Öppna kategorin

Hur uppnå en viltstam i balans?

35 inlägg 6245 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Reymond  
#488245 Ja Henke. Men varför kan det sällan ske med fingertoppskänsla som räven skjuts? Det nästan allenarådande är ju att ser du räv så skjut.
Hänsyn är sällsynt till hur stor rävstammen är i området man jagar på. Men ser man 10 rådjur på ett hygge som går o betar plantor så säger man inte på jägarskolan skjut för det förstör för skogsbruket och långsiktigt balansen i naturen.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Foxtrot Echo  
#488251
jannee skrev:Man behöver inte inventera, ej heller veta hur många djur av respektive ras det fanns då eller då.
Räcker med att bara gå ut i naturen och bese eländet.
Har gjort slutavverkningar i varierande storlek redan från 70 talet.
De tidigaste nyplanteringarna använde jag mig bara av obehandlade plantor - både tall och gran - allt gick till en början bra = 5 till 7 år.
Därefter började eländet.
Först började älgen toppa de fem till åttaåriga tallplantorna, senare kom rådjuren till att toppa nysatta granplantor.
Fick börja med att behandla dem mot vilt, hjortronolja var ett bra medel men även produkter från plantskolan varav en del fungerade medan andra inte fungerade alls.
Numera måste man årligen behandla plantorna tills de nästan nått manshöjd.
Som lök på laxen har nu kronhjorten och vildsvinen också hittat hit. :mrgreen:
Nää det var allt bättre förr - inte tal om annat :grin:


Nä, visst. Om man bara vill klaga och påtala att allt var just bättre förr, så behöver man inga siffror.

Men om man vill göra något åt det hela, förbättra situationen, så måste man börja förhålla sig till fakta och sätta upp mål för vart man vill.

På många håll är det nog just det som saknas i älgförvaltningen; en sansad och faktabaserade diskussion mellan jägare och markägare kring kvantifierade mål och medel.

Men sedan är ju de svåra att en sådan debatt i de ideella Sverige bygger på engagerade individer som orkar ta fram och tolka fakta, spendera kvällar och helger med att åka runt på möten högt och lågt för att driva opinion på ett konstruktivt sätt, och sedan allra sist sitta i skogen och frysa och försaka familjen för att skjuta den sista älgen.

Så du har nog rätt; det är enklare att vi bara skyller på någon annan och drömmer tillbaka på hur mycket bättre de var förr.

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

T Landström  
#488293 Här i norra Dalsland tycker jag vi har en bra nivå på älgstammen. Den är ju inte som på slutet av 70 talet och 80 talet då vi sköt 4-8 älgar på 3 dagar.
Sedan flyttar sig älgen beroende på årstiden...så är det iaf här. Vinterbetet och sommarbetet har dom inte på samma ställe. Sedan tror jag inte jägarna sparar älg med flit...skjuter man inte fullt så kan tilldelningen minska kommande år.
Att älgstammen va stor runt 80-talet beror nog mycket på den stora stormen slutet på 60-talet...antar att stammen har blivit större i området där Gudrun härjade...

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Hema  
#488383
Reymond skrev:Ja Henke. Men varför kan det sällan ske med fingertoppskänsla som räven skjuts? Det nästan allenarådande är ju att ser du räv så skjut.
Hänsyn är sällsynt till hur stor rävstammen är i området man jagar på. Men ser man 10 rådjur på ett hygge som går o betar plantor så säger man inte på jägarskolan skjut för det förstör för skogsbruket och långsiktigt balansen i naturen.

Instämmer.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

husqvarna_med_sthil  
#488409
uffejohan skrev:Ett problem är att många jägare inte är markägare, ibland t.o.m. i majoritet i de beslutande församlingarna. I den kretsen finns inte alltid förståelsen i att hålla ner stammen. Jag ringde förra veckan till en representant för älgskötselområdet och hade önskemål om skyddsjakt på en äld eftersom jag sett en del betade tallplantor. Svaret gjorde mej mycket irriterad.
-Nej, vi måste komma ut och konstatera skadorna senare för att kunna besluta om skyddsjakt.
- Jag har en älg gående hela vintern på samma ställe och han tar varenda osprutad tallplanta. Att vänta till "senare" innebär ju bara att skadan redan är skedd.
Jag vill påstå att förståelsen för skogsägarens dilemma saknas hos icke markägande jägare. Vi försöker anpassa trädslag utifrån rekommendationer och erfarenhet, sedan får vi inte bekämpa skadegörarna.


Det här känner jag igen. Jag sitter ju på två stolar, både jägare och markägare och jägarna vill spara och öka stammarna, markägarna vill minska dem. Går jag och tittar själv på de älgskador jag drabbats av blir man ju inte alls glad. Folk är med hårt första tiden på jakten sedan är intresset noll. Det blir kallt och besvärligt, andra hobbys knackar kanske på dörren osv, kvar blir entusiasterna.
Jag tycker gott att markägare skulle ställa högre krav på jägare man arrenderar ut sin jakträtt till att vara med och jaga med målet att skjuta tilldelningen ! En jägare hemma på kammaren är ju inte till nån nytta alls.

Markägarna kan ställa hårdare krav på de som det arrenderas ut till och jag skulle direkt ställa det kravet om det vore jag... jaga älgen annars byter jag ut dig !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).