tor 11 jan 2018, 08:27#491081
kul att flera vill ha en diskussion...jag är så van att stå ensam med mina åsikter, att jag glömt hur det är att bli lyssnad på ...kanske därför jag blivit så elak, jag förväntar mig bara skäll och hån.... till älgfiderodlaren som är den ende som stött mig ibland, du vill ju ha tips om hur man kan få ut lite pengar ur skogen själv och inte sälja till en virkesköpare ... det fordrar lite kreativitet, ta tex min tall på 57 cm, (ska lägga upp en bild på den, när jag slipat fram årsringarna) jag tyckte det var dags att ta ner den nu, då våren kommer med vedhuggning i byarnas villaträdgårdar... 18 st vedkubbar runt 55 cm ger mig 9000 för tallen... det enda du behöver för det är ett långt blad på sågen, jag har en 90cm på min stihl 661, (såga med den en gång och allt annat känns som leksaker )... tråden handlar som sagt om gallring och ja det är allt som skogsbruket handlar om, så vi kan inte gå utanför ämnet hur vi än försöker ... någon hånade lübeckmetoden (L-metoden från och med nu) jag sa inte att det är det enda rätta, ja sa att det är det som är närmast ett riktigt skogsbruk .. just för dagen . förhoppningsvis ska vi tillsammans förbättra det. men här kan man snacka gallring, vart 5-10 år så går du in i din vackra skog, och gallrar ut 10% av de träd som du med dina nya kunskaper tror gör skogen ännu vackrare och ännu lönsammare, det är inget jumbo mumbo, det är verkligt och fungerar .. det hatas av skogsindustrin lika mycket som solkraft utanför "gridden" hatas av våra penningtörstande politiker .. ni har säkert sett angreppen på L-metoden tusentals gånger nu, men den som vill kan själv följa med på en tur till de skogarna (ett par resor i vår anordnas vad jag vet) sen 1992 har lübecks stadsskogar ökat med 5,3 kubik/hektar och år, från ca 300 kubik hetar till 420 kubik ..det har det gjort samtidigt som man skördat vart 7 år under hela tiden, mer än 50% av tysklands skogar är barrskogar .. i sverige står i snitt 135 kubik, vilket är bedrövligt, och att prata om "aldrig så mycket skog" är en ren lögn, då man numera räknar in 2 miljoner hektar åkrar, ängar och hagar som blivit granplanteringar.... vi har något som heter måldiameter, det verkar de flesta ta som ett mått på att avverka, men så är det väl inte, min tall borde ju enligt måldiametern ha avverkats för 75 år sen, tänk om den blivit det, då hade detta enda träd berövat mig på 9000 kr... kvalitet är inte det enda, det handlar lika mycket om unikt, idag strävar industrin efter att producera fibrer (vilket görs bäst i brasilien och liknande länder, 120 kubik/år i odlingarna) när folket i framtiden bara vill betala för det exclusiva, så se till att det är sådana träd du du släpper fram (massor av löv givetvis) om du vill göra dina barn rika så se för sjutton till att åkrar och ängar tas upp och att träden står i grupper och får växa till något fantastiskt, och har du några fina ställen, kanske en tjärn eller sjö, så bygg ett litet fint ruffigt hus, jag har hyresgäster året runt, igår kom ett franskt par cyklande i 14 minusgrader och bodde en natt i en stuga jag har den har hyrts tre gånger sen julafton, så det är inte bara sommar som gäller med sådana stugor...usch, det blev långt .. förlåt.., nu ska jag ut i min skog och hugga, ha det bra.