Socialt (mer om oss)

Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

69 inlägg 12990 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Fredrik Reuter  
#494901 Nu i natt har vi genomfört en av de större uppdateringarna genom tiderna på Skogsforum.
Det är med spänning och hjärtat i halsgropen dessa uppdateringar görs.

Jag ber om att få återkomma med en djupare info om vad som är gjort. Efter snart 24h vid datorn börjar det bli lite segt och det är dags att sova några timmar.

Det finns tyvärr några fel som måste åtgärdas. Det går inte att förutse detta, felen fanns tyvärr inte på testservern, men det är just så det är.

Rapportera gärna fel i tråden Driftsstörningar på sajten

Användarmässigt är det faktiskt inte så stora skillnader. Lite justeringar av utseende + några nya funktioner och en helt ny startsida är några av nyheterna.

Annars har mest gjorts under huven denna gång.

Men som sagt, mer om detta senare, nu ska jag försöka sova lite.

Tillägg - Vad är nytt?

Här kommer nu ett utdrag om vad som är nytt med denna uppdatering som faktiskt kallas Version 5 av Skogsforum.

1. SSL. Nu körs Skogsforum på krypterad trafik. En mycket stor ändring som gör sajten (om än lite) säkrare, men framförallt snabbare. Du märker det på att URL:en börjar på https.

2. Helt ny databas. Uppdaterad till senast stabila version med en ny snabbare motor som gör frågor och skrivningar snabbare. Detta är något som du inte ska märka annat än att det kanske upplevs som att Skogsforum är lite snabbare. En nyhet är också stöd för ikoner och smileys från ex Smartphones - 🌲

3. Helt ny servrar. Fortfarande placerade i Sverige men nu med nyare processorer och SSD-diskar. Också med mycket utrymme och minne.

4. Helt ny startsida. I vårt tycke en mer inbjudande start för ej inloggade och en helt ny sida för inloggade. Som inloggad får du startsidan en överblick med enklare statistik, de fem senaste aktiva trådarna, artiklar, trender och för tio år sedan. Testa och se - vår förhoppning är att startsidan blir en stor del av medlemmens surfvanor framöver.

5. Artiklar. Nu lyfter vi fram våra reportage, tester och artiklar på ett bättre sätt. Det är fortfarande forumtrådar, ingen ändring där, men de kan nu taggas och lyftas till ett eget flöde så man får överblick. Genom denna ändring så kan vi lyfta fram sådant som vi tycker är intressant, det behöver alltså inte bara vara reportage från Fredrik och Torbjörn utan även riktigt bra trådar från andra medlemmar på Skogsforum.

6. Uppdaterad Aktiva trådar. Aktiva trådar har nu stöd för att visa bilder från trådar samt ett utdrag från senast skrivna text. Etiketter talar nu också om ifall du startat tråden, om det är en artikel, om det finns olästa inlägg i den osv.

7. Ladda upp din egna avatar. Nu kan du ladda upp valfri bild direkt i kontrollpanelen och ändra din avatar. Tidigare har detta varit ett aber och en extern lösning fanns i höstas för detta. Nu behövs inte det utan du laddar upp bild direkt i kontrollpanelen.

Sedan är det typ tusen saker till men listan får fyllas på eftersom... :-bd

Hoppas du gillar detta!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Fredrik  
#494902 Test från app.

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

halvproffs  
#494903 Någonting som jag bla saknar är; I mobilappen kan man gå tillbaka i trådarna men här står det bara sida 1 av 1.

Avatar Fallback

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494918 I.o.m att text syns under varje replik så blir sidan aktiva trådar onödigt ''lång''
Går det att få större text när man ska skriva in kommentarer?

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

stegmaster  
#494919 Min bild er borta från detta inlägg??

stegmaster - Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Avatar Fallback

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

hfab  
#494920 Det verkar inte gå att logga in via appen just nu.
Nätverksfel...

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Torbjörn Johnsen  
#494928
stegmaster skrev:Min bild er borta från detta inlägg??

stegmaster - Bredda "bakvagn" till skogsvagn


Eftersom bilddatabasen på skogsforum är mycket omfångsrik så vet jag att Fredrik påbörjade överföringen av alla bilder tidigare på kvällen i går. Det kan vara så att du hamnade precis där i "glappet" @stegmaster när du laddade upp din bild i går kväll. Om du har bilden kvar kan du testa att gå in och redigera ditt inlägg från i går och lägga in bilden igen.

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Fredrik Reuter  
#494950 Hej,
Halvproffs, menar du sidbläddringsfunktionen inte syns i toppen på trådar man använder webbläsare?
I så fall så har Erre påpekat detta och innan vi har en någorlunda snygg lösning på plats så lade jag dit en "Föregående" och "Nästa" knapp i toppen. Men de syns bara om de behövs s.a.s.

Röjkvist, Tosca har också tagit upp detta, det är en längre aktiva trådar nu och i nuläget går det inte dölja dessa. Ang större text, menar du att du vill ha större text i textrutan som du skriver i?

Jag tror annars att tre bilder saknas från flytten, jag jobbar på att få dem åter idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Fredrik Reuter  
#494977 Hej,
Nu är första inlägg här ovan uppdaterat med en lista över ändringar hittills. Det har hänt mer, men jag får skriva om detta senare.

Nya appar är annars på intågande för er som undrar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494989 Ser bra ut på datorn!
Kommer inte åt via tapatalk på mobilen?

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Fredrik Reuter  
#494999 Kanon!

De bilder som blev kvar på gamla servern igår är nu medflyttade så nu ska allt vara i sin ordning på den fronten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495004
Fredrik Reuter skrev:Kanon!

De bilder som blev kvar på gamla servern igår är nu medflyttade så nu ska allt vara i sin ordning på den fronten.

Nu verkar i alla fall vissa bilder funka i min Android-app.

Däremot verkar radbrytningar/styckeindelningar inte längre fungera när jag skriver i appen. Det färdiga inlägget blir i ett enda långt stycke, vilket kan bli rörigt värre att läsa vid främst längre inlägg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Fredrik Reuter  
#495008 Hej,
Du menar denna app väl Niking?

https://play.google.com/store/apps/deta ... umse&hl=sv

Har du uppdaterat den idag. Det kom en ny version i eftermiddag som ska fungera bättre med nya Skogsforum.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495016
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Du menar denna app väl Niking?

https://play.google.com/store/apps/deta ... umse&hl=sv

Har du uppdaterat den idag. Det kom en ny version i eftermiddag som ska fungera bättre med nya Skogsforum.

Tog bort den gamla appen och installerade den nya från länken, men GIF-skyltar kvarstår, så vitt jag kan se.

Testar här att skriva ett nytt stycke.

Edit: Men det nya stycket syns inte som eget stycke.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Större uppdatering av Skogsforum 2018-01-31

totte  
#495049 Som en motpol till problem och annat som det oftast blir en hel del av efter en stor uppgradering så skulle jag vilja säga att jag verkligen gillar det nya lite ljusare utseendet. :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).