Öppna kategorin

Trädslag

22 inlägg 6939 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädslag

anersimyra  
#480355 Vad tusan är det för trädslag man stöter på då och då som vissa kallar ” tyskgran?” De små plantorna påminner om idegran, men trädet blir jättelikt. Det jag kommer att tänka på är abies grandis. Dessa ” tyskgranar ” har jag främst stött på i östra södermanland i mindre bestånd. Hittar man mindre plantor så finner man sen större plantor ju närmare moderträdet man kommer.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Trädslag

totte  
#480361 Lite bilder, när du nästa gång råkar komma i närheten. Gärna närbilder på barren, båda sidor, det kan ibland ge bra ledtrådar om arten. Att det borde vara någon av Abies-arterna är väl högst troligt.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag

anersimyra  
#480364 Det är absolut en Abiesart då barren är platta och mjuka. Jag har nu ” dammsugit ” nätet på info och bilder. Jag kan inte se annat än att det rör sig om abies grandis, den är härdig i de södra landskapen dit södermanland självklart hör. I ett område som gränsar till Kolmården växer en riktig jätte, den är runt 30 meter hög, en höjd som visserligen inte är en direkt märkvärdighet, men vidden är något enastående att skåda.. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslag

Ferguson system  
#480371 Som Totte skriver, det hadde vært fint med bilder av nålene om du har mulighet. Gjerne også bilder av barken og konglene.

Abies grandis som du skriver om har veldig særegne kongler, veldig likt det som sitter på blant annet korea og japan edelgran. Har grana kongler som er mer lik Picea abies og med litt sølvfarget underside av nålene, så kan det hende at det er sitka - Picea sitchensis.

Douglasgran - Pseudotsuga menziesii kan også være en mulighet. Disse kan bli veldig høye, men er mer lik vanlig gran både når det kommer til nåler og kongler enn det Abies grandis er.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag

anersimyra  
#480374 Min arbetskamrat hade tagit med sig en kvist från ett träd han hittat i Skåne, där sa de att trädet var en kustgran som ju är trivialnamnet på just A Grandis, enligt kamraten skulle trädet enbart trivas nere i Skåne. Men jag kände väl igen barren och vet bestämt att det är samma träd jag sett 50 mil norrut i landet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslag

anersimyra  
#480375
1510352156_a57753bf-06dd-4b10-82a1-8c395c02e9c6.jpeg
exakt såhär ser kvisten ut.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslag

totte  
#480386 Tror kamraten har lite fel där. Det går nog bra att odla kustgranen upp mot Mälardalen, i kustnära trakter i alla fall. Sörmland har stora områden med växtzon 2 och det är den zon som finns i det inre av Skåne.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Trädslag

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480692 Jag har bestämt för mig att det finns Kungsgran på Ekolsunds Slott i Enköpingstrakten. Vet inte hur stora de är men har länge tänkt göra ett besök dit, men som vanligt så är det sånt som jag ska göra sen nån gång...

Avatar Fallback

Re: Trädslag

Hanatorp  
#480704
anersimyra skrev:
1510352156_a57753bf-06dd-4b10-82a1-8c395c02e9c6.jpeg
exakt såhär ser kvisten ut.. :-bd


Detta är nog en Abies alba eller silvergran som hör till ädelgranarna. Den är vanlig på kontinenten i bland annat Tyskland. På tyska heter den Tanne till skillnad från Fichte som är tyska för vår vanliga gran som också finns i Tyskland. Silvergranen är ännu mera sekundärträdslag än våran vanliga gran.

Det går bra att plantera Silvergran i åtminstone Götaland och den förekommer i trädgårdar här och var. Den fröar av sig och jag har nog 50-talet små plantor i min skog på en plats nära ett tärdgårdsexemplar som planterats som prydnad.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag

anersimyra  
#480720 Bilden jag la in är inte kvisten som kamraten visade, det är en bild på just en abies grandis som jag hämtat från nätet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslag

anersimyra  
#480722
Hanatorp skrev:
anersimyra skrev:
1510352156_a57753bf-06dd-4b10-82a1-8c395c02e9c6.jpeg
exakt såhär ser kvisten ut.. :-bd


Detta är nog en Abies alba eller silvergran som hör till ädelgranarna. Den är vanlig på kontinenten i bland annat Tyskland. På tyska heter den Tanne till skillnad från Fichte som är tyska för vår vanliga gran som också finns i Tyskland. Silvergranen är ännu mera sekundärträdslag än våran vanliga gran.

Det går bra att plantera Silvergran i åtminstone Götaland och den förekommer i trädgårdar här och var. Den fröar av sig och jag har nog 50-talet små plantor i min skog på en plats nära ett tärdgårdsexemplar som planterats som prydnad.

Albans barr och kvistar är faktiskt ännu mer lika den kvist som kamraten visade mig.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslag

Höglandserik  
#480733 Jag måste nog hålla med Hanatorp om dennes bedömning om att det handlar om silvergran, europas enda ädelgran. Den var dessutom populär att plantera i herrgårdsmiljöer och på skogsförvaltningar runt slutet av 1800-talet. Förmodlingen ett sånt bestånd du sett i Mälardalen. Sveriges högsta träd lär för övrigt vara en silvergran som växer på Hunneberg.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593515 I eftermiddags tog vi ner en enorm, trestammig silvergran. Ca 80 år gammal (gårdsträd)
Blev överraskad av hur lätt den var i relation till volymen. Inte alls som en tomtgran av vanligt snitt.
Dessutom hur mycket grenar den hade! Blev flera containerlass för att få iväg riset.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag

anersimyra  
#593555
Uvskogen skrev:I eftermiddags tog vi ner en enorm, trestammig silvergran. Ca 80 år gammal (gårdsträd)
Blev överraskad av hur lätt den var i relation till volymen. Inte alls som en tomtgran av vanligt snitt.
Dessutom hur mycket grenar den hade! Blev flera containerlass för att få iväg riset.

Hade ni tagit ner granen lite tidigare och haft tid att sortera ut de spädare grentopparna så hade ni kunnat göra er en smärre förmögenhet på dessa nu inför alla helgona helgen..🤑🤑🤑🤑🤑 Själv körde jag för drygt femton år sedan en silvergran till tippen veckan innan alla helgona och höll på att göra i brallorna när jag fick reda på kilopriset för ” finris ” från silvergran.. :(( :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593556 Sambon har sålt silvergran denna vecka, tror hon fick 350 kr för sex kg och skickade då med ett par kilo järnek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).