Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

43 inlägg 19514 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493326 Är väl inte så konstigt att Flex med sin hydraulik drar mer bensin än en classic

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Pe_Er_79  
#493341
bengt.a skrev:Är väl inte så konstigt att Flex med sin hydraulik drar mer bensin än en classic

Nej inte ett dugg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

dwurg  
#493369 Vad dom drar i timmen är väl helt ointressant. Det som är intressant är väl vad dom förbrukar i förhållande till vad dom uträttar.

Användarvisningsbild

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Bax  
#526101 Litet trådlyft då jag börjat fundera lite på en begagnad järnhäst, främst till att köra fram älg med.
Jag ser att det finns äldre järnhästar utan backväxel, går det att uppgradera i efterhand till låda med back?
Har dom flera växlar framåt eller är det en enda?

Användarvisningsbild

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526107 Jag har en äldre modell med centrifugalkoppling, fast nedväxling från motoraxel till drivaxel samt utan back. Det känns inte som att den är enkelt uppgraderingsbar till backväxel. Senare modeller har variator men alla har en fast mekanisk nedväxling.

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526130
Bax skrev:Litet trådlyft då jag börjat fundera lite på en begagnad järnhäst, främst till att köra fram älg med.
Jag ser att det finns äldre järnhästar utan backväxel, går det att uppgradera i efterhand till låda med back?
Har dom flera växlar framåt eller är det en enda?

Leta upp en såpass ny att det är back

Användarvisningsbild

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Bax  
#526135
bengt.a skrev:....Leta upp en såpass ny att det är back


Ok
Men det är alltså en enda växel framåt?

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526137 Är ju variator på de med back åtminstone, har inte kört nån utan, har en såpass ny själv att jag har böjda styrstången och kan därmed åka på den

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

valmet8604  
#541905 angående bränslet kan man inte köra den på vanlig 95-oktanig bensin under tiden man kör mycket med den och kör den på aspen innan du ställer in den för säsongen så det finns "bättre" bensin i motorn och tanken.
särskilt som vanlig bensin är billigare än aspens bensin

Användarvisningsbild

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541964
valmet8604 skrev:angående bränslet kan man inte köra den på vanlig 95-oktanig bensin under tiden man kör mycket med den och kör den på aspen innan du ställer in den för säsongen så det finns "bättre" bensin i motorn och tanken.
särskilt som vanlig bensin är billigare än aspens bensin

Varför vara dumsnål? Alkylat ger ju trevligare avgaser och när man jobbar med Järnhästen kommer man ju ibland nära avgaserna. Om man dessutom tankar alkylat på tapp är den inte så mycket dyrare än den vanliga soppan, blir ju bara några få kronor extra per drifttimma.

En Järnhäst ställer man inte in för säsongen :geek: , den är användbar året runt :-bd

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

erm  
#542035 Köpte mig en FLEX nyligen. Fick prova den på riktigt nu efter stormen då en björk fallit över teleledningen. Fantastisk maskin. Kan varmt rekomenderas för det småskaliga skogsbruket.

1546594549_img_3134.jpg

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

valmet8604  
#542157 Vad köpte du till på din järnhäst. Är själv inne på att skaffa en inför vinterns huggningar. Samt något som du känner att du skulle ha köpt till din maskin

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Stenhultarn  
#557447
Pe_Er_79 skrev:
axwell skrev:
Pe_Er_79 skrev:Jag har provkört en maskin nu. Intressant maskin, har väl inte något direkt negativt att säga. Killen som hade den sa att man kör upp ca2 tankar bensin (12L) om man arbetar en hel dag i skogen. Jag känner mig ändå inte helt säker på att detta är maskinen för mig. Tror att den känslan skapas från slantarna som måste ut vid en affär, samt att maskinen har bensin motor. (Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra) Om jag hade fått provköra maskinen i egen skog under 1-2 veckor, då hade det vart lätt att ta beslut om affär..


Ojdå, riktigt törstig om han inte menar midsommardagen med 24 timmar i Slurfiland.

Min lilla Yanmar-diesel på 18 hp ligger ju en bra bit under litern/timma, liten tank på den också (16 liter)men ett dygn kan den nog gå i arbete.

Tror dessutom att dieseltraktorn är mer allsidig och kan prestera mer, inte minst i fub/arbetspass. :mrgreen:

Ja diesel motorer går snålare, så är det bara.

Jämför man en kompakttraktor med en järnhäst Flex, så är givetvis traktorn allsidigare. Men vilken maskin som presterar mest i skogen, lär ju bero på terrängen. På exempelvis blötmark och i lite snödjup, så lär järnhästen ta sig fram bättre. En kompakttraktor vill nog ha lite finare mark att jobba i..
Vill du köpa en Järnhäst med dieselmotor så fixar jag det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).