Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178100 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#47408 Da jeg begynte å lete etter enkle og "billige" processorløsninger for å ha på en traktor, endte jeg opp med å satse på en minigraverløsning. Og processoren blir en Naarva stegmater 2000-25, just som bruker Stegmaster her på forumet har. Min traktor er ikke stor, Valmet 365S. Jeg vurderte Niab, Hypro, Patu og lignende traktorprocessorer, men de var rett kostbare alle i hop. Kom til at en liten ettgreps Naarva stegmater(280 kg, 50l/min) var tingen for meg. Skal bruke den på Nord-Norsk bjørk som ikke er så rette og fine som trærne i Sør-Skandinavia :) Jeg har alt for liten kran på vognen (Farma 3,8D), og endte opp med å kjøpe en minigraver som bare kostet det dobbelte av en ny kran, omtrent det som en ny selvdreven vogn og krane ville kostet. Gravemaskinen kan jeg også bruke til annet nyttig arbeide, skogsveger etc..

Den første saken jeg måtte lage er en monteringsbom med fot for å ha på minigraveren. I denne skal stegmateren henge.

Bild


Foten er for å snu maskinen i terrenget med gravearmen uten å belte.

Minigraveren og stegmateren er ikke kommet ennå. Håper bommen passer :)

Rolfo



   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#47438 Hehe, det var på tiden att grävmaskinen kom ut i ljuset från den "lette huggervognen", nej men bra att du lagt ut detta i en egen tråd, blir lättare att hitta då. Skall bli riktigt roligt att få följa bygget.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48106 Det hendte med min jobb at jeg reiste langt avsted (kanskje var det Berlin ;) og i mellomtiden har minigraveren Hanix36c ankommet i dag.. Min gode venn har tatt hand om den. Han sier at det er godt om knapper på joysticken. Vil ta bilde på tirsdag/ onsdag når jeg kommer heim ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#48108 Vi väntar med spänning på bilderna av nyförvärvet :grin: Hoppas nu verkligen att du kommer att bli nöjd med din maskin!

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48320 Har fått Hanix'en plassert inn hos min lokale traktormann, fått bommen på plass. Før dette gravde jeg et "hull" i snødungen, min første leksjon med nyanskaffelsen.

Bild


Aggregatet skal visstnok komme før helgen. Utfordringen nå er kobling av hydraulikk og elektronikk på riktig sett. Graverens PTO (ekstra hydraulikkuttak foran) betjenes med fotpedal. Kan være greitt for slaghammer. Er i tvil om det blir følsomt (kjenslig) nok når kvistekniverne skal styres..

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

mrlynx  
#48468 Nyfiken på vad det är för storlek på minigrävaren?
//Robert

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#48471
mrlynx skrev:Nyfiken på vad det är för storlek på minigrävaren?
//Robert


Tror att Rolfo har tagit kvelden, men jag kan prova besvara din fråga.
Det er en Hanix 36c 3,7t , nesten ny maskin.
Såg jettefin ut på bilder jag har sett av den tidigare.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48514
stegmaster skrev:
mrlynx skrev:Nyfiken på vad det är för storlek på minigrävaren?
//Robert


Tror att Rolfo har tagit kvelden, men jag kan prova besvara din fråga.
Det er en Hanix 36c 3,7t , nesten ny maskin.
Såg jettefin ut på bilder jag har sett av den tidigare.


Ja det er riktig som stegmaster sier. Maskinen ser helt grei ut, en liten skjønnshetsfeil på ene beltet / bandet hvor sidekanten er litt skadet, ellers bra. Aggregatet Naarva 2000-25 kom i dag og henger i kroken eller skal jeg si bolten. Jeg har kommet noe videre med hydraulkoplingene, men er ikke helt i mål. Magnetvekselventilen er på plass og noen slanger. Har visst fått kyla (influenca) og måtte gi meg i dag.. Sitter nå med en toddy (restlageret av julegløgg:) og håper det beste..

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#48529 Gratulerer med nytt utstyr! :grin:
Har du prøvd å løfte på på naarva`n med graveren?
Typisk å bli syk når en minst ønsker det, håper det går over fort?

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#48564 Krya på dig Rolfo, mer toddy rekommenderas! Inte för jag vet om det hjälper, men det blir i alla fall lite roligare att vara sjuk :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48649 I dag ble det ikke gjort noe. Skulle nok holdt sengen..

Bild


Solen kommer tilbake i disse dager på mine breddegrader

Bild


Der henger den..Har løftet bare en halvmeter på grunn av takhøyden

Bild


Magnetventilen som veksler mellom rotator og aggregat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#48711 Dette ser jo bra ut, mangler vel bare litt hydraulikkslanger?
Har du fått koblet opp trykknappanelet og sikringsboksen?
Ble armen lang nok, litt vanskelig å se ut fra bildene?
Har du fått skikkelig influensa, eller? :surp:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48715
stegmaster skrev:Dette ser jo bra ut, mangler vel bare litt hydraulikkslanger?
Har du fått koblet opp trykknappanelet og sikringsboksen?
Ble armen lang nok, litt vanskelig å se ut fra bildene?
Har du fått skikkelig influensa, eller? :surp:


Jeg må forlenge slangene som kommer fra aggregatet og beregne nok slakk for rotasjonen. Blir å kople direkte til aggegatet utenom rotatoren. Trykknappanelet og sikringsboks er ikke på plass ennå. Må legge opp en tilhenger/trailer kontakt også for å gi strøm til aggregatet / trykknappstyringen. Tror at ekstrabommen / armen ble lang nok, har ikke fått prøvd ute ennå. Om vinklene er optimale vet jeg ikke ennå.

Ja, det kjennes ut som influensa :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#48717 Ser at du vil ha en tilhengerkontakt for strømmen, er det for og kunne kople det raskt av graveren eller?
Jeg koblet bare - til et jordingspunkt + til strømmen til radioen slik at strømmen kuttes med tenngslåsen.
Min kommer til og bli i graveren derfor tok jeg ikke bryet med en egen tilhengerkontakt, men sikkert greit og ha hvis en vil kunne flytte dette raskt til en annen maskin/kran.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#48747
stegmaster skrev:Ser at du vil ha en tilhengerkontakt for strømmen, er det for og kunne kople det raskt av graveren eller?
Jeg koblet bare - til et jordingspunkt + til strømmen til radioen slik at strømmen kuttes med tenngslåsen.
Min kommer til og bli i graveren derfor tok jeg ikke bryet med en egen tilhengerkontakt, men sikkert greit og ha hvis en vil kunne flytte dette raskt til en annen maskin/kran.


Nei, jeg regner med at den blir på denne graveren om ikke noe spesielt skjer. Så bare at det var støpsel i enden av ledningen, kan selvsagt ta det av hvis enklere løsninger dukker opp. Takk for tipset. Knappeboksen har 4 brytere som ikke er merket. Begynner nr 1 ved ledningen eller?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).