Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461109 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#490732 Min Yanmar 186D vägrar att starta, heldöd. :oops: :???:

Visserligen otänkbart, en Yanmar går ju alltid att lura igång om det bara finns bränsle och det finns.

Belysningen blinkade till ibland senast jag åkte hem från skogen så jag hade mina aningar.
Tänkte mest på vilken tur jag hade som inte blev stående några km in i skogen.

Inte heller en Yanmars kedja är starkare än den svagaste länken, piratdelen huvudsäkerhetsbrytaren vill inte längre bli kontaktad.

En ny och kraftigare är inköpt och blir monterad så fort det blir mildare.
Annars får jag bygla över brytaren och köra in traktorn i det mindre dragiga kallgaraget.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Elfving  
#490772
torbjorn_2150 skrev:Jag har en jordfräs från Deleks


Har du nåt omdöme om kvaliteten på Deleks? Prisvärdet verkar bra om man kollar på siten. Vågar man handla "sällanbruksmaskiner" där?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

torbjorn_2150  
#490789 Den fräs jag har verkar vara välbygd. Körde förra sommaren min nyodling på 400 m2 flera gånger. Det startade med att halva ytan var full av rötter upp till 7-8 cm, som gick att ta sej igenom. Dessutom enorma mängder med sten upp till 20 cm. Det small och brakade, men inget gick sönder. I det fallet körde jag på ganska låg växel. Sent i höst körde jag ner ca 1 ton fårgödsel medans jorden var helt sur. Det gick, trots att fräsen blev full utav lera, och halm. Jag köpte kraftöverföringsaxeln, från samma ställe, separat, och kapade till rätt längd. Postorder funkade bra, kanske med liten nackdel att dom kräver förskottsbetalning, och att Schenker trasslade med maskinen i tre veckor eller så från Italien. Jag jämför med grannens Kverneland, och jag ser ingen större skillnad.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Elfving  
#490825
torbjorn_2150 skrev:Den fräs jag har verkar vara välbygd. Körde förra sommaren min nyodling på 400 m2 flera gånger. Det startade med att halva ytan var full av rötter upp till 7-8 cm, som gick att ta sej igenom. Dessutom enorma mängder med sten upp till 20 cm. Det small och brakade, men inget gick sönder. I det fallet körde jag på ganska låg växel. Sent i höst körde jag ner ca 1 ton fårgödsel medans jorden var helt sur. Det gick, trots att fräsen blev full utav lera, och halm. Jag köpte kraftöverföringsaxeln, från samma ställe, separat, och kapade till rätt längd. Postorder funkade bra, kanske med liten nackdel att dom kräver förskottsbetalning, och att Schenker trasslade med maskinen i tre veckor eller så från Italien. Jag jämför med grannens Kverneland, och jag ser ingen större skillnad.

Låter bra det!
Jag fastnade lite för en
http://www.deleks.com/en/rotary-tillers ... urier.html
Tanken är att först plöja och sedan kunna få en yta för enkel sådd, allt i från gräsmatta till grönsaksland. Det blir nog inte många timmar per år men slutresultatet verkar lovande med dylik manick.
Har ingen modern minitraktor men väl en BM Victor i topptrim.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#490830 Tack för svar! Verkar som det går att få ett vettigt resultat på vildsvinsskador då.
Funderar på om reparation av såna skador är en tjänst som har efterfrågan, och att detta kanske är en smidig lösning.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

torbjorn_2150  
#490839 Här ser man en bild på en annan maskin. http://kompakttraktor.com/tillbehor-hid ... 5-jordfras.
Jag har inte direkt försökt köra väldigt ytligt, men beroende på hur bra trepunkten kan hålla höjden kan det kanske gå att köra ytligt.
Annars har jag sett fräsar med stödhjul bakom, som kanske ger bättre kontroll.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Bax  
#490862
Elfving skrev:
torbjorn_2150 skrev:Den fräs jag har verkar vara välbygd. Körde förra sommaren min nyodling på 400 m2 flera gånger. Det startade med att halva ytan var full av rötter upp till 7-8 cm, som gick att ta sej igenom. Dessutom enorma mängder med sten upp till 20 cm. Det small och brakade, men inget gick sönder. I det fallet körde jag på ganska låg växel. Sent i höst körde jag ner ca 1 ton fårgödsel medans jorden var helt sur. Det gick, trots att fräsen blev full utav lera, och halm. Jag köpte kraftöverföringsaxeln, från samma ställe, separat, och kapade till rätt längd. Postorder funkade bra, kanske med liten nackdel att dom kräver förskottsbetalning, och att Schenker trasslade med maskinen i tre veckor eller så från Italien. Jag jämför med grannens Kverneland, och jag ser ingen större skillnad.

Låter bra det!
Jag fastnade lite för en
http://www.deleks.com/en/rotary-tillers ... urier.html
Tanken är att först plöja och sedan kunna få en yta för enkel sådd, allt i från gräsmatta till grönsaksland. Det blir nog inte många timmar per år men slutresultatet verkar lovande med dylik manick.
Har ingen modern minitraktor men väl en BM Victor i topptrim.


Har du en Viktor måste du kolla så att lågväxeln är tillräckligt låg.
Färdas traktorn framåt för fort hinner inte fräsen jobba tillräckligt och då blir det ett jäkla hoppande och studsande.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Peteflamingstar  
#490864 Ettan på en Victor är otroligt långsam! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490880 Inte säkert det räcker. En bekant har en grålle med jordfräs, den har en tillsatslåda/lågväxel just för detta.
På orginal etta går det alldeles för fort.
Grållen gör 4 km/h vid arbetsvarv på orginal ettan, Victorn 3,6 km/h.
Är väl bara prova men bra att veta om detta.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

torbjorn_2150  
#490884 Kan bara instämma! Köra långsamt om det är hårt, eller stenigt, annars hoppar fräsen på ytan.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Elfving  
#490889 Jag inser problemen med körhastigheten. Den maskin jag funderar på är nåt som kallas stone burier med motroterande vals, enklast att kolla på Youtube och googla för att förstå användningsområdet. Jag tror att man först måste riva sönder grässvålen om den är tjock t ex med tallriksharv.
Sedan går det ju att göra mycket med befintliga redskap, så jag måste fundera på om jag har tillräckligt med körning åt dylik maskin.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

torbjorn_2150  
#490891 Jag plöjde upp en äng som "aldrig" varit bearbetad, och körde sedan med fräsen. Om man hade en tung skålsvans vore det bättre, men det gick med den 1 skäriga plogen också. Tungt för min 20 Hk Iseki, men låg växel, bra däck, 4WD, och ibland diff, så gick det. Och som sagt efter fräsning var ytan perfekt att kratta och så grönsaker m.m.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#490898 Kollade för säkerhets skull i manualen för Yanmartraktorn, på lägsta växeln vid 2600 rpm är det 1.0 kmh.

Hittade en annan ovanlig Ym 276D i samma manual, den gör 0.3 kmh på ettan med max 9.4 på högsta växeln.

På minitraktorer med 9 växellägen framåt är det nog rätt så vanligt med max hastighet 1 kmh på lägsta växeln.
@Elfving du får väl höra av dig om det inte går att fixa med din traktor.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#491044 Såg ni denna? Fränt med band.
http://kompakttraktor.com/traktorer-hid ... -sial-band

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

DrW  
#491053 Våldsamt cool! Undrar hur styrförmåga är? Och om den fungerar i snö och terräng?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).