fre 10 nov 2017, 21:09#480355Vad tusan är det för trädslag man stöter på då och då som vissa kallar ” tyskgran?” De små plantorna påminner om idegran, men trädet blir jättelikt. Det jag kommer att tänka på är abies grandis. Dessa ” tyskgranar ” har jag främst stött på i östra södermanland i mindre bestånd. Hittar man mindre plantor så finner man sen större plantor ju närmare moderträdet man kommer.
Öppna kategorin
Trädslag
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 10 nov 2017, 21:57#480361Lite bilder, när du nästa gång råkar komma i närheten. Gärna närbilder på barren, båda sidor, det kan ibland ge bra ledtrådar om arten. Att det borde vara någon av Abies-arterna är väl högst troligt.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
fre 10 nov 2017, 22:17#480364Det är absolut en Abiesart då barren är platta och mjuka. Jag har nu ” dammsugit ” nätet på info och bilder. Jag kan inte se annat än att det rör sig om abies grandis, den är härdig i de södra landskapen dit södermanland självklart hör. I ett område som gränsar till Kolmården växer en riktig jätte, den är runt 30 meter hög, en höjd som visserligen inte är en direkt märkvärdighet, men vidden är något enastående att skåda..
TS
fre 10 nov 2017, 22:59#480371Som Totte skriver, det hadde vært fint med bilder av nålene om du har mulighet. Gjerne også bilder av barken og konglene.
Abies grandis som du skriver om har veldig særegne kongler, veldig likt det som sitter på blant annet korea og japan edelgran. Har grana kongler som er mer lik Picea abies og med litt sølvfarget underside av nålene, så kan det hende at det er sitka - Picea sitchensis.
Douglasgran - Pseudotsuga menziesii kan også være en mulighet. Disse kan bli veldig høye, men er mer lik vanlig gran både når det kommer til nåler og kongler enn det Abies grandis er.
Abies grandis som du skriver om har veldig særegne kongler, veldig likt det som sitter på blant annet korea og japan edelgran. Har grana kongler som er mer lik Picea abies og med litt sølvfarget underside av nålene, så kan det hende at det er sitka - Picea sitchensis.
Douglasgran - Pseudotsuga menziesii kan også være en mulighet. Disse kan bli veldig høye, men er mer lik vanlig gran både når det kommer til nåler og kongler enn det Abies grandis er.
fre 10 nov 2017, 23:14#480374Min arbetskamrat hade tagit med sig en kvist från ett träd han hittat i Skåne, där sa de att trädet var en kustgran som ju är trivialnamnet på just A Grandis, enligt kamraten skulle trädet enbart trivas nere i Skåne. Men jag kände väl igen barren och vet bestämt att det är samma träd jag sett 50 mil norrut i landet.
TS
fre 10 nov 2017, 23:16#480375 exakt såhär ser kvisten ut..
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 11 nov 2017, 01:30#480386Tror kamraten har lite fel där. Det går nog bra att odla kustgranen upp mot Mälardalen, i kustnära trakter i alla fall. Sörmland har stora områden med växtzon 2 och det är den zon som finns i det inre av Skåne.

2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
mån 13 nov 2017, 18:48#480692Jag har bestämt för mig att det finns Kungsgran på Ekolsunds Slott i Enköpingstrakten. Vet inte hur stora de är men har länge tänkt göra ett besök dit, men som vanligt så är det sånt som jag ska göra sen nån gång...
Jomenvisst...
mån 13 nov 2017, 19:41#480704
Detta är nog en Abies alba eller silvergran som hör till ädelgranarna. Den är vanlig på kontinenten i bland annat Tyskland. På tyska heter den Tanne till skillnad från Fichte som är tyska för vår vanliga gran som också finns i Tyskland. Silvergranen är ännu mera sekundärträdslag än våran vanliga gran.
Det går bra att plantera Silvergran i åtminstone Götaland och den förekommer i trädgårdar här och var. Den fröar av sig och jag har nog 50-talet små plantor i min skog på en plats nära ett tärdgårdsexemplar som planterats som prydnad.
anersimyra skrev: exakt såhär ser kvisten ut..
Detta är nog en Abies alba eller silvergran som hör till ädelgranarna. Den är vanlig på kontinenten i bland annat Tyskland. På tyska heter den Tanne till skillnad från Fichte som är tyska för vår vanliga gran som också finns i Tyskland. Silvergranen är ännu mera sekundärträdslag än våran vanliga gran.
Det går bra att plantera Silvergran i åtminstone Götaland och den förekommer i trädgårdar här och var. Den fröar av sig och jag har nog 50-talet små plantor i min skog på en plats nära ett tärdgårdsexemplar som planterats som prydnad.
mån 13 nov 2017, 21:58#480720Bilden jag la in är inte kvisten som kamraten visade, det är en bild på just en abies grandis som jag hämtat från nätet.
TS
mån 13 nov 2017, 22:01#480722
Albans barr och kvistar är faktiskt ännu mer lika den kvist som kamraten visade mig..
Hanatorp skrev:anersimyra skrev: exakt såhär ser kvisten ut..
Albans barr och kvistar är faktiskt ännu mer lika den kvist som kamraten visade mig..
TS
mån 13 nov 2017, 23:17#480733Jag måste nog hålla med Hanatorp om dennes bedömning om att det handlar om silvergran, europas enda ädelgran. Den var dessutom populär att plantera i herrgårdsmiljöer och på skogsförvaltningar runt slutet av 1800-talet. Förmodlingen ett sånt bestånd du sett i Mälardalen. Sveriges högsta träd lär för övrigt vara en silvergran som växer på Hunneberg.
Jonsered 2252, MF 690, Vreten 900
tor 31 okt 2019, 20:03#593515I eftermiddags tog vi ner en enorm, trestammig silvergran. Ca 80 år gammal (gårdsträd)
Blev överraskad av hur lätt den var i relation till volymen. Inte alls som en tomtgran av vanligt snitt.
Dessutom hur mycket grenar den hade! Blev flera containerlass för att få iväg riset.
Blev överraskad av hur lätt den var i relation till volymen. Inte alls som en tomtgran av vanligt snitt.
Dessutom hur mycket grenar den hade! Blev flera containerlass för att få iväg riset.
tor 31 okt 2019, 23:41#593555
Hade ni tagit ner granen lite tidigare och haft tid att sortera ut de spädare grentopparna så hade ni kunnat göra er en smärre förmögenhet på dessa nu inför alla helgona helgen..🤑🤑🤑🤑🤑 Själv körde jag för drygt femton år sedan en silvergran till tippen veckan innan alla helgona och höll på att göra i brallorna när jag fick reda på kilopriset för ” finris ” från silvergran..
Uvskogen skrev:I eftermiddags tog vi ner en enorm, trestammig silvergran. Ca 80 år gammal (gårdsträd)
Hade ni tagit ner granen lite tidigare och haft tid att sortera ut de spädare grentopparna så hade ni kunnat göra er en smärre förmögenhet på dessa nu inför alla helgona helgen..🤑🤑🤑🤑🤑 Själv körde jag för drygt femton år sedan en silvergran till tippen veckan innan alla helgona och höll på att göra i brallorna när jag fick reda på kilopriset för ” finris ” från silvergran..
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).