SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 249820 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#491091 Jag tror att det är lika sannolikt att lyckas sälja huggkubbar för 500 kr/st som att lyckas bedriva skogsbruk enligt L-modellen.

Det är bara svammel och fantasier. Jag tycker Ulf 1 skyndsamt ska genomföra arvskifte så att han inte hinner förstöra sin skog mer än vad han redan har gjort.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

valtra mega  
#491092 En huggkubb används väl till att lägga vedklabben på när man skall klyva den med yxa

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#491094 Har ungefär 500 kunder varje år som köper ved. Denna säsongen så har jag sålt en huggkubbe för 150 kr i grov ek. Det är ju redan färdigkluven ved folk vill köpa och inte huggkubbar.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491096 Ulfs räkneexempel får mig osökt att tänka på en viss JD 6630, som härjade i den stora vedtråden på skogsforum för några år sedan... :-)
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 11 jan 2018, 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

halvproffs  
#491099
Niking skrev:Ulfs räkneexempel får mig osökt att tänka på en viss JD, som härjade i den stora vedtråden på skogsforum för några år sedan... :-)
/Niklas

Den tråden med JD 6630 läste man med spänning. Inget slår den och den slog nog inläggsrekord har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491102 nu åkte jag hem för en fika och vad ser jag, bara påhopp och hån, det är märkligt att det är jag som pekas ut som en skurk för att jag säger som det är, vill alla skogsägare i detta land leva i en baggbölarvärld, och avundsjukt håna människor som vägrar... nu ska jag lära er en sak, det som verkar mest korkat år ofta det rätt, men ingen törs lämna den lilla pk dammen, där kvackande mobbare styr och är nyttiga idioter åt storebror.... den bristen på självförtroende räcker för att styra folk rakt åt h-e... en huggkubbe, för er noviser ska ha en rejäl yta för att du ska ställa klabben så långt bort att du om du missar slår yxan i kubben, vidare så sågar dom flesta inte ett stort fint träd för att få en kubbe åt sig, särskilt inte folket med vedeldning men inte skog, jag har sålt massor av kubbar och blir lätt av med dom här också, särskilt som jag får dom stadiga och släta i botten med mitt 90cm svärd, men om alla yrar som gänget ovan så förstår jag att vi har det skogsbruk vi har, kolla blocket, där säljs hundratals kubbar varje år, alla lika dåliga för de flesta har inte en aning vad som är rätt kvalite.... riktiga klantskallar säljer t o m vedkubbar av ek.... hemligheten ska ni få nu det kommer bara att kunna läsas här tills någon kopierar det, vatten och smuts är huggkubbens värsta fiende, det läkande ändträet måste vara tort och vattenavstötande, lite linolja är inte fel, sen det här med ek, den är för storsporig och samlar smuts och vatten, tall och björk fungerar fint, men sätt inte upp foten på den... då har du en nyslipad yxa länge... någon undrade hur jag skulle få dom sålda, ja ni får väl undra det då, jag har bara bekymmer över hur ni sköter skogen, inte hur ni får den såld.... och du ved producenten, varför ska dom köpa huggkubbe om dom köper färdig ved, men ek, var lite proffsigare va... nu måste jag fika och hinna tillbaka innan risbålet slocknar... huj huj.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491103
halvproffs skrev:
Niking skrev:Ulfs räkneexempel får mig osökt att tänka på en viss JD, som härjade i den stora vedtråden på skogsforum för några år sedan... :-)
/Niklas

Den tråden med JD 6630 läste man med spänning. Inget slår den och den slog nog inläggsrekord har jag för mig.

