ulf 1 skrev:men niklas.... menar du att de råd du får är riktiga, vi lever numer på den upplysta sidan historien och noterar 2018 .. vill vi så kan vi skaffa de kunskaper som står närmast sanningen, och där är väl inte gallring den boost som virkesköparna säger... " nu ska du få se hur det börjar växa så det knakar" säger man utan minsta ryckning i örsnibben (för man tror ju på vad man säger) det gör alla "försäljare, det är förresten konstigt att man utbildar sig till det finaste man kan bli i skogsakademiska världen (jägmästare) och sen blir "försäljare" åt skogsindustrin... högst märkligt... nä när det gäller gallring så är det hittepå grejer från en industri efter att man "lurat" människor att förstöra sina skogar för 20-30 och 40 år sen... lurat är förresten fel ord när jag tänker på det, man trodde ju faktiskt det här fram till för ett decennium sen... men idag... nä va.. ta nu tag i era egendomar, det kommer bättre tider, och vi som förstår det här med skogsbruk satsar givetvis på kvalitet, visst, ingen frågar efter det idag, men om 10-15 år är alla klentimmersågar gamla och trötta och de som överlevt sågar bara från skogar som får vara skogar, annars vill ingen ha bräderna givetvis, jag brukar få rätt när jag kollar kristallkulan ...och då din skog växer dubbelt upp mot vad det står i skogsbruksplanen så blir det inte så svårt att få lönsamhet .... bara att lära och läsa och varför inte en tur till lybeck till våren... hur var det tennyson skrev i nyårsklockan "Ring in det nya och ring ut det gamla i årets första, skälfvande minut.
Ring lögnens makt från världens gränser ut, och ring in sanningens till oss som famla.
gott nytt skogsår till oss alla..
isteskog skrev:Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. [emoji2]
Niking skrev:isteskog skrev:Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. [emoji2]
Det önskemålet lär nog tyvärr stanna vid en from förhoppning, är jag rädd. Svårt att lära gamla hundar att sitta... ;-)
/Niklas
Älgfoderodlare skrev:Niking skrev:isteskog skrev:Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. [emoji2]
Det önskemålet lär nog tyvärr stanna vid en from förhoppning, är jag rädd. Svårt att lära gamla hundar att sitta... ;-)
/Niklas
Så, så, nu kan vi sansa oss o föra en disk. värdig Forumet. Det som tycks vara sanning idag för många, behöver ju inte nödvändigtvis vara det imorgon. Jag kan ju tycka att det ligger poänger i det ulf1 säger vad gäller gallring o virkeskvalitet. Jag tror att rätt många som utfört en 1 gallring med inhyrd externt maskinellt utförande, blivit ganska besvikna på det eko. utfallet. Sen bör väl vi skogsmarkbrukare verkligen gå ihop om VAD som SKALL vara vår framtid ! Om vi visar på en samsyn om vad som vi kan tolerera av intrång, önska i respekt, visa på kunskap, önska i avkastning av vårt arbete. Kan vi förhoppningsvis då påverka i större utsträckning det som vi önskar få ha i en snar framtid: - Självbestämmande över vårt brukande !