mån 04 dec 2017, 16:25#483902
Zetor är egentligen inte ett dumt val, och med din budget är det en prisvärd traktor.
Min far köpte sin sista nya Zetor på 80-talet, och visst, det fanns en del problem med den, men i det stora hela var det en driftsäker traktor.
Den traktorn gick oavkortat i skogen ifrån november-mars varje vinter, och drog en 10 tons vagn.
Faktum är att Zetorn var en sjujäkla traktor att gå i både snö och skog.
Jag minns när jag var liten och åkte med och snön gick över framhjulen, och traktorn bara tuggade på.
Den var minst lika bra i skogen som den senare 6400;an vi hade, om man räknar bort Valmets hytt som är i en klass för sig.
Dessutom hade Zetor tryckluft till det mesta, så redan innan Zetor hade en knappkoppling körde pappa med en sådan.
Lite kuriosa i ämnet var att pappa var på en resa till fabriken där de tillverkades, och berättade detta för en konstruktör.
Något år senare skall detta tydligen ha funnits som tillval.
Det enda problemet av karaktär jag kan minnas var att hyttupphängningen rostade sönder så att hytten ramlade ner på växelspaksstaget.
Zetorn du har länkat till ser riktigt välvårdad ut, och om den är lika välskött som gården är det förmodligen ett bra köp.
Industriell ekonomi, skog, hund och husbilsresor. Det är mitt liv beskrivet med fyra ord.