Skotare

bortaget

7 inlägg 2990 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bortaget

johan n123  
#490904 Hej


Senast redigerad av johan n123 lör 13 jan 2018, 19:33, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hej söker helgjobb

Bax  
#490914 Skriv gärna vart i Sverige du finns, vilka utbildningar du har etc.

Användarvisningsbild

Re: Hej söker helgjobb

johan n123  
#491055 Jag
Senast redigerad av johan n123 fre 12 jan 2018, 17:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hej söker helgjobb

Seb macahan  
#491057 Gillar skarpt din inställning Johan!!
Vi bor för långt ifrån varandra annars hade jag lätt låtit dig jobba om helger och om jag hade haft lite mer maskinkörning (har inga riktiga skogsmaskiner). Vi behöver vara rädda om de ungdomar som vill jobba (särskilt de som vill jobba i maskin). Hoppas du får någon träff av forumets medlemmar eller på annat håll. Men bara fortsätt o söka så hittar du tills slut något. Envis vinner alltid !!!!!! Tyvärt börjar folk glömma bort vad riktig envisa är... :wink:
Jag hade en 16-åring (som var typ två år yngre :mrgreen: )som hjälpte mig o röja förra året, jädra vad duktig han var! Jobbade för två och var nogrann. Jag var tvungen o höja hans lön bara för jag blev så imponerad av hans arbetsglädje.

Avatar Fallback

Re: Hej söker helgjobb

tallen100  
#491064 Skulle behöva finnas fler som seb macahan :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Hej söker helgjobb

AKKAMAAN  
#491329 ̶T̶a̶l̶l̶e̶n̶1̶0̶0̶.̶.̶.̶
Wow vilken blunder.... :oops: LOL
Provar igen så här då :-bd
johan n123 skrev:Hej jag är en grabb på 16 år jag skulle vilja kolla med er entrepenörer om det finns någon möjlighet att kunna köra lite extra på helger och lov. Ring om det låter intressant mvh Johan 0738122854


Det är en minimal chans att du som "osnuten 16-åring" kommer att bli erbjuden "helgjobb" av nån enterprenör som inte känner dig och VET vad du kan.
En entreprenör med skotare&skördare värda 5-10 miljoner kommer inte att släppa sina maskiner i händerna på nån de inte kännar att det kan lita 100% på.
Ta "moppen" och åk och prata "lite skit" med de skogsentreprenörer som hålller på och avverka i ditt närområde.
Sök upp dem när de är på avlägget och tankar/servar/reparerar, eller startar/avslutar sitt skift.
Börja INTE med att fråga om jobb första dagen. I det här "16-års-läget", fråga om jobb först när du är säker på att du har nåt att erbjuda i kunskap och "effektivitet", eller visa intresse och framfötter så mycket att du blir erbjuden jobb
Presentera dig och berätta om att du just startat utbildning och är intresserad av att lära dig mera.
Fråga om det är OK att du (på behörigt avstånd) får titta på nån timme per dag när de avverkar/skotar virke.
Bygg upp en "relation" och visa i stället ett sånt intresse att du en dag blir erbjuden att "åka med en sväng" i maskinen och kanske till och med blir erbjuden att "provköra kranen"...
Det är här du säljer in dig själv.... Visa att du kan kontrollera kranen med exakthet och UTAN att försöka imponera med att köra kranen fort.
Så småningom så kommer du eventuellt att kunna få prova att "lasta av ett lass"....
Stressa inte, du kommer att göra små fel, fråga efter dem istället för att entreprenören ska behöva peka på dem.
Hur snabbt en sån här process tar beror helt klart på hur positiv en entreprenör är till att du är närvarande och visar intresse.
När du i åk2 och åk3 på Naturbruk Skog kommer att ha APU, så kommer den här entreprenören att kunna bli din praktikvärd, och mycket möjligt kunna bli den som först anställer dig (med lön) under eller efter din skogsutbildning.
Jag har haft många ungdomer på skogsutbildningen som kört helger och nätter för entreprenörer UTAN ersättning bara för att de vill lära sig och vill bli "bäst". De flesta av dem är idag i den övre "kvartilen" av maskinförare, ett par av dem har vunnit Skol-SM i skotarkörning har till och med varit på pallen i Skotar-SM (för proffsen på Elmia)... Och de har alla "lärt sig själva"...
Tävlingsmomenten, med både precision och tempo, på tävling är ett bra sätt för ungdomar att "spetsa" sina krankörningskunskaper...
Senast redigerad av AKKAMAAN fre 12 jan 2018, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hej söker helgjobb

tallen100  
#491331 Nu har du nog blandat ihop mej med trådstartaren :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).