Bison skrev:Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook
Skruva på korken eller gå och lägg dig!
Bison skrev:Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook
Vedproducent skrev:Bison skrev:Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook
Skruva på korken eller gå och lägg dig!
Zalman skrev:Uvskogen skrev:Sälj Tesla aktien. Att köpa bilen är väl som när man köpte en Saab månaderna före konkursen.
https://www.cnbc.com/2017/10/30/ubs-sla ... blems.html
Vissa tror att Tesla aktien ska upp till 950 dollar.
"This Is Why Tesla Stock Is Going To $950"
https://cleantechnica.com/2017/10/08/te ... going-950/
2012 hade Tesla sålt 2500 bilar, nu har de sålt över 250.000 bilar. 2017 har det tillverkat över 100.000 bilar.
Gissar på att de gör 3-400.000 bilar under 2018.
De växer med i snitt ca 80% per år.
De har ca 500.000 bilar i orderstock, där folk redan betalat ca 10.000kr för att stå i kö för en modell 3.
Värdet på deras aktier är ca 600 miljarder kr. De har passerat BMW och har bara VAG, Toyota och Mercedes(Daimler) före sig.
Men visst är det en hög risk de tar, och Tesla har varit på ruinens brant 10ggr förut.
Det var tex bara veckor ifrån att Google köpte upp Tesla en gång pga ekonomiska problem.
Men det ligger i hela IT industrins i Kaliforniens intresse att bilar omvandlas till en Ipad på hjul.
Men ständiga mjukvaru uppgraderingar(som kostar pengar).
Därför är Google, Apple, Nvidia tex villiga att stötta Tesla med 100 miljarder om det behövs.
Varför? Jo det är en stor hävstång i att göra detta, man tvingar nämligen alla andra biltillverkare att hänga på.
Så om Nvidia stöttar Tesla med 1 miljard, så kanske de för sälja för 20 miljarder, datorer till självkörande bilar
till andra biltillverkare.
jannee skrev:Ni alla, även Zalman har inte förstått varför Elon Musk vräker in pengar i sina bolag. han är nämligen inte ute efter att tjäna pengar, hans agenda är i stället ett försök att rädda folket genom att förbättra miljön. Elons förlustprojekt Tesla tvingar nämligen alla andra biltillverkare till snabba storsatsningar på elbilar vilket var Elons grundtanke.
Hade Musk "bara" varit ute efter att tjäna pengar hade det gått och väl räckt med att vidareförädla 1 miljonkronors bilen.
Se bara hur bra det går för Porsche, lagom stora serier av lyxbilar = där finns pengar att tjäna.
Fredrik Reuter skrev:Zalman skrev:"Elbilar är renare är dieselbilar – till och med i Polen"
http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Jag slängde ett snabbt getöga på dessa undersökningar. Tyvärr verkar det finnas oklarheter (men jag kan ha fel).
1. Det verkar vara små elbilar som varit med i den Belgiska studien (batterier runt 50kW), medans de använt någon form av median av CO2 utsläpp för förbränningsbilen (120g i detta fall). Jämför med en BMW 116d eller Citroen C3 och du har sänkt utsläppen med 20% för förbränningsbilen. Då är en elbil i Polen smutsigare.
2. Elbilen förväntades förbruka 2kWh per mil. Sökte man efter verklig förbrukning Tesla så visade siffror från USA att Tesla Model S drar ~2,5kWh/mil. Det är 20% mer.
Och sedan kan man föra teorier över vad som händer om man kör en ny dieselbil på HVO. Vissa skulle då kunna säga att dieselstapeln skulle bli i paritet med Sveriges stapel.
El från kolkraft är annars ett rejält aber för miljön. För varje kW el som tillverkas så släpps 940 gram CO2 ut.
Vedproducent skrev:Uvskogen skrev:Dieseln har en fin framtid och Tesla är ett företag som inte tjänar pengar.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/J0aLP/ ... -framtiden
Vem tror på fuskare?
En av Audis högsta chefer ser lite annorlunda på saken. Förstår hans situation när han beskriver det som Jag hatar att erkänna det men Tesla har gjort allt rätt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... allt-ratt/
jannee skrev:Dieselbilar kontra eldrivna dito löser sig säkert på ett odramatiskt sätt om nu inte myndigheterna hittar på en massa påfund.
En elbil kan kanske vara optimal som pendlarbil för de som har tillgång till parkering (garage/carport och egen laddstolpe.
Pris, garantier, kvalitet men också premiumkänsla är nog vad folk efterfrågar om och när alla barnsjukdomar är borta.
Nu bor jag på vischan och inga runt omkring kör eller äger elbil ändå får man höra titt som tätt att flera som köpt elbil just ångrar sina köp och tänker absolut inte köpa någon ny elbil,
Hur framtiden blir återstår att se men elbilen MÅSTE bli lika driftsäker som motsvarande eltruckar, först då kan man räkna med något riktigt genomslag.
Själv tror jag inte svenska regeringen har råd med att sponsra/subventionera elbilsägarna med runt 50 miljarder/år, vilket det kan bli om ALLA är knäppa och inhandlar + kör elbil
Fredrik Reuter skrev:Och sedan kan man föra teorier över vad som händer om man kör en ny dieselbil på HVO. Vissa skulle då kunna säga att dieselstapeln skulle bli i paritet med Sveriges stapel.