tor 21 dec 2017, 01:13#487157
Jag har kört med drönaren och dronedeploy förrförra helgen och det gick smidigt. Bara stå och övervaka det. En gång hängde sig appen och då fick jag avbryta och köra hem drönaren manuellt.
Bilder från dronedeploy. Detta togs för två veckor sedan, mitt på dagen. Drönaren kör ju 7 m/s ungefär och ljuset är ju sämre. Inkluderar en bild från Gärdet, Stockholm i Augusti där den var stationär på 120 meters höjd. Klart bättre.
Jag har nog kommit till insikten att IDAG om man ska enbart syssla med att skapa ortofoton, speciellt över sin skog som kräver bra med höjd för att bra bra, bör man satsa på DJI Phantom
4 Advanced eller Pro (som Advanced men sensorer åt sidan och bakåt samt ev lite bättre mottagning i kontrollen i.o.m. fler frekvenser. Men enligt mig tveksamt värt). Den drönaren har en större kamera och större sensor så borde fånga bilder bättre. Men det är något man har med sig i bilen. En Mavic har man med sig i traktorn som jag visat och är mer mobil.
Får försöka köra i sommar på skog när det är bra med ljus (lätt molnigt så det inte är skarpa skuggor, men likväl mycket ljus).
I jul ska jag åka ut med drönaren, dra ner mina Goggles för ögonen och flyga lite på ett ställe morbror inte kunnat besöka på länge. Då blir det filning istället för lodbilder.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.