fre 12 jan 2018, 14:58#491330
i dag har 5 grova granar fått sätta livet till, runt 10 kubik, det är ett lagom dagsverke, i den här blivande hagen jag håller på att skapa med att ta bort gran och lämna flera vackra lövträd har den numera allt mer sällsynta och vackra fältgentianan växt, även kallad stål eller järnört. (jag har sån "tur" att 1988 så gick en kvinna och skrev ner alla kärlväxter hon hittade och var dom fanns, hon var på nåt sätt bekant till ungkarlen som jag köpte av) för två år sen hittade jag några guckuskor som nu ökar i antal efter lite lagom ljusinsläpp .... nu ska jag lära er oroliga själar något, ni som är livrädda att få er mark konfiskerad, jag hatar det lika mycket som er, men ojar mig mindre ... tex som bosse och niklas .. nej jag är faktiskt inte det minsta rädd för att någon ska komma och fridlysa min mark, varför då, tänker ni ... jo det gäller att alltid vara ett steg före människans dumheter, och det är man om man gör lite mer än vad de dumma människorna har tänkt sig .. det är också ett sätt att få leva som en fri man, likt sven lindblom, som helt självlärd står och talar om för professorer hur skåpet ska stå .....han är underbar .. om du gör som jag, visar lite sunt förnuft och tar hand om det unika på din fastighet så finns ingen anledning att fridlysa, och om det är nåt som övertygar tjänstemän och paragrafryttare så är det handling (det är sällsynt i deras kretsar) så du lämnas med garanti ifred, men det funkar bara om du handlar... inte bara snackar, för då ligger du illa till .. och du mår så mycket bättre om du bryr dig, antagligen blir du rikare också.. jag räknar med att när mina trädgrupper står och lapar sol och bildar näring till sina rötter i framtiden så kommer jag att i sjuårscyklar plocka 150 kubik om året, (lagom för ett par vintermånader) av allt grovare och värdefullare timmer det blir på en 70 årig period dryga 10 tusen kubik, om jag tog ner varenda pinne idag skulle det bli 7tusen kubik och ett kalt helvete (vi bortser från att det är olagligt för alla utom bolagen) vad det skulle göra med mina guckuskor och andra rariteter vill jag inte tänka på ... (en 50 årig granskog har 25 kärlväxter, jag har 270 på min fastighet) men den stora grejen är ju att jag får glädjas åt min skog så länge jag lever och min grabb får lära sig hur jag vill ha det, vad han sen gör lägger jag mig inte i ...