mån 12 jan 2009, 15:51#47408
Da jeg begynte å lete etter enkle og "billige" processorløsninger for å ha på en traktor, endte jeg opp med å satse på en minigraverløsning. Og processoren blir en Naarva stegmater 2000-25, just som bruker Stegmaster her på forumet har. Min traktor er ikke stor, Valmet 365S. Jeg vurderte Niab, Hypro, Patu og lignende traktorprocessorer, men de var rett kostbare alle i hop. Kom til at en liten ettgreps Naarva stegmater(280 kg, 50l/min) var tingen for meg. Skal bruke den på Nord-Norsk bjørk som ikke er så rette og fine som trærne i Sør-Skandinavia
Jeg har alt for liten kran på vognen (Farma 3,8D), og endte opp med å kjøpe en minigraver som bare kostet det dobbelte av en ny kran, omtrent det som en ny selvdreven vogn og krane ville kostet. Gravemaskinen kan jeg også bruke til annet nyttig arbeide, skogsveger etc..
Den første saken jeg måtte lage er en monteringsbom med fot for å ha på minigraveren. I denne skal stegmateren henge.
Foten er for å snu maskinen i terrenget med gravearmen uten å belte.
Minigraveren og stegmateren er ikke kommet ennå. Håper bommen passer
Rolfo
Valmet 365S, 5 tonns vogn med Farma 3.8D kran, Norma 3 tonn hydr vinsj montert foran på traktoren, Piko vedmaskin