffat mej en sån modern telefon


Om man nu inte vill ha en klösbräda (smartphone) så finns det ju utmärkta små billiga kameror av alla de slag som vanligen är bra mycket bättre än flertalet telefonkameror. En parentes bara, åter till Valmetproblemet.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495077 Hittade lite mer matnyttigt..vid 2.45 börjar det bli intressant.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495099
Blondin 750 skrev:Hittade lite mer matnyttigt..vid 2.45 börjar det bli intressant.


Meen va glad ja blir de där underlättar ju mycket :grin: I morrn ska ja lossa bränsleledningarna där o lyfta bort transsmisionskåpan så får vi se va ja hittar.. Tack ska du ha så länge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495138 Nu har ja lossat så ja ser kopplingen o kopplingsgafflar o axel men allt ser helt o fint ut,men va fasen kan de då vara att den inte frikopplar ? kan lamellerna frysa ihop så den inte frikopplar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495140 Lameller kan frysa fast eller fastna av rost. Det som talar emot är att det hände när du körde.
Snurra motorn och kolla så de tre armarna fungerar som de ska.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495142 Öhh tre armar..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495146 Ja tre till var koppling. Totalt sex stycken.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495176 Ok nu förstår ja va du menar.. allt ser helt ok ut va ja kan se,de stämde de förra ägaren sa att han bytt koppling det ser man.
De var en annan kille som hade haft lite problem med att ändra mellan hög o låg han fick lägga ganska mycke kraft på spaken för att kunna ändra,nu undrar jag uppstår de här problemet jag har om de är så att låg/hög-spaken står i nått mellanläge?
Jag har inte tordas ta i nått eftersom det skorrar o verkar upptaget när ja ska ändra mellan hög o låg

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Högare  
#495197 Titta att inte motor och växellådan börjat dela sig. Varit med om det och då når inte urtrampningslagret imot tryckplattan.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495202 Oj då hmm.. de lät allvarligt men de ska ja kolla tack för ännu ett tips :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495208 Har du kollat med den tidigare ägaren när kopplingen byttes? Högares reflektion kan väl vara på sin plats när det gäller alla skruvar och muttrar som kan tänkas ha varit lossade vid kopplingsbytet, kolla allt!
Jag förmodar att du granskat gaffeln noga men jag måste i alla fall ställa frågan om hur svetsen ser ut på den sidan som är mot svänghjulet?
Kontrollerade du hela länkaget från pedal till axeln innan demontering? Det måste ju brustit/vikt sig någonstans eftersom att det hände plötsligt när du körde.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495213 Har lite dålig täckning där ja är men ska be farsgubben ringa han,när ja ser kopplingen så syns de att den är ny (helt ren o blank jämfört me annat) sen va gäller svetsen så har du rätt såg så bra ut från den sidan man ser lätt men de är ju klart den kan ju brustit på baksidan o böjt sej de lilla som behövs..bakläxa haha ska super studera allt igen i morrn de är -18 så man är inte lika rörlig o krypa överallt så man ser.. länkaget har ja koll på :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495214 Haha, ja länkaget är väl typ ett stag, två sprintar, en pedal och en axel. Många lösa delar och finesser på finska järnspett.. :D
Ja det är ju på svänghjulssidan som svetsen ger sig i så fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).