Föryngring

Plantering av gammal mossodling

80 inlägg 36247 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484103 Planterade gran på några mindre mosstegar. Förra våren tog jag skärmen och det uppskattades inte av plantorna.
Bor iofs. i ett ökänt köldhål 6-7 mil söder om dig men tror att förutsättningarna är rätt lika.
Hade jag inte haft skärmen är jag inte säker på att det blivit någon skog alls.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484153 Låter nedslående.... I och för sig kommer det nog mycket löv när jag rotat runt med grävmaskinen, men det tar ju några år innan slyet skyddar nysatta plantor. Ska ta lite bilder allteftersom projektet fortskrider. Är det bara gran som är alternativet? Hur frost- och fuktkänslig är tallen?

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484154 Det skulle vara kul att komma o titta på planteringen hos dig @busholle, kan ju inte vara så långt mellan oss.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484166 Du är välkommen.
Tallen är generellt underskattad, tycker mig se fler och fler belägg för det. Härom veckan var det att tillväxtmodellen visade för lågt och härom året var jag på en tallexkusion där tillväxten låg 20-30% över förväntat av ståndorten.
Tallen klarar frost genom att skjuta skott först innan barren kommer, det blir räddningen i vår region där nattfrosten härjar fram i juni.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#484199
busholle skrev:Du är välkommen.
Tallen är generellt underskattad, tycker mig se fler och fler belägg för det. Härom veckan var det att tillväxtmodellen visade för lågt och härom året var jag på en tallexkusion där tillväxten låg 20-30% över förväntat av ståndorten.
Tallen klarar frost genom att skjuta skott först innan barren kommer, det blir räddningen i vår region där nattfrosten härjar fram i juni.

Hade varit trevligt om det gick å samordna en sån träff i och med jag ska plantera på min mossodling nästa år. Jag har ungefär lika långt

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

hlb  
#484233 Jag kommer gärna också, om jag får.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

jannee  
#484238 Jag har planterat igen några mossar, en del mindre någon lite större (1 ha).
Behandlade (sprutade) odling på hösten med Roundup, våren därpå planterat med 4 åriga granplantor.
Fungerat över all förväntan.
Gjorde dock ett fel, planterade på tok för tätt.
Efter vad jag idag vet skulle jag i alla fall plantera med minst 2,5 meters förband, kanske t.o.m. med ca 2,8 meters förband = planterat så att jag definitivt aldrig behövt göra någon gallring av granarna.
Som det idag är växer granrötterna i ytan eller en del t.o.m. ovanpå marken, vilket gör det bekymmersamt att gallra.
Jag är som jag är och tänker :?: plantera glest för att vid ca 20 års ålder ta bort allt eventuellt löv som självföryngrat sig mellan granplantorna = innan granrötterna blivit alltför ytliga.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484241 Som sagt ni är välkomna. Förvänta er inte något stort bara, de flesta skiftena är små eller mycket små. Har inte mer än 0,5ha granplantering att titta på men betydligt mer tallplanteringar på varierande mark och med varierande föryngringsmetod.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484244 Låter ju superkul med en "minigallringsdag". Hur hittar vi busholle IRL?

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

bgl  
#484246 Jag har bara följd med i tråden, men kan göra en tråkig kommentar om ytliga granrötter.
Vi köpte för ca 20 år sen ett litet grannskifte där det fanns en mossodling(egentligen kärrodling) som dåvarande ägare planerade med gran 1946. Planteringen måste ha blivit helt lyckad och beståndet gallrades ca 1975 med bandgående skotare, möjligen Teg, som då rev sönder massor med ytliga rötter. Av ett par vindfällen insåg jag att i alla fall vissa träd var rötskadade. Frågan var om beståndet skulle gallras en gång till eller slutavverkas. Jag borrade några stammar och såg ingen röta, men en klok person borrade på 1 meters höjd där vi upptäckte röta i massor av stammar. Vi slutavverkade allt. På 600 m3fub blev det mer än 70 m3fub rötskadade rotstockar! Rötan måste ha varit ganska färsk, nästan allt var under 3 meters höjd så det gick att aptera 3 meters rotstockar. Förmodligen hade rötan uppkommit vid gallringen 30 år tidigare. Att plantera gran var mer än tveksamt så frågan om föryngringssätt löstes genom stubbrytning och självföryngring av inblåsande björkfrö, vilket godkändes av Skogsstyrelsen. I angränsande bestånd vinner självsådd björk direkt över planterad gran så vi hoppas att denna björk ska etablera sig lika bra.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484255
uffejohan skrev:Låter ju superkul med en "minigallringsdag". Hur hittar vi busholle IRL?


Miniplantskogsdag i så fall.

Hittar mig gör ni utanför Hagshult, Skillingaryd.

Fundera igenom ett förslag på tid så ska vi nog sy ihop något. Problemet är att det behöver vara tjälfritt så vi kan gräva någon provgrop. Det ger att vi behöver hinna med det innan jul eller fram i mars.

När jag funderar på det så har jag något skifte på morsans mark där det växer andra generationen på mosstegar. Det planterades igen av gammelmorfar på 30-talet och trillade i Gudrun och framåt.
Förresten kanske @Torbjörn Johnsen vill följa med, han bor ju ändå i närheten?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Torbjörn Johnsen  
#484257 Jag hänger gärna på! Kanske kan fixa "skogsforum-fika". Sätt ett datum så har vi nåt att utgå från så får vi se hur många vi blir. Det här är nog en intressant fråga för många med mossmarker på höglandet.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484262 Skillingaryd är ju inte längre bort än att man kan åka en dag. Mossgallring är alltid intressant att titta på.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#484266 känns som att det blir svårt och hinna med det innan jul för min del hade passat bättre framåt mars april

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Sne4  
#484269 Ligger utanför min räckvidd, men jag lägger gärna in ett önskemål om bilder och filmklipp från träffen.

Själv har jag ingen mossodling, i vad jag menar med mosse, men urdikad kärrmark däremot. Sjunkade mark, där underliggande morän kommer allt mer i dager på de torrare partierna. Ganska otroligt när man tittar på en stenbumling som ligger på fast mark och får höra att "den där stenen kände jag med plogen på 50 talet"

Jag har områden som legat i träda sedan 50-talet utan att träden fått grepp. Ska nog göra ett försök med ytorna, men har inte riktigt bestämt mig för hur ännu.

Äldsta partiet med granar är c:a 100 år (enligt personen som gjorde skogsbruksplanen) och flera står på socklar med grova rötter som går ovanför marken. Maskingallring är inte att tänka på sådana marker i min mening heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).