Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264056 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389795 Hej ! Vad har ni för erfarenheter av kvaliteten på olika märken ? Tex Vreten ,Moheda ,KTS , och Farma. Högst upp på önskelistan står det navdrift.
Tror att de flesta märkena använder Black Bruin motorer BB4 eller BB5. Sen har jag förstått att Vreten och KTS har FreeWheeling. Medan Moheda inte har Freeweeling som gör att de har motorbroms. Dela med er av era erfarenheter. Med vänlig hälsning, Eremiten.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#389822 Enligt informationen på Mohedas hemsida skall även deras motorer frihjula, de skriver: "Frikopplande hjulmotorer vid högre farter".

Jag kör med en Mowi 1250 med 3060 kran från 1998, och är väldigt nöjd med kvalitén, men saknar både drivning och större kran. FTG gör både Mowi och Moheda, samma vagn olika kranar. Jag kollade med Lantmännen om det gick att få Moheda M121ND med M65 (8,75m) kran, men det gick visst inte, den största kranen man kunde få var M50 (6,9m). Så vill man ha en 12tons vagn med lång kran är tyvärr inte FTG ett alternativ, åtminstone inte om man vill köpa ett komplett ekipage.

Hur ligger de olika i pris? Ligger kvalitén i samma ordning också? Jag har fått för mig att det är såhär, men det kanske är helt fel, rätta mig gärna:
Kronos, Anders Skördare, Kesla, FTG, Vreten, Farma, Weimer, KTS.
Senast redigerad av JohannesG sön 01 maj 2016, 07:14, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389846 Pratade med en säljare på FTG och som jag fattade så var man tvungen att lägga i neutralläge när man passerade 6 km/H. Och det gjorde man visst med en el brytare. Samma som man väljer fram och back med. När jag tittar på kvalitén brukar jag snegla lite på vad en vagn väger. Klart att material kvalitén kan skilja oxå. Hur gör ni när ni väljer ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389849 Glömde att kommentera kranarna. Jag tittar på kranar mellan 6,5 till 7,5 meter. Jag värderar att kunna lyfta några kilo mer på 4 meter än att nå 1 meter längre. Ska man ha allt så blir det tungt och dyrt.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#389880 Hej. Till alternativen kan ju också läggas Anders skördares gammavagn. Den verkar vara stabil och genomtänkt, dessvärre ett saftigt pris också. Det som sticker ut med den från många andra är att den har driften fram och att vagnen är av dubbelramstyp.
Mvh Martin

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389905 Ja dubbelram har KTS också på sina 10,6 och 13 tons vagnar. Någon som har erfarenhet och synpunkter angående dubbelram kontra centrumram ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#389918 Många menar att dubbelram håller sämre. Jag har bara erf av min egen vreten 1000 som ju är en centralrörsvagn. Den började spricka under centrumröret efter ett halvår... sen byggde jag om den till dubbelram, och sedan dess har den hållt. Efter ombyggnaden blev också hela vagnen betydligt stadigare. :)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389949 Hej martiniholma Hur stor kran har du på din Vreten 1000 vagn ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#389951 Hej. Den heter 65 40N och når 6.5 meter. Den är väldigt stark för att sitta på en 10 t vagn, för stark för vad vagnen tål som orginal! ;) Jag resonerar som du, har hellre en något kortare kran, men den måste orka lyfta ordentligt! :)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389952 Den kranen jag har tittat på heter 680se den är på 6,8 meter. Hoppas att en 12 tons vagn ska klara den. Vagnen heter vreten 1200FW.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#389956 Ja det gör den säkert. Fin vagn o kran! :) Den kranen passar inte mitt fäste. Lycka till med ditt val!

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389959 Tack för dina synpunkter martinholma. Läste din gamla tråd om kranfotshaveri bra att byta erfarenheter. Vill gärna ha mer erfarenhet från 12 tons vagnar. Mvh Eremiten 74.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ådii  
#389963 Jag har ju en tråd om vår Farma 14 ton med 8,5m kran. Du kan inte få 12tons vagn med drift från Farma men storleksmässigt så är 10-14 ton lika i grunden vad det gäller bredd och längd så det har ju ingen större betydelse, men det går bara att få med robson drift men det är ju billigare då också.

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#389970 Intresant Ådii Jag har begärt in en offert på Farmas 14 4wd med C 7,0 kran. Är du nöjd med din vagn ? Ska kolla din tråd senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ådii  
#390084 Joo är nog nöjd med den. Den används i princip året runt och ännu har nog inget hänt så att det har blivit nåt längre stillestånd. Är nog bara slangar som har gått sönder hittills och det är mest p.g.a att jag kör med energiklippen innan jag svetsade ett par bitar som skydd för kopplingarna. Men tråden täcker nog det mesta om den annars så är det bara att fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).