/Niklas
Niking skrev:Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas
Niking skrev:Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas
jannee skrev:När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat
jannee skrev:När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat
Älgfoderodlare skrev:Niking skrev:Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas
Med anställda kommer ju det ju ytterligare kostnader till som arb.givar avg., försäkringar etc. Som egenverksam skule det ju aldrig vara lönsamt att arb. om man skulle räkna på det sättet. Om du då räknar på samma sätt med all tid du lägger på röjning o gallring, kan ju knappast ditt eget skogsbruk bli lönsamt då heller ? Och då den privata medelskogsägaren i Sverige inte äger mer än ca. 45 ha, är det ju inget man kan leva på på heltid som skulle ersätta en tjänstelön. Det är ju därför en välsingelse att kunna förena nytta med nöje i den sit. som jag har. Jag behöver ju aldrig avstå en tjänste timme för att jobba "idiellt" åt mig själv. Men tillväxtutvecklingen lär ju gott o väl överstiga mina egentliga kostnader. Därför blir det än viktigare att minimera de externa kostnaderna o därmed bibehållen värdeutveckling på innehavet.
Älgfoderodlare skrev:jannee skrev:När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat
Det lär du ju aldrig få svar på. Nya rön säger ju att det hade varit en marginell tillväxtminskning på huvudstammarna i ditt bestånd under samma tid. Så på kvarvarande bestånd o ogallrat, hade förmodligen intäkten varit densamma på dessa träd. Men den jämförelse du kan göra är ju skillnaden mellan den intäkt du fick vid din gallring o vad samma volym hade gett i tilläggsinkomst vid slutavverkningen. Och det är ju där som den stora skillnaden kan ses, om man haft en minuspost vid gallringen. Så även om drivningskostnaderna varit marginellt högre vid slutavverkning. Hade prisskillnaden i m3 priset vid gallringen o slutavverkning på den förmodat högre volymen som du tog ut vid gallringen, Gett en klart högre netto vid slutavverkningen. Så även om det blev ett netto vid gallringen, har du ju trots allt haft en hög kostand för åtgärden.
Röjkvist skrev:Ulf1 skriver långt och tyvärr så är hopplöst att läsa texten.
Saknaden av Versaler och styckesindelning. Tyvärr Ulf så hr du säkert vettiga åsikter, men skivandet måste bli bättre
om det ska bli läsbart.