Du kan nog läsa Ulfs inlägg med samma spänning. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491105 Ulf! Om du läser runt på skogsforums kategori för handhållna maskiner, lär du snart hitta information om instick. Med instick behöver du inte något amerikanskt 90 cm svärd för att ta ner ett träd med 55 cm i stubbskäret. Ett litet tips i all vänlighet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Torbjörn Johnsen  
#491108 Huggkubbar blir ju lite OT här så jag la upp en egen tråd: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?
Kollade även blocket om det säljs huggkubbar där. Info och länk i den andra tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#491113 Är man kreativ så går det nog att sälja det mesta från skogen! Lyckas du. Ulf sälja huggkubbar för 500:-/st så är du att gratulera :-bd Fler skulle nog i mån av tid försöka förädla skogen på olika sätt. Ska själv prova på att göra en liten kolmila i vår för jag tycker att massavedspriset är för uselt!

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#491121
ulf 1 skrev:kul att flera vill ha en diskussion...jag är så van att stå ensam med mina åsikter, att jag glömt hur det är att bli lyssnad på ...kanske därför jag blivit så elak, jag förväntar mig bara skäll och hån.... till älgfiderodlaren som är den ende som stött mig ibland, du vill ju ha tips om hur man kan få ut lite pengar ur skogen själv och inte sälja till en virkesköpare ... det fordrar lite kreativitet, ta tex min tall på 57 cm, (ska lägga upp en bild på den, när jag slipat fram årsringarna) jag tyckte det var dags att ta ner den nu, då våren kommer med vedhuggning i byarnas villaträdgårdar... 18 st vedkubbar runt 55 cm ger mig 9000 för tallen... det enda du behöver för det är ett långt blad på sågen, jag har en 90cm på min stihl 661, (såga med den en gång och allt annat känns som leksaker )... tråden handlar som sagt om gallring och ja det är allt som skogsbruket handlar om, så vi kan inte gå utanför ämnet hur vi än försöker ... någon hånade lübeckmetoden (L-metoden från och med nu) jag sa inte att det är det enda rätta, ja sa att det är det som är närmast ett riktigt skogsbruk .. just för dagen . förhoppningsvis ska vi tillsammans förbättra det. men här kan man snacka gallring, vart 5-10 år så går du in i din vackra skog, och gallrar ut 10% av de träd som du med dina nya kunskaper tror gör skogen ännu vackrare och ännu lönsammare, det är inget jumbo mumbo, det är verkligt och fungerar .. det hatas av skogsindustrin lika mycket som solkraft utanför "gridden" hatas av våra penningtörstande politiker .. ni har säkert sett angreppen på L-metoden tusentals gånger nu, men den som vill kan själv följa med på en tur till de skogarna (ett par resor i vår anordnas vad jag vet) sen 1992 har lübecks stadsskogar ökat med 5,3 kubik/hektar och år, från ca 300 kubik hetar till 420 kubik ..det har det gjort samtidigt som man skördat vart 7 år under hela tiden, mer än 50% av tysklands skogar är barrskogar .. i sverige står i snitt 135 kubik, vilket är bedrövligt, och att prata om "aldrig så mycket skog" är en ren lögn, då man numera räknar in 2 miljoner hektar åkrar, ängar och hagar som blivit granplanteringar.... vi har något som heter måldiameter, det verkar de flesta ta som ett mått på att avverka, men så är det väl inte, min tall borde ju enligt måldiametern ha avverkats för 75 år sen, tänk om den blivit det, då hade detta enda träd berövat mig på 9000 kr... kvalitet är inte det enda, det handlar lika mycket om unikt, idag strävar industrin efter att producera fibrer (vilket görs bäst i brasilien och liknande länder, 120 kubik/år i odlingarna) när folket i framtiden bara vill betala för det exclusiva, så se till att det är sådana träd du du släpper fram (massor av löv givetvis) om du vill göra dina barn rika så se för sjutton till att åkrar och ängar tas upp och att träden står i grupper och får växa till något fantastiskt, och har du några fina ställen, kanske en tjärn eller sjö, så bygg ett litet fint ruffigt hus, jag har hyresgäster året runt, igår kom ett franskt par cyklande i 14 minusgrader och bodde en natt i en stuga jag har den har hyrts tre gånger sen julafton, så det är inte bara sommar som gäller med sådana stugor...usch, det blev långt .. förlåt.., nu ska jag ut i min skog och hugga, ha det bra.


