Avverkning (slutavverkning)

Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgarantin?

9 inlägg 4317 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgarantin?

Torbjörn Johnsen  
#489967 Drivningsförhållandena skiljer sig nog åt en del i landet just nu men i Götaland är det inget vidare för tillfället. Mjuka marker och mjuka vägar gör det svårt att få fram virke till industrin. P4 i Halland uppmärksammar problematiken med dåliga vägar och problem som Södra har just nu med att klara av vägtransporterna.

– Vi har ju kört de bästa objekten nu och det som vi har nu är lite sämre objekt så vi är beroende av att det blir bättre väder, säger Thomas Davidsson. (områdeschef Södra, Skogsforums anm)

Så småningom kan situationen leda till att sågverken får brist på råvaran timmer. Thomas Davidsson tror att de kommande veckorna blir en utmaning.

– Det kan leda till att industrin tvingas minska ner på takten eller stanna om vi inte löser detta.


Man kan ju fundera över hur det ser ut i skogen också? Och hur markskoningsgarantin fungerar när det ser ut som det gör? Kör man ändå och tar kostnaderna eller kommer man att dra ner på takten i bruken och sågverken? Just nu verkar det vara hög produktionstakt i Värö.

Här finns en gammal tråd om körskador som jag bumpar: Körskador i skogen

Här hittar ni P4 Hallands inslag och artikel.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 05 jan 2018, 12:25, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489988 Det är nog skogsvägarna som är den stora utgiften. Att undvika och ev justera till körskador i skogen och basvägar är inte så dyrt jämfört med att grusa upp sönderkörda bilvägar. Det är ny tjällossning varje vecka så här års!

Avatar Fallback

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

bgl  
#489995 Lika illa med bärigheten i Svealand, åtminstone södra delen. Här i norra delen av Örebro län rinner smältvatten i skogen som på våren. Det vanliga vårtecknet att vår maskinhall håller sig över nollan utan uppvärmning brukar infinna sig i slutet av februari eller början av mars, i år har det fungerat hela "vintern" hittills!
Var ute i går och tittade på en slutavverkning som kräver tjälad mark. ingen tjäle över huvud taget i terräng. Den plogade bilvägen var hård i ytan men bara en halvmeter från hjulspåren var det noll tjäle, lär inte bära timmerbilar. Prognosen för nästa vecka säger några minusgrader så bilvägar kan nog styvna till men terrängen??

Avatar Fallback

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

rikard_e  
#490074 Var i söder om Tranemo och förröjde.
Maskinlaget hade fått flytta pga dålig bärighet i marken på förra stället.

Där vi var och röjde var det lutande terräng och bättre bärighet.
Men skördaren var duktig på att risa upp ordentligt, speciellt då det inte skulle risoptimeras.

Inga körskador vad jag kunde se.

Användarvisningsbild

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

hlb  
#490077 Jag har glömt vad tjäle är för något. När jag var 20 år, hade vi biltävling på sjön vid nyår varje år.

Användarvisningsbild

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

Torbjörn Johnsen  
#490861 Fler rapporter om svåra drivningsförhållanden. Den här gången från Skåne och P4 Malmöhus.

Den blöta marken gör stora områden otillgängliga, då de uppemot femton ton tunga maskinerna riskerar att skapa körskador i marken och orsaka kvicksilverutsläpp.

– Den tuffa utmaningen är att inte förstöra marken och lämna ett gott jobb efter sig, säger Anders Söderberg som kör virke utanför Vittsjö.

För att skona sig mot eventuella skador väljer inköparen ut områden som inte är lika känsliga för nederbörd, men runt om i Skåne börja dessa att sina. Och det får konsekvenser för hela skogsnäringen.

– Industrierna börjar stå tomma. Sågverken har svårt att få sitt timmer, pappersbruken har svårt att få sin massa. Fortsätter det såhär kommer det bli riktigt svårt, säger Peter Nilsson, Sydved.



Fler som känner igen sig?

Läs och lyssna på hela inslaget här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

halvproffs  
#490868 Bara för något år sedan struntade dom flesta inom skogsnäringen om det var tjäle eller inte. Fram skulle virket även om det blev hiskeliga spår.
Vinden har vänt! :-BD

Avatar Fallback

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

bgl  
#490876 5 dar efter förra inlägget är läget på skogsvägar betydligt bättre efter nätter med ner mot -10grader. I terrängen har det inte gått lika fort. Försökte packa en gammal basväg i en typisk bergslagssluttning med planerad slutavverkning av gran i vinter. Min olastade F9:a tryckte fram vatten ur mossa och underliggande jord som varit orörd de senaste 30 åren. Gamla tumregler om att tjäle måste bildas senast i mitten av december för att bli bärig gäller nog än i dag.

Avatar Fallback

Re: Bärighetsproblem i Götaland - fungerar markskoningsgaran

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490972 Katastrof i NV Skåne.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).