MotorsÄg och handhÄllet

Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

69 inlĂ€gg 23726 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

steppdeck  
#383640 Takker for svarâ˜ș

Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

totte  
#383687
Loudwig skrev:Ljudet Àr som pÄ en stooor vinkelslip, hörselskydd Àr ett mÄste.


Det gÀller alla elsÄgar, Àven mindre sÄna som inte förefaller att lÄta sÄ mycket. De riktigt skadliga ljuden frÄn en motorsÄg Àr inte motorvrÄlet, Àven om det Àr illa nog. Det riktigt farliga Àr det mycket högfrekventa ljudet frÄn kedjan, ett ljud som man inte upplever som högt men som Àr mycket skadligt för hörseln i det högfrekventa omrÄdet, det som ocksÄ Àr mest kÀnsligt för skador.

NÀr hörseln i det högfrekventa omrÄdet gÄr förlorat sÄ blir förmÄgan att uppfatta tal mycket sÀmre. Samtal i sÀllskap eller dÀr det finns störande ljud omkring blir svÄrt eller omöjligt. Jag talar av erfarenhet.

ANVÄND ALLTID HÖRSELSKYDD TILL KEDJESÅGAR!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#383710 HÄller helt med, första tecknet pÄ hördelskada Àr nÀr man fÄr svÄrigheter att uppfatta tal i bullriga miljöer. Jag har ocksÄ den erfarenheten. Hörselskydd Àr mÄste, gött med radio i ocksÄ sÄ fÄr man lite underhÄllning under tiden.. :-BD

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#480999 Tack Loudwig för en fantastiskt informativ trÄd! Jag köpte en likadan sÄg idag som ska modifieras till helgen. Ska bli vÀldigt spÀnnande och jag tror att stilen kommer att briljera pÄ vedbacken ocksÄ.

Det Ànda som kÀnns lurigt Àr att modds Logosols mutter till halvrund dÄ jag inte har tillgÄng till svarv men det löser sig nog.

Avatar Fallback

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

axwell  
#481010
Willgott skrev:Det Ànda som kÀnns lurigt Àr att modds Logosols mutter till halvrund dÄ jag inte har tillgÄng till svarv men det löser sig nog.


Varför förstöra Logosols specialmutter, gör ett 22 mm runt hÄl i kÄpan.

SÄ har jag gjort pÄ mina elsÄgar.

Startade "en stor stark elsÄg" men dÀr hade jag inte pÄ lÄnga vÀgar sÄ bra bilder som Loudwig, nÀr han gjorde pÄ sin sÄg.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481022 Jag filade faktiskt den muttern rund sÄ den passade fint i hÄlet, det var inte sÀrskilt svÄrt eller tidskrÀvande. DÀremot gjordes det hÄlet i plasten samt distanshylsan av en person med mer verkstad (och mindre snack) Àn mig.

Klart man kan borra ett större hÄl om man vill, men jag gillar att ha distansen pressad fast i kÄpan. Muttern funkar fortfarande lika bra pÄ vilken vanlig sÄg som helst efter modifieringen.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481023 Glömde att tacka Axwell igen för trÄden som han startade som var i stort sett hela kunskapen jag hade angÄende denna modifiering.

Efter att jag nu kört med sÄgen en del vill jag ocksÄ passa pÄ att nÀmna att den distanshylsan jag gjorde i bland kÀrvar fast mot muttern. I vÀrsta fall skruvar man ur bakre svÀrdsbulten samtidigt med muttern. Lite fett pÄ distansen löser detta problem.

... om jag nu kunde fÄ ur tummen och hitta en vettig kedjeslip till klyvkedjan ocksÄ. :grin:

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#481041 Ja Axwell Àr föregÄngsman och ska ha stort tack, jag kommer att Äterkoppla i "En stor stark" trÄden hur det gÄr för mig.

Tycker att det blir snyggt som Loudwig gjort med ett 16mm hÄl sÄ jag kommer att försöka med det först. Har tyvÀrr ingen frÀs men en pelarborr och med ett nytt 16mm kvistborr sÄ borde det funka.

Har du byggt en sÄgbÀnk eller fÀster du en linjal pÄ stockarna? Fick precis tag i tvÄ nyfÀllda körsbÀrstockar till premiÀrsÄgningen :grin:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481068 Jag kör med linjal för de första tvÄ snitten.

Det gÄr nog bra med kvistborr ocksÄ om man tar det lugnt. Funkar det inte sÄ gÄr det alltid att fila upp till rÀtt storlek.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#481641 Borrade med kvistborr i pelarborren och det gick som smort, tog smÄ steg i taget.

DÀremot har jag fastnat pÄ att fÄ loss styrbulten, hur mycket ska man vÀrma pÄ den? VÀrmde med vÀrmespistol drygt en minut men lyckades inte rubba den alls. Hade en spÄrmejsel med rörtÄng runt.

Tips pÄ hur jag ska angripa bulten?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481648 Jag har för mig att jag körde med polygrip runt kragen pÄ den. Den satt hÄrt med nÄn loctite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

axwell  
#481656
Willgott skrev:DÀremot har jag fastnat pÄ att fÄ loss styrbulten, hur mycket ska man vÀrma pÄ den? VÀrmde med vÀrmespistol drygt en minut men lyckades inte rubba den alls. Hade en spÄrmejsel med rörtÄng runt.

Tips pÄ hur jag ska angripa bulten?


I ett tidigare inlÀgg fattade jag det som styrbulten följde med ut nÀr du ville lossa förlÀngda muttern.

Om det Àr sÄ blir det lÀttare, dÄ kan du vÀrma mycket lÀngre Àn en minut med en vÀrmepistol.

Skruva först fast 2 muttrar pÄ styrbulten som du drar Ät mot varandra.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481660 Ja-det stÀmmer jag fick med den ut nör jag lossade logosolmuttern som kÀrvade i distansen och gÀngade ur bakre svÀrdsmuttern.

Att dra pÄ tvÄ muttrar Àr en bra ide.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#481704 Polygrip OK! Jag försökte med spÄrmejsel som pÄ bilden i trÄdens första sida men det ville sig inte nÀr jag försökte. Har inte hunnit prova idag med mer vÀrme men imorgon hopppas jag.

FÄr erkÀnna att jag har svÄrt att följa med i diskussionen om muttrar pÄ styrtappen?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481733 Sorry, originalstyrtappen Àr ju inte gÀngad! Polygrip Àr jag rÀtt sÀker pÄ, men bilden jag lade upp visar mejsel med nyckel pÄ skaftet?

Oavsett sÄ ska den ju bort och nog inte ÄteranvÀndas..

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).