Socialt (mer om oss)

Hundar

1170 inlägg 264979 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hundar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49299 mkt trevlig bild på en fin vovve :-) .. just dessa är fina hundar , min syrra hade en sådan :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hundar

skogsrået  
#49301 Vi har en underbar hund som är värsta energiknippet...far fram som ett yrväder verkligen. Det är en PON -Polski Owczarek Nizinny . En polsk vallhund kan man säga. Hobbe älskar att jaga o busa med våra tre katter.Han är fyra år..o brukar ibland hänga med i skördaren..något han verkligen älskar.

Avatar Fallback

Re: Hundar

knutten  
#49303 Jag har 6 franska och en amerikansk bulldog. Den stora tränar jag weightpull med

Användarvisningsbild

Re: Hundar

Torparn79  
#49305 lär väl se till att visa upp våran kompis oxå...

underbar kamrat som börjar skaffa sig åldersdumheter, typ lyssnar inte ett dugg.
har alltid hållit sig på gården men har på sistone fått för sig att han är en jaktchampion och drar så fort han får chansen.

Gugner´s Lut "Viggen"
Norsk Buhund f. 03

Avatar Fallback

Re: Hundar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49307 är det nån som vet nått om ISLÄNSK VALLHUND?.... skulle vara kul att veta va det är, såg nån på blocket för länge sen men har aldrig hört talsas om dom.... så äre nån som har eller har träffat nån?

Användarvisningsbild

Re: Hundar

Torparn79  
#49309
nutte skrev:är det nån som vet nått om ISLÄNSK VALLHUND?.... skulle vara kul att veta va det är, såg nån på blocket för länge sen men har aldrig hört talsas om dom.... så äre nån som har eller har träffat nån?


det är inte isländsk fårhund du är ute och far efter då?

har aldrig hört talas om nå´n isländsk vallhund men har kommit i kontakt med isländsk fårhund och dom är trevliga, påminner lite om min buhund men är oftast långhårigare.

Användarvisningsbild

Re: Hundar

Torparn79  
#49311 ->nutte:
hittade det här via SKK´s hemsida.
om det år isländsk fårhund som du tänkte på.

http://www.islandshunden.se/

Avatar Fallback

Re: Hundar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49324
Torparn79 skrev:
nutte skrev:är det nån som vet nått om ISLÄNSK VALLHUND?.... skulle vara kul att veta va det är, såg nån på blocket för länge sen men har aldrig hört talsas om dom.... så äre nån som har eller har träffat nån?


det är inte isländsk fårhund du är ute och far efter då?

har aldrig hört talas om nå´n isländsk vallhund men har kommit i kontakt med isländsk fårhund och dom är trevliga, påminner lite om min buhund men är oftast långhårigare.


Du har rätt minnet är inte det bästa :lol: ... det var nog 1 år sen ja såg den på blocket, å föräldrarna såg jäkligt fina ut.... Men va äre för typ av jycke? äre nått man kan ha som gårdshund? som springer lös å som är me över allt utan att man behöver koppel på? man blir lite nyfiken när det är lite "udda" hund... vi tar bort schäfertiken nu till veckan å vill ha tag på en "Ny" ras som inte är lika sönder avlad, den dan det blir dax för ny jycke....

Användarvisningsbild

Re: Hundar

Torparn79  
#49327 -> nutte:

vet inte hur det är med jakt- och "springa bort"instinkt på dom, dom jag har träffat på har några varit stadshundar, alltså koppel så att inte husse/matte går vilse.
har en bekant som har en korsningshistoria, den är inte riktig på en fläck, vallar gråsten.
men den jycken är korsning isländsk fårhund, springer spaniel och border collie, så fart det gick fel kan jag inte svara på.

men det här med gårdshund är väl lite vad man gör dom till, observera dock att det är en vallhund så den bör ju aktiveras/stimuleras mentalt på något vis.

jag är rätt övertygad om att det är problemet i mitt fall med buhunden, han blir inte tillräckligt sysselsatt, därför sysselsätter han sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Hundar

Torparn79  
#49332 -> nutte:

om du inte vill ha en valp så såg jag det här på isländsk fårhunds hemsida.
en 16 månaders som skulle omplaceras.

http://www.islandshunden.se/Omplaceringar.htm

Avatar Fallback

Re: Hundar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49333
Torparn79 skrev:-> nutte:

vet inte hur det är med jakt- och "springa bort"instinkt på dom, dom jag har träffat på har några varit stadshundar, alltså koppel så att inte husse/matte går vilse.
har en bekant som har en korsningshistoria, den är inte riktig på en fläck, vallar gråsten.
men den jycken är korsning isländsk fårhund, springer spaniel och border collie, så fart det gick fel kan jag inte svara på.

men det här med gårdshund är väl lite vad man gör dom till, observera dock att det är en vallhund så den bör ju aktiveras/stimuleras mentalt på något vis.

jag är rätt övertygad om att det är problemet i mitt fall med buhunden, han blir inte tillräckligt sysselsatt, därför sysselsätter han sig själv.



oki... jag mejlade ordförande på den klubben få se va ja får för svar... å ja det här me gårdshund är lite kul... vovvarna ja har nu vet EXAKT vart tomtgränsen går, vi har förvisso gärdesgård men har flera grindhål som är öppna... där kan dom 2 stå å kolla på jyckarna som passerar på typ 2 meters håll :lol: vissa hundägare som passerar kan bli lite skiträdda när båda kommer i 200 å tvärnintar i grindhålet :lol:
Men det klart är det de minsta jakt i rasen så försvåras sånna saker direkt....

Sen det du skriver om det me att hålla dom sysselsatt... det är d som är fördelen me att ha 2.... då leker å slåss dom + att dom har sällskap dom dagarna dom får va hemma....

Sen krav ja har är att det är en VALP ja hämta hem, ingen unghund... väldigt viktigt tycker ja....

Avatar Fallback

Re: Hundar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49417 R.I.P

Var för en stund sen å gav min schäfertik Zelda sprutan som skickat henne till himlen... ja kände att det fick vara nog nu efter ett dygn som hon inte mått bra alls... hon har haft ljuver cancer ett tag å det var planerat att ta bort henne nu i veckan men ja ville inte vänta så länge så idag vid middan fick hon gå vidare,
Zelda var världens goaste å trognaste vän ja kunnat få, inget ont alls i den fröken å ja kan ärligt säga att ja skriver detta med Tårar i ögonen, men ja känner att ja måste skriva av mej lite....

Så må du vila i frid Zelda!!!

Avatar Fallback

Re: Hundar

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49418 alltid tufft att se en god vän att vandra vidare :sad:

Användarvisningsbild

Re: Hundar

totte  
#49430 Hårt Nutte. Jag beklagar verkligen, det är alltid lika eländigt, även om man vet att det är på gång. Det var ju rätt gjort, hunden skall inte behöva lida, men jag vet att det inte är nån tröst. Hoppas att du hittar en ny god kamrat så småningom.

Avatar Fallback

Re: Hundar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49435 ja fy fasen va jobbigt det var på dan idag, men ja har ju en till jycke så det blir ju inte helt tomt iaf... men han hunden fick vara hos min föräldrar idag å han kom hem nu, å det kändes som om han letade igenom hela huset efter sin vän.... han har ju vuxit upp med zelda å det är ärligt talat han ja är mest orolig över, om han klarar sej själv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar