Skotare

Vad är ett vettigt tim pris.

9 inlägg 10329 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är ett vettigt tim pris.

Yrttivaara44  
#476322 Hejsan. Vad är ett vettigt timpris?

Har en äldre Valmet 832.

Vad kan man ta betalt i tim för att ex köra hem björkved/timmer.
Skota ihop vindfällen. Lite såna småjobb åt andra skogsbönder som har möjlighet att göra avdrag på min faktura.

Maskinen är ju ganska snål på bränsle så de är ju inte direkt nån jättekostnad i drivmedel. Men man måste ju få lite betalt för själva maskin å för besväret att ens idas ställa upp att köra.

Detta handlar ju om mindre lättare jobb som kanske är i 8 tim till respektive kund.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

Seb macahan  
#476333 Utan att ha några egentliga belägg för min "prissättning" men det är väl en perfekt skotare i storlek (ungefär som en större traktor med driven vagn) fast med bättre kapacitet. Jag skulle nog säga absolut inte mindre än 550:-/h och inte mer än 700:-/h. Sen beror det ju på hur duktig du är, maskinen gör ju inte jobbet. Jag skulle tycka det var rimligt att betala 600:-/h om du gör ett hyggligt arbete. Andra får gärna tycka! Det handlar ju inte om vad maskinen kostar och hur mycket den dricker utan vad du presterar. Ska man vara helt krass ska du debitera lika mycket för den som för en nyare skotare i samma klass. Att maskinen är lite äldre har egentligen ingen betydelse enl. mig.

Avatar Fallback

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

jannee  
#476338 Håller helt med Seb.
Försök vänd på det hela, vad skulle du kunnat tänka dig betala för att få jobbet gjort av en god vän.
Bönder överlag är allt "lite" knepiga. Får absolut inte kosta mer än nödvändigt att få råvaran avverkad och bortkörd, men behövs det senare skyddsdikas är det ingen som efterfrågar vad det kalaset kommer att gå på - är nämligen något som "bara" måste göras :?:

Avatar Fallback

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

martiniholma  
#476340 Håller också med ovanstående. Själv tar jag 500kr/t för traktor och driven vagn, och + 30kr/t för band. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

bgl  
#476341 Sebs förslag på 550kr/h är rimligt för normal skotning. Tänk bara på att 832:an aldrig varit en skotare för landsvägskörning på högsta växel. Med lass och nu när den är gammal och sliten blir landsvägskörning direkt olämplig om den ska hålla ett tag till. Tydligare skrivet, det finns ingen timpenning som kompenserar för risken med vägkörning med last för en gammal 832!

Användarvisningsbild

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

Yrttivaara44  
#476343
bgl skrev:Sebs förslag på 550kr/h är rimligt för normal skotning. Tänk bara på att 832:an aldrig varit en skotare för landsvägskörning på högsta växel. Med lass och nu när den är gammal och sliten blir landsvägskörning direkt olämplig om den ska hålla ett tag till. Tydligare skrivet, det finns ingen timpenning som kompenserar för risken med vägkörning med last för en gammal 832!

Vad är risken att de händer vid körning på väg? Vad slits av det? Själv tycker jag den är helt optimal för att köra efter väg eftersom den har converter å inte hydrostatdrift. Sen äre ju så att jag pratar om ett par km å inte milvis transport efter väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

bgl  
#476359 Ingen kedjeboggi mår bra att köras längre sträckor på väg. När vi köpte en ny 840 för drygt 20 år sen var rådet tydligt, flytta med traktens nya dunderbygge isf. att hjula. Att hjula på väg går förmodligen bra ett tag om boggilådorna alltid är omvårdade, men på en äldre maskin vet man oftast inte så mycket.
Mitt råd är kopplat tillfrågan om timpenning för kortare jobb hos flera uppdragsgivare. Har man en eller få uppdragsgivare måste man tåla vissa risker på vissa jobb, men med småjobb hos många uppdragsgivare bör man vara mer försiktig. Ingen tackar för tagna risker när vinsten på småjobb ändå aldrig kan bli så stor!

Användarvisningsbild

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

Yrttivaara44  
#476365
bgl skrev:Ingen kedjeboggi mår bra att köras längre sträckor på väg. När vi köpte en ny 840 för drygt 20 år sen var rådet tydligt, flytta med traktens nya dunderbygge isf. att hjula. Att hjula på väg går förmodligen bra ett tag om boggilådorna alltid är omvårdade, men på en äldre maskin vet man oftast inte så mycket.
Mitt råd är kopplat tillfrågan om timpenning för kortare jobb hos flera uppdragsgivare. Har man en eller få uppdragsgivare måste man tåla vissa risker på vissa jobb, men med småjobb hos många uppdragsgivare bör man vara mer försiktig. Ingen tackar för tagna risker när vinsten på småjobb ändå aldrig kan bli så stor!

Hade inte tänkt på de där med boggilådorna. Mycket bra att veta. Men är mer sällan att det blir frågan om vägtransport. 99% är ju eget körande. Men händer att nån granne/bybo kommer å frågar om nå småtjänster. Men åter till frågan så vare att ha någon rimlig tim taxa. För man vill ju ta betalt för de man gör. Man har hållt på med allt för mycket välgörenhet Satt själv å kalkyrerade å hamnade runt 550 å de verkar ju vara rimligt efter som den summan nämns av flera här..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är ett vettigt tim pris.

ÅsaNisse  
#476373 Det där med boggilådorna håller jag inte med om. Volvo´s väghyvlar hade kedjedrift i boggilådorna och det hände i stort sett aldrig något om man bara såg till att det var olja i lådorna. Däremot Nordverkshyvlarna hade kugghjul i lådorna och stod allt som oftast på verkstad för haverier. Kallades för Nordvrak. Sen kommer vi ju till frågan om att ha lika däck så det inte blir spänningar i transmissionen för då håller inget. Det är avhandlat i andra trådar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).