Du säger "massor av löv". Innebär det all typ av lövträd. Har förutom en stor mängd jättebjörkar(45+) även flera stora Stammade Rönnträd, Asp o Sälg. Grova gamla Sälgar som har börjat få en del död kvist. Och med flera nya på G så kanske man kan ta ner dom. Finns det avsättning för Sälgvirke till ex. möbelindustrin ? Och de stora Björkaran har jag börjat gallra ur för ved. Men deras storlek gör ju lätt dem till sågvirke. Vi tog ner en som var 71 cm i rotskäret för 2 år sedan. Många är på väg dit nu också. Och gallringsved har jag så det räcker i alla fall. Har du tips om vart man kan vända sig för avsättning av utgallrad sågvirkes Björk ?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#491130
ulf 1 skrev:nu åkte jag hem för en fika och vad ser jag, bara påhopp och hån, det är märkligt att det är jag som pekas ut som en skurk för att jag säger som det är, vill alla skogsägare i detta land leva i en baggbölarvärld, och avundsjukt håna människor som vägrar... nu ska jag lära er en sak, det som verkar mest korkat år ofta det rätt, men ingen törs lämna den lilla pk dammen, där kvackande mobbare styr och är nyttiga idioter åt storebror.... den bristen på självförtroende räcker för att styra folk rakt åt h-e... en huggkubbe, för er noviser ska ha en rejäl yta för att du ska ställa klabben så långt bort att du om du missar slår yxan i kubben, vidare så sågar dom flesta inte ett stort fint träd för att få en kubbe åt sig, särskilt inte folket med vedeldning men inte skog, jag har sålt massor av kubbar och blir lätt av med dom här också, särskilt som jag får dom stadiga och släta i botten med mitt 90cm svärd, men om alla yrar som gänget ovan så förstår jag att vi har det skogsbruk vi har, kolla blocket, där säljs hundratals kubbar varje år, alla lika dåliga för de flesta har inte en aning vad som är rätt kvalite.... riktiga klantskallar säljer t o m vedkubbar av ek.... hemligheten ska ni få nu det kommer bara att kunna läsas här tills någon kopierar det, vatten och smuts är huggkubbens värsta fiende, det läkande ändträet måste vara tort och vattenavstötande, lite linolja är inte fel, sen det här med ek, den är för storsporig och samlar smuts och vatten, tall och björk fungerar fint, men sätt inte upp foten på den... då har du en nyslipad yxa länge... någon undrade hur jag skulle få dom sålda, ja ni får väl undra det då, jag har bara bekymmer över hur ni sköter skogen, inte hur ni får den såld.... och du ved producenten, varför ska dom köpa huggkubbe om dom köper färdig ved, men ek, var lite proffsigare va... nu måste jag fika och hinna tillbaka innan risbålet slocknar... huj huj.

Som väl är kvalar jag in på den 1 procenten med marginal som du tidigare pratade om. Så allt det här dravlet orkar jag inte lyssna på men det gällde ju inte mig heller. Men roligt som tusan är det att höra vad folk kan hitta på :-bd

