Traktorer och processorer

Insprutningspump Valtra A75

57 inlägg 17131 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484852 Kört maskinen i omgångar igårkväll. Inget missljud ("Ta i trä"). 🙏

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484862 Fråga: Kan man bara klämma dit "torra filter" på Valtra och ändå få det att gå?. Jag börjar ju fundera om så är fallet i mitt fall ifall verkstadsmeken har fallerat m att fylla filtrena

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484863
1512809565_20171209_094700.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484914
Skogshuggarn skrev:Fråga: Kan man bara klämma dit "torra filter" på Valtra och ändå få det att gå?. Jag börjar ju fundera om så är fallet i mitt fall ifall verkstadsmeken har fallerat m att fylla filtrena


Kan man kanske men den börjar i vart fall inte gå förrän det är soppa i filtren och att fylla med den usla handpumpen är minst sagt segt.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484995 Dag 2. Nja,,,, lite ljud från pumpen första 3-5 sek, Bort med finfiltret och "toppat" det igen. Nu gick det "bara" i 0.5 dl så förmodligen hade jag kvar lite luft sedan demonteringen av stigarröret. Loss med spridarreturbanjon på huset och nu kommer det faktiskt diesel när man pumpar. Den usla bygeln på matarpumpen känns dessutom som det ska göra - "stummare". Avluftningen till tanken?,,, är det den man ser i påfyllnadsröret "kl 12"?. "Galvningen i röret är mist sagt usel". Ser bättre ut i min 40 år gamla 650. Har dom gett kvalitetsansvarig på Valtra sparken?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485003 Om anslutningen till filtret inte är lufttät då kan du hålla på sådär i evighet. Det blir inte bättre för det. Jag slängde bort skiten och köpte en filterhållare från Olsson i Ellös med ett vanligt CAV filter som inte kostar många kronor när det ska bytas.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#485005
Skogsola skrev:Om anslutningen till filtret inte är lufttät då kan du hålla på sådär i evighet. Det blir inte bättre för det. Jag slängde bort skiten och köpte en filterhållare från Olsson i Ellös med ett vanligt CAV filter som inte kostar många kronor när det ska bytas.


Är det skillnad kanske på filterfabrikat.?. (Enbart själva filtret- ej hållare). Hurpass bra är egentligen AGCO?, Vill minnas att jag sett ngn A 75 med "Donaldsson" filter. Har ditt tips i stark åtanke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485009 Hela konstruktionen med bajonettfattning på filtren i kombination med att matarpumpen ska suga uppåt bortåt en meter är fullständigt åt fanders. Hade soppan runnit med självtryck hade det funkat. Det är faktiskt mera konstigt om det finns Valtror av den här årgången som inte krånglar.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#485016 Jag skulle helst vilja ha "spin-on" filter.slamglas är iofs kanon men jävklar vad man har rapplat med den där "tripp-trapp" konstruktionen ibland. Mest pga av dåliga eftermarknadsfilter och usla packningar. Därav frågan om AGCO. Tycker att gummipackningarna är mer av "plastkaraktär" i dom. Någon som kör på annat fabrikat?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485023 Finns det andra så är väl det bra men AGCO har väl sett till att undvika konkurrens genom den egensinniga konstruktionen. I värsta fall så har de mönsterskyddat dem så att de kan ta så löjligt mycket betalt.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#485086
1512922428_r40-t604_039.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#485511 Uppföljning till den lilla men ack så värdefulla skara människor som kommit med input runt problematiken.

Startat/kört i omgångar utan åtgärder. Man hör ett svagt "tickande" (bråkdelen av tidigare ljud) några sek eft start (kall), men det försvinner. Jag är relativt övertygad om att det är kallstartfunktionen som ligger på vilket oxå omtalas i "Skogsolas", tråd. Maskinen har dessutom stått stilla nu i snart 2 dygn så den verkar inte heller släppa tillbaka bränsle även om en backventil kanske vore på sin plats eft sugledningen LMM då?,,,som påpekat fel i den dyraste änden av bränslessystemet. De känns inte längre som ett gediget och trovärdigt alt vilket jag även framfört. Det här ska vara expertis på allra högsta nivå och slutledningsförmågan räcker inte ens till att kolla det mest "basala". Ännu värre är det med maskinkedjan som utfört service på maskinen. Man har i princip misslyckats på alla servicepunkter. En av dessa blev inte ens utförd trots att den togs upp skriftligt i AO. Bara dra på sig blåstället och fixa själv, men kanske lika gott det?. Tänkte dock se om det finns någon "håg till gottgörelse" för allt man har fått jävlas med själv i flera dgr tack vare den urusla servicen. Detta i rykande snöstorm och när vi behövde maskinen som allra mest- men tvivlar!!!.Service gör man ju för att säkerställa/förbättra funktionen på det man äger -inte tvärt om.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).