Traktorer och processorer

Däckdimensioner till Valmet 6100

17 inlägg 6390 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däckdimensioner till Valmet 6100

fitz  
#482438 Funderade på att posta denna fråga under den allmänna Valtra 6000-tråden men tycker ämnet är lite väl specifikt.

Jag skulle vilja sätta 18.4-däck där bak på min inkommande 6100. Har laddat ner verkstadshandboken från nätet och enligt den så måste det i så fall sitta 18.4-34/14 FOR där bak och 13.6-24/10 FOR där fram. Alltså olika antal gummilager på bak- och framdäcken. Är det verkligen så att antal gummilager gör en märkbar skillnad på diametern, så att jag inte kan ha vanliga 8 eller 10 lagers diagonal både fram och bak?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

hayabusa 08  
#482452 Står det verkligen "måste"?
Tror inte att det ska ha någon betydelse, snarare är det ju bättre att det sitter likadana däck fram som bak.
13,6 fram ihop med 18,4 ger en liten fördrivning vilket sparar framdäcken men jag vet många som kör med 14,9 fram som ju ger en högre fördrivning.
Planerar själv att sätta 14,9 fram ihop med 18,4 bak på min 6550 då jag anser att en högre fördrivning kan ge en liten fördel i skogen.

Föresten, var hittade du verkstadhandboken? Är själv på jakt efter en sådan till min traktor :P

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

fitz  
#482459 Jag hittade den på maskinisten.net (man måste vara inloggad för kunna ladda ner).

Med "måste" menar jag i det här fallet att det finns en tabell med olika parvisa däckskombinationer angivna och där är 18.4-34/14 + 13.6-24/10 förprickat men 18.4-34/8 + 13.6-24/8 är det inte på just 6100an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482498 De är inte hela sanningen, omkretsen på samma storlek kan variera mellan olika fabrikat med så ska du vara petig så behöver olika däckkombinationer beräknas så du får en fördrivning av max 5%

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

ÅsaNisse  
#482504 Om du håller dig till dimensionerna 18.4-34 bak och 13.6-24 fram och har samma typ på däck diagonal/radial så spelar lagerklass mindre roll. Forestdäcken är hårda som hockeypuckar om du ska åka på väg, men perfekta i skogen. Nu tror jag inte du kan lasta ned en 6100 så det krävs så många lager till den traktorn. Axeln går nog av innan däcket smäller.

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482510 Håller med föregående talare sen ska man nog inte blanda radialer med diagonaler eller skogsdäck då dom jobbar underlaget olika

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

fitz  
#482531 Det var ju skönt att höra, äkta forest-däck har jag ändå inte råd med;)

Gnisten, hur räknar jag ut procent fördrivning utan att veta vilka diametrar som ger noll fördrivning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482532 Ska leta upp formeln sen ikväll annars påminn mej!

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

ÅsaNisse  
#482585 Du har ju rätt fördrivning om du använder de däckdimensioner som Valtra föreskriver till din traktor. Att räkna och komma rätt är lite besvärligt för du måste ha belastad rullningsradie för att med en formel få fram hur långt hjulet går på ett varv. Det är varken den belastade eller däckets obelastade radie som blir exakt för gummi är elastiskt. Vad som är viktigast är väl att inte köra med fyrhjulsdriften i på fast underlag. Är det lite geggigt så har några % hit eller dit liten betydelse.

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482592 Rullomkrets fram
--------------------------x utväxlingförh
Rullomkrets bak

I den formeln får du fördrivningen i procent.
Inte hundra på om utväxlingsförhållandet varierar mellan 6100 och 6550 som jag har, den har 1,339.
Rullningsomkretsen brukar gå att hitta på respektive tillverkares sidor

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

fitz  
#482652 Naturligtvis - utväxlingsförhållandet... Känner man till det så är ju ovanstående formel egentligen självklar. Ska se om jag kan hitta det för min.
Man tackar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482674 Har för mej att de står i manualen

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

Bert1  
#484175 Vad har du för storlekar på traktorn nu?

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

fitz  
#487578 Bert1, för närvarande har den industridäck 12.4-24 fram och 16.9-34 bak. Ingen höjdare i skogen. Den har visst gått på en plantskola tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner till Valmet 6100

ÅsaNisse  
#487666 Industridäck med broddkedjor är perfekt för skogen. Kört med det sedan jag knäckte radialerna efter Gudrun.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).