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491144 ja nu får det räcka med sågning för idag, man sover gott efter en sån här dag ... det är bra att den enda % som äger mer än 500 hektar förstått vilken liten grupp dom är, och att dom borde hålla sig borta från oss andra 99%, men dom har svårt med det, varför då, tänker någon, ja fundera på det... borde det inte vara ett paradis att äga så mycket skog, jo om man bedrev ett skogsbruk värt namnet givetvis, jag skulle lätt klara att leva på 500 hetar eller mer, men det gör ingen av dessa herrar (det är mest såna) och bolag/industrier... sveaskog som har 4,5 miljoner hektar avverkade mer på småskuttarnas fastigheter än sina egna förra året och många år innan, i norrbotten slutavverkade man ett par tusen hektar på den egna miljonhektars fastigheten och fem gånger mer slutavverkningar på andras marker, det är så det är med det "långsiktiga" "ansvarsfulla" skogsbruket, plötsligt har man 500 åriga omloppstider för den avverkningsbara skogen tog slut, vilka pajsare, inte undra på att dom tjatar om at få slutavverka 45 årig granskog.... älgfoderodlaren, som du förstår så är marknaden för udda sortiment minimal i det sjuka svenska skogsbruket, men kolla in den här köp och säljbörsen, jag är inte själv medlem så jag vet inte villkoren för att vara med .. https://www.woodbusinessportal.com/en/start.php och kolla priserna i den fria världen där inte allt är uppgjort på förhand som här... https://www.timbersource.co.uk/products ... -samples-1 vi som har skogen som ett komplement till andra jobb är fria människor och låta oss luras in i nån sjuk fiberproduktion, kom i håg det..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491146 förresten en del verkar ju riktigt seriösa i sitt skogsbruk så lika bra jag dokumentera vad jag säger ... slutavverkningar gjorda av sveaskog (hela folkets skogsr som sen 100 år tillbaka sköts på ett "hållbart" sätt .. titta på sidan 42 i den här skriften, (inte ämnad för allmänheten) där kan ni se hur slutavverkningarn gått ner drastiskt sen 80 talet i "våra" skoga ... i norrbotten äger"vi" en miljon hektar, och i västerbotten 700tusen hektar, så med en 100årig omloppstid ska väl slutavverkningarna vara 10tusen hektar respektive 7 tusen hektar ... kolla om det stämmer ... https://stud.epsilon.slu.se/4313/1/Bostrom_C_120701.pdf

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#491155
ulf 1 skrev:ja nu får det räcka med sågning för idag, man sover gott efter en sån här dag ... det är bra att den enda % som äger mer än 500 hektar förstått vilken liten grupp dom är, och att dom borde hålla sig borta från oss andra 99%, men dom har svårt med det, varför då, tänker någon, ja fundera på det... borde det inte vara ett paradis att äga så mycket skog, jo om man bedrev ett skogsbruk värt namnet givetvis, jag skulle lätt klara att leva på 500 hetar eller mer, men det gör ingen av dessa herrar (det är mest såna) och bolag/industrier... sveaskog som har 4,5 miljoner hektar avverkade mer på småskuttarnas fastigheter än sina egna förra året och många år innan, i norrbotten slutavverkade man ett par tusen hektar på den egna miljonhektars fastigheten och fem gånger mer slutavverkningar på andras marker, det är så det är med det "långsiktiga" "ansvarsfulla" skogsbruket, plötsligt har man 500 åriga omloppstider för den avverkningsbara skogen tog slut, vilka pajsare, inte undra på att dom tjatar om at få slutavverka 45 årig granskog.... älgfoderodlaren, som du förstår så är marknaden för udda sortiment minimal i det sjuka svenska skogsbruket, men kolla in den här köp och säljbörsen, jag är inte själv medlem så jag vet inte villkoren för att vara med .. https://www.woodbusinessportal.com/en/start.php och kolla priserna i den fria världen där inte allt är uppgjort på förhand som här... https://www.timbersource.co.uk/products ... -samples-1 vi som har skogen som ett komplement till andra jobb är fria människor och låta oss luras in i nån sjuk fiberproduktion, kom i håg det..


Det skulle ju verkligen vara intressant att se vad en liknande virkeshandel skulle kunna ha för inverkan på det svenska privatskogsbruket, om den var tillgänglig o det fanns logistik för att utnyttja den. Nu kollade jag väl inte så noga på alla köpannonser o lite svårt att kolla prisnivåer etc. Men för att vara ett så skogrikt land som vi är, är det lite underligt att inte denna marknad blir marknadsförd o tillgänglig för svenska privata råvaruproducenter. Det skulle nog förmodligen rubba en del i den världsordning som styr här hemma !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).