ons 13 dec 2017, 22:48#485672
Jag menar inte att det är "lyx" o ha på stickan och bom. Lyx är att ha 12st Tyri lampor på en traktor!!
Skämt åsido visst är de bra, men dyra.
Det jag menar var om det var lyx o ha just de 2st Tyri lampor jag redan har på kranen, kanske skulle ha lite billigare där (eller är det precis där man ska ha de tåligaste o dyraste.
Hur som så blir det inte 12st Tyri.
Lutar åt Oledone 60W eller 40W, sen hur många vet jag inte. Skulle vilja testat en först.
Jag läste ett reportage för ett tag sen att skogsmaskinerna har börjat gå ifrån stora lampor utan sätter många små lite här och där i stället samt att de blandar LED och halogen för o skapa avståndsbedömningen bättre. LED skapar lite 2-diemensionell bild i mörker på gott och ont, bra i regn och snö men mindre bra i skogen. Sen vill jag ju ha riktigt bra lyse runt om. Framåt och sida frammåt i snöröjning, Sida och snett bakåt vid huggning och skotning samt bakåt och sida vid skotning. Får väl bli en säck med lampor...... Mötte häromdagen en Huddig på årets första snörunda, kändes som den kunde smälta snön med den rampen de hade monterat på den. Dra åt H...... vad ljust. Nu känner jag ägaren rätt väl och är det som det brukar har han nog letat upp det värsta som finns och satt två av dom!!!!
Efter att ha studerat min huggning efter skördaren i mörker (och den var väl utrustad med lyse) har jag bedömt att jag ska försöka hugga så lite som möjligt i mörker, och definitivt inte utan o stämpla först. Så omständlig kan man vara när man inte äger mer skog än jag
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem