ATV och UTV i skogen

Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

12 inlägg 5518 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

Boppen  
#488043 Hej,

Börjar få lite långtråkigt så här efter jul och kom att tänka på en sak.
Jag köpte en begagnad Sportsman 500 (2010) för ett tag sedan och en sak jag noterade är att när den står på tomgång så slår remmen i kåpan, så pass mycket att den nött hål (ett avlångt hål i överkant) på kåpan.
Min första tanke var att det var fel rem men jag tycker det verkar vara rätt faktiskt. Den hade relativt nyligen varit in på service med rembyten när jag köpte den.
Kan det vara nåt annat som är knas, eller är det vanligt att det blir så? Den kanske har stått ovanligt mycket på tomgång? :?:



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

anersimyra  
#488050 Möjligen ligger skivorna inte i perfekt linje varför remmen klättrar för högt i någon av skivorna, i manualen finns beskrivet hur man linjerar motor och växellåda.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

Boppen  
#488055 Aah, ska kollas så fort jag kommer hem - perfekt med lite mellandagspyssel :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

anersimyra  
#488058 Kolla också A armarnas infästning i ramen med jämna mellanrum, om bulten börjar gänga ur nöts hålet i ramen ovalt på nolltid.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

tallen100  
#488069 Sitter det inte en justerskruv så att du kan ställa hur djupt remmen ska gå ner, när en rem blir sliten och smalare så ska väl skivorna ställas ihop och sätter du dit en ny rem så bör skivorna justeras isär?

Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

anersimyra  
#488095 Sportsman 500 har mig veterligen samma variator som sportsman 800 och behöver ingen justering utefter hur mycket remmen slits.

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

Boppen  
#488444 Passade på att ta in den i garaget idag när det var sk#tväder. Har inte kollat linjeringen än men det ser ut som det kanske blir rembyte ändå.

1514462104_5e0a7a1e-f2f6-4063-839f-8260c8df0571.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

tallen100  
#488458 Inte kanske rembyte, den remmen är slut.
Ser ut som att det gått riktigt tungt och remmen blivit bränd, eller så är det en gammal rem som varit med länge.
iaf så har du nog förklaringen till att den slår mot kåpan, den där har varit riktigt slak. Gissar att det är fråga om meter innan den gått av...

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

Boppen  
#488460 Och som tur var hade lokala firman en rem hemma så det där löser vi nog under eftermiddagen :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

tallen100  
#488462 Lysande :-bd

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

Boppen  
#488475 Provade lite nu med den nya remmen och det finns inte en tillstymmelse att den ska kunna slå i kåpan på tomgång vad jag kan se. Det var betydligt kämpigare att få på den nya än att få av den gamla också ;)

Som info var den gamla tillverkad i början av '15 så den var ju inte alltför gammal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

anersimyra  
#488476
Boppen skrev:Provade lite nu med den nya remmen och det finns inte en tillstymmelse att den ska kunna slå i kåpan på tomgång vad jag kan se. Det var betydligt kämpigare att få på den nya än att få av den gamla också ;)

Som info var den gamla tillverkad i början av '15 så den var ju inte alltför gammal.

Ser man till att köra vettigt håller en rem i många år, men de går förstås att ” mörda ” på några sekunder.. :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).