Traktorer och processorer

Hur smörjs kedjan på era stegmatare

13 inlägg 4244 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur smörjs kedjan på era stegmatare

jarsen86  
#485631 Kollar på att köpa en stegmatare till grävaren, har kollat på två märken och dessa smörjer kedjan med hydrauloljan, detta är ett problem för marken ligger i vattenskyddsområde. Så vill höra vad ni kör med och hur detta funkar på era modeller.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

Seb macahan  
#485635 Kör med Tapio och den smörjer med hydrauolja. Jag kommer o köra med bio olja (när jag bygger med slutet system pto pump och tank). Tror inte det finns stegmatate med extern olja.

Avatar Fallback

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485644 Samma på Arbron, en magnetventil öppnar och släpper lite under kapning

Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

Huggar Herman  
#485658 Nu lär väl inte en Kesla vara aktuell att hänga på en grävare, men den smörjer med självtryck från en liten separat tank med en manuell kran på. Ingen superlösning, men det funkar så länge man kommer ihåg att stänga kranen när man är klar för dagen.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

jarsen86  
#485811 Tack för snabba svar. Det är ingen som vet om någon annan tillverkare har sågkedjeolja som smörjning. för det med hydraulolje altenativet går bort. tror inte kommunen godkänner att man släpper ut oljan helt i onödan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

Blondin 750  
#485814 På mitt Keto-aggregat är själva pumpen en väldigt enkel lösning som borde vara enkel att antingen kopiera eller helt enkelt köpa som reservdel och montera på vilket aggregat som helst. Den aktiveras av samma olja som sköter svärdmatningen och ger då en skvätt kedjeolja till svärdet. Tänk lite som funktionen på en Mastercylinder till broms eller koppling fast med väldigt kort slaglängd. Mängden regleras med brickor som avgör slaglängden.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

Seb macahan  
#485879 Är det helt otänkbart o köra grävmaskinen på bio olja då? Är du så nogrann så du väger in denna aspekt ska du nog ha bio olja i maskiner i skogen ändå. Det är ju inte ovanligt att en slang går etc. Sen fungerar kedjesmörjningen ganska enkelt på de flesta aggregat, som blondin 750 beskriver.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

jarsen86  
#486041 Vill helt inte ha bioolja på maskinen pga tidigare problem med dessa oljor, kommunen kommer även ut och besiktigar mark och maskiner vid varje avverknings anmälan, så om dom ser att vi smörjer kedjan på detta vis så kan de bli problem. har även pratat om dessa miljöoljor, och dom skall inte gå att sanera vid större utsläpp för att dom blandar sig med vatten, så har inte fått något bra svar vad vi skall ha för olja
abro har kedjeolja som tillval har en importör hittat så nu verkar det närma sig en lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

Seb macahan  
#486103 Nu är ju inte jag kommunen, men jag ser nog större problem med större läckage från basmaskinen än från smörjning av kedjan. Ett läckage från en trycklednig 200-300bar 120m/l på några sekunder motsvarar många dagars sågning.

Avatar Fallback

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

tallen100  
#486105 Ja det lilla som smörjer kedjan är ju en piss i rymden, ett läckage eller ett slangbrott är ju betydligt värre och kan det kan ju hända när som helst, men det är ju inte säkert att herrarna som kommer och kollar har en susning om det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

jarsen86  
#486179 Håller med er i detta, men myndighets personer är som dom är födda bakom ett skrivbord och tror dom vet allt. När det blev skyddsområde så skulle vi inte ens få ha maskiner på gården, dom skulle vi parkera hos grannen. Men vi har hittat två tillverkare som kan ordna detta så det löser sig, bara vi kommer överens med priset :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486186 Menar du nåt special med maskinerna eller att dom ska parkeras på en typ invallning?

Användarvisningsbild

Re: Hur smörjs kedjan på era stegmatare

jarsen86  
#486328 Det gällde alla maskiner med hydraulolja i. Men detta lyckades vi få bort, nu skall dom bara stå på hård gjord yta så att det är lätt att sanera, så man får försöka att hålla nere oljeutsläppen och göra dom så små som möjligt. Därför val att ha separat tank till smörjningen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).