Vedmaskiner, flishuggar

Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

86 inlägg 42516 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#269461 Som rubriken lyder, har någon av er erfarenhet av den nya vedmaskinen Hakki Pilke 38 som kom förra året?
Jag har en 1x37 easy idag och är lite sugen på att byta upp mig.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

erik__j  
#269673 Den går kanonbra

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#269829 Jag har upplevt 1x37 som osmidig när man ska serva den, tex komma åt och justera kilremmarna. Hur är 38:an på den punkten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Magsmann  
#358939 Har hört att det har förekommit en del problem med elektronik och hydraulik, men nu är jo klyveren elektriskt styrd mens resten är hydraulisk..
Ellers är det ju spännende med ny design - dekselet kan hävas i ett. Själv är jag interesserad i den "nya" Falcon, som visstnok bara har hydrauldrevne komponenter, inga kilremmer eller elektronik :smile:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#359041 Nu har 38an funnit några år så barnsjukdomarna borde ju börja på att vara borta?
Är det nån här som har en 38a?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Magsmann  
#359402 Jag håller med om det, men det med problemer med elektronik og hydraulik som jag nämnde har jag bara frå en som delte sine erfarenheter, så det är tydligen inte många som har en sådan ännu. Hadde det varit något mer omfattande problem eller att flera hadde samma problem skulle kanske Maaselänkone göra något med det. Och sedan skulle "uppgraderinga" säkert varit reklamerad.. Men det verkar som at det finns liten erfarenhet av dissa maskiner i både Norge och Sverige...?

Det var för övrigt en sådan til salu för 70.000 NOK som var lite begagnad (115.000 NOK for en ny), och jag har bara sett den här til försäljning i Norge.
Producerar du mycket med din 1x37 easy?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#359413 Nej det bli väl i snitt ett par hundra m3 /år med den, men efter lång och trogen tjänst har jag börjat fundera på byte och tycker 38:an verkar intressant men man vill ju gärna höra andras erfarenheter först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359515 Har en som hjälper oss med att såga, han har en 38 som det var pumphaveri på nyss, ingen aning om hur många m3 den har gått. Har varit nåt lite strul med elen nån gång också, bytt ventilpaket under första året.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

simzon  
#484159 Snart två år sedan det diskuterades, har vi någon som har mer erfarenhet av HP 38 eller den nya uppdaterade HP 38 Pro?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#484173 Har en HP38 och är mycket nöjd med den, ett stort lyft jämfört med 37:an

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

mrvimek  
#484249 Hade en 1x37 och fick byta nå remmar men annars så gick den bra och gick nog ca 1000 kubik genom maskin :)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#565152 Jag är sugen på att byta bort min Easy 37 mot en Pro 38. Ni som har bytt har ni tittat på och jämfört med några andra vedmaskiner och går era 38-or fortsatt bra?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#565231 Min 38a har fungerat klockrent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#565351
svampbob skrev:Jag är sugen på att byta bort min Easy 37 mot en Pro 38. Ni som har bytt har ni tittat på och jämfört med några andra vedmaskiner och går era 38-or fortsatt bra?


Det blev en ny 38a idag och ev hinner jag prova den innan årets ved är färdigt.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Amatörhuggare 62  
#565354 Pro 38 är väl en proffsmaskin.
Så det blir säkert kanonbra.

Jag har en Falcon, å det är till
Egna pannan, å kakelugn i Syrrans
Sommarstuga